تمام جزئیاتی که باید زائران اربعین بدانند +  نحوه ثبت‌نام و ممنوعیت‌های سفر

هرساله افرادی به منظور شرکت در پیاده‌روی اربعین برای دریافت گذرنامه اقدام می‌کنند، از این رو ثبت‌نام برای دریافت گذرنامه‌های زیارتی طی این دوران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرساله افرادی به منظور شرکت در پیاده‌روی اربعین برای دریافت گذرنامه اقدام می‌کنند، از این رو ثبت‌نام برای دریافت گذرنامه‌های زیارتی طی این دوران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گذرنامه موقت یا برگه گذر موقت اربعین ۱۴۰۲، پاسپورتی است که موقت و تنها برای ایام اربعین و تنها جهت مسافرت به کشور عراق و شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین، قابل استفاده است.

مشمولان غیرغایب سربازی برای سفر عتبات باید مجوز بگیرند

سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمام مشمولان غیرغایب بدون دریافت مجوز خروج از کشور، از مراجعه به کلیه مرزهای زمینی و هوایی خودداری کنند.

تمام مشمولان غیرغایب که متقاضی سفر به کشور عراق برای زیارت عتبات عالیات در ایام محرم و صفر هستند، باید مجوز خروج از کشور بدون نیاز به پرداخت وثیقه را از ابتدای مرداد تا بیست‌وپنجم شهریورماه از سامانه sakha.epolice.ir دریافت کنند.

در این اطلاعیه تاکید شده که دریافت مجوز خروج از کشور ضروری و پرداخت وثیقه از مراحل آن حذف شده است.

مراجعه به پلیس من برای دریافت گذرنامه زیارتی

سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا، با اشاره به آخرین وضعیت صدور گذرنامه با هدف ارائه خدمات آسان و ارزان به زائران اربعین حسینی (ع) اظهار کرد: ثبت درخواست و صدور گذرنامه زیارتی برای متقاضیانی که دارای گذرنامه عادی معتبر هستند مقدور نخواهد بود و برای این افراد از طریق سامانه‌های مربوطه و نرم افزار «پلیس من» پیام داده می‌شود.

وی افزود: در راستای تسریع و تسهیل در ارائه خدمات، زائران درخواست خود را برای صدور گذرنامه از طریق اپلیکیشن پلیس من ثبت و از موکول کردن آن به روزهای آخر خودداری کنند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا همچنین خاطرنشان کرد: افرادی که واجد شرایط درخواست گذرنامه زیارتی هستند، اما اصرار بر درخواست گذرنامه عادی دارند، طبق روال پیشین مسیر عادی مربوط به درخواست گذرنامه را طی کنند.

افزایش سفرها به سمت مرزهای غربی

سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، با اشاره به افزایش سفرهای تابستانی، اظهار کرد: امسال شاهد افزایش سفرها در ایام تابستان هستیم و با توجه به نزدیکی به ایام ماه محرم و اربعین، احتمال افزایش سفرها به سمت مرزهای غربی و زیارت عتبات نیز افزایش یافته است؛ از این رو لازم است که تمهیدات لازم برای ارتقا ایمنی ترافیکی مسافران و زائران اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که روند افزایشی تردد با توجه به شروع ماه محرم و سفرهای زیارتی تا پایان شهریورماه نیز ادامه داشته باشد، افزود: با توجه به فرارسیدن ایام ماه محرم و افزایش تردد زائرین برای خروج از مرزهای زمینی کشور مانند مهران، شلمچه، چذابه و آذربایجان غربی، پلیس راهور از دو ماه قبل به صورت مداوم و مستمر پیگیر مسائل و موارد مرتبط با تمهیدات مناسب و تجهیزات ترافیکی لازم برای تسهیل تردد زائران است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تصریح کرد: هدف این است که در این ایام شاهد سفرهایی بدون ترافیک و تصادف، همراه با امنیت و ایمنی کامل باشیم و زائران در پایان سفر زیارتی خود با صحت و سلامت به شهر خود بازگردند. با توجه به شرایط جوی هوای کشور و گرمای شدید، احتمال افزایش تردد زائرین از مرزهای آذربایجان غربی نیز پیش‌بینی و اقداماتی نیز انجام شده تا زیرساخت‌ها در این استان ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه مرز مهران یکی از نزدیک‌ترین مرزها برای سفر به عتبات است، گفت: همین موضوع سبب شده تا در سال‌های اخیر بیشترین تردد در مرز مهران باشد. در همین راستا پلیس راهور و فرمانداری شهر ایلام، تمام تلاش خود را خواهد کرد تا تونل و پل ارتش و محور کنجانچم در شهر ایلام و اتصال آن به مرز مهران هرچه سریع‌تر و قبل از شروع مراسم بزرگ اربعین انجام شود.

سردار تیموری در خصوص زائرانی که ممکن است از مرزهای شرقی وارد ایران شوند و از آنجا به عراق سفر کنند، خاطرنشان کرد: پلیس راهور به موازات توجه به مرزهای غربی، تمهیدات لازم برای مرزهای شرقی کشور را نیز اتخاذ کرده است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده امسال شاهد افزایش ورود شیعیان و مسافران از کشورهای همسایه خواهیم بود و در همین راستا، تمهیداتی را در دستور کار خود قرار داده و موارد مرتبط با این مناطق به زودی اعلام خواهد شد.

گذرنامه زیارتی به صورت ۵ ساله و برای کشور عراق صادر می‌شود

سرهنگ نعمت‌الله طاهرپور، رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مدت زمان صدور گذرنامه زیارتی به زائران عتبات عالیات اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شد ارائه پروانه گذر زیارتی کمتر از یک هفته به زائران تحویل داده شود.

وی افزود: ارائه و درخواست پروانه گذر زیارتی در بستر اینترنت و از طریق برنامه کاربردی «پلیس من» ارائه و ارسال می‌شود، بنابراین هیچ‌کس در صف انتظار صدور این گذرنامه قرار ندارد و در اسرع وقت به تمام درخواست‌ها رسیدگی می‌شود.

رئیس اداره مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به هزینه صدور پاسپورت زیارتی تصریح کرد: هزینه صدور پروانه گذر زیارتی ۵۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: برای درخواست پروانه گذر زیارتی، شهروندان باید از طریق برنامه کاربردی پلیس من در بستر اینترنت اقدام به ثبت‌نام و ارسال مدارک خود کنند تا نسبت به صدور گذرنامه زیارتی آنها اقدام شود.

طاهرپور با بیان اینکه پروانه گذر زیارتی به صورت پنج‌ساله صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طبق توافقی که انجام شده گذر زیارتی برای عتبات عالیات کشور عراق صادر می‌شود؛ این گذرنامه مانند گذرنامه رسمی دارای اعتبار بوده و زائران باید از آن مراقبت کنند؛ همچنین قوانینی که برای گذرنامه‌های رسمی وجود دارد، برای این پروانه گذر زیارتی نیز صدق می‌کند.

سامانه سماح برای ثبت‌نام اربعین سرانجام باز شد

مشکل فنی سامانه سماح برطرف شد و زائران اربعین می‌توانند برای ثبت‌نام به این سامانه مراجعه کنند، بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین ثبت‌نام در سامانه سماح برای افرادی که قصد سفر به عراق در ایام اربعین را دارند، الزامی است.

سامانه سماح قرار بود سوم مرداد از سوی سازمان حج و زیارت در اختیار زائران قرار گیرد که به دلیل مشکل فنی این امر اتفاق نیفتاد. حمیدرضا محمدی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: مشکل فنی سامانه سماح برطرف شده است و زائران از امروز می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

در طراحی جدید سامانه سماح، در کنار ارائه اطلاعاتی درباره مرزهای زمینی همچون مهران، خسروی، شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق، توصیه‌های بهداشتی و فرهنگی متنوعی در اختیار زائران قرار گرفته است.

با بازگشایی نسخه جدید سامانه سماح، افراد پس از وارد کردن شماره تماس و دریافت کد ورود و همچنین اطلاعات شخصی، می‌توانند روند ثبت‌نام اربعین را ادامه دهند. در این سامانه افراد باید مرز خروجی و زمان تشرف به عراق را وارد کنند. البته زمان بازگشت نیز را در این سامانه ثبت می‌شود. امسال همچون سال گذشته بازه زمانی برای حضور در عراق یک هفته در نظر گرفته شده است و در صورتی که زائری مثلاً اول شهریور را برای سفر به عراق انتخاب کند، نمی‌تواند زمان بازگشت را بعد از هشتم شهریور برگزیند.

در آخرین مرحله برای ثبت نهایی در سامانه سماح، افراد باید هزینه ۳۵ هزار تومانی بیمه را بپردازند. سایر تسهیلات احتمالی به زائران اربعین هم قرار است از طریق این سامانه اختصاص یابد.

افرادی که سفر اربعین ۱۴۰۲ برای آنها ممنوع است

بر اساس نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مصوبه ستاد مرکزی اربعین و با توجه به شرایط خاص اربعین و گرمای هوا، برخی افراد از سفر به عراق در ایام اربعین ۱۴۰۲ منع شدند، سامانه سماح برای ثبت‌نام زائران اربعین از چهارم مرداد باز شد، بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین، اعزام‌ها از اول ماه صفر مصادف با بیست‌وهفتم مرداد آغاز می‌شود.

امسال با توجه به گرمای هوا، ستاد مرکزی اربعین از زائران خواسته سفر خود را کوتاه کنند. بر اساس نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مصوبه ستاد مرکزی اربعین و با توجه به شرایط خاص ایام اربعین، زیارت اربعین برای برخی افراد منع شده و ستاد مرکزی اربعین تأکید کرده افراد زیر از ثبت‌نام و تشرف به عراق در ایام اربعین ۱۴۰۲ خودداری کنند.

بیماران دیابتی با زخم یا عفونت اندام، بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند، بیماران مبتلا به رتینوپاتی پیشرفته، بیماران دارای عوارض و علائم قلبی و عروقی، بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند، بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند، بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند، بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده، افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیر هستند (بالاخص بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی)، افرادی که دارای بیماری حاد تب دار هستند تا حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از قطع تب بدون استفاده از داروهای تب بر، به ویژه بیماری‌های تنفسی و گوارشی و پوستی با انجام معاینه مجدد باید از تشرف خودداری کنند.

همچنین ستاد اربعین از زنان باردار، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای صعب العلاج، افراد دارای فشار خون بالای کنترل نشده، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰، افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی، افرادی که در حال طی دوران درمان شیمی درمانی هستند، می‌خواهد حتی الامکان از ثبت‌نام و تشرف به زیارت اربعین خودداری کنند.

مشکل ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح برای افراد زیر ۱۸ سال برطرف شد

حمیدرضا محمدی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت اظهار کرد: ثبت‌نام اربعین در سامانه سماح برای افراد زیر ۱۸ سال امکان‌پذیر شد و این افراد می‌توانند به عنوان یکی از اعضای گروه به زیارت اربعین مشرف شوند.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام متقاضیان زیارت اربعین در سامانه سماح از چهارم مرداد آغاز شده است و افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه و ورود شماره تماس به نام خود، نسبت به قطعی کردن ثبت‌نام اقدام کنند، افزود: با توجه به ممنوعیت فروش سیم‌کارت به افراد کمتر از ۱۸ سال، در روزهای اخیر امکان ثبت‌نام کودکان و نوجوانان در سامانه سماح وجود نداشت.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده، مشکل ثبت‌نام افراد زیر ۱۸ سال در سامانه سماح برطرف شد و این افراد نیز می‌توانند به عنوان یکی از اعضای گروه به زیارت اربعین مشرف شوند.

وی اضافه کرد: با تصمیم ستاد اربعین، افراد زیر ۱۸ سال باید به صورت گروهی راهی عراق شوند و امکان سرگروه شدن و سفر انفرادی ندارند. بر همین اساس، این افراد باید با هماهنگی و انتخاب گروه عازم این سفر شوند و سرگروه اسامی این افراد را وارد و هزینه بیمه را بپردازد تا ثبت‌نام آن‌ها قطعی شود.

کد خبر 675322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.