لزوم انتخاب مشاور مادر برای تهیه طرح جامع شهر اصفهان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار و نماینده شهرداری در تهیه دومین طرح جامع شهر اصفهان گفت: معتقدم باید یک مشاور مادر برای تهیه این طرح انتخاب شود و اجزایی از مشاوران تخصصی ذیل آن حاضر شوند تا تدوین دومین طرح جامع شهر اصفهان به‌خوبی پیش برود.

سعید ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عنوان «جامع» در برنامه جامع، می‌تواند فراگیری آن را بیشتر مورد توجه قرار دهد، اظهار کرد: برنامه جامع الگویی است که برای یک شهر یا سازمان در قالب برنامه بلندمدت در نظر گرفته می‌‎شود و چارچوب‌ها و سیاست‌های کلان، اهداف و چشم‌اندازها را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی افزود: الگوهای تهیه طرح جامع در کشور، سنتی است و به‌صورت بررسی پهنه جغرافیایی، مطالعات اقتصادی، کالبدی انجام می‌شود تا مشخص شود توزیع کاربری‌ها چگونه باشد؛ پهنه‌بندی‌های کلان طبق طرح جامع انجام می‌شود و طرح تفصیلی در مقیاس بلوک و واحد، کاربری‌ها را مشخص و ارائه می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار و نماینده شهرداری در تهیه دومین طرح جامع شهر اصفهان خاطرنشان کرد: رویکردهای نوین طرح جامع این است که علاوه بر مسائل کالبدی و فیزیکی شهر، به روح، معنا و عمق شهر نیز توجه کنیم که در این زمینه نگاه‌های متمرکز و راهبردی تقویت می‌شود و مجموعه و شبکه‌ای از مشکلات موجود و چشم‌اندازها دیده می‌شود که خروجی آن هدف‌گذاری‌های کلان است.

وی با بیان اینکه طبق رویکرد نوین توجه به مسائل اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی، اگر قرار است چشم‌اندازی مشخص شود، با نگاهی تمرکزگرا بر اولویت‌ها اتفاق می‌افتد و یک گام به سمت رویکردهای نوین برنامه‌ریزی که محیط پیرامون شهر را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد، حرکت می‌کنیم، اضافه کرد: در مرحله نخست تهیه طرح جامع شهر اصفهان به نوعی بیشتر موضوع شناخت شبکه مسائل، موضوعات و اولویت‌ها استخراج شده است و در گام دوم با مشارکت ذی‌نفعان، موارد اولویت‌بندی و جانمایی می‌شود تا گام‌های بعدی را نیز برداریم.

ابراهیمی با بیان اینکه برنامه جامع شهر، باید خیلی فراتر از شهرداری باشد، افزود: این برنامه فقط مربوط به مواردی همچون حمل‌ونقل شهری، فضای سبز نیست، بلکه به حوزه کسب‌وکار و اقتصاد شهری و مسائل فرهنگی، اجتماعی و محیط زیست نیز توجه می‌کند.

تهیه طرح جامع شهر اصفهان، کار سخت و سنگینی است، بنابراین مشاور نباید فقط شهرساز باشد، بلکه در بدنه خود باید تیم‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی داشته باشد و در عین حال ارتباط مستمر و نظام‌مندی با ذی‌نفعان ایجاد کند.

وی ادامه داد: یکی از بهره‌برداران و بازیگران اصلی طرح جامع شهر اصفهان، شهرداری است که بر مبنای آن، طرح تفصیلی تدوین و الگوهای کاربری اراضی مشخص می‌شود تا اجزای شهر شکل گیرد، از این‌رو طرح جامع فراتر از شهرداری است و می‌تواند به‌عنوان سند بالادستی دستگاه‌های اجرایی در شهر اصفهان مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده شهرداری در تهیه دومین طرح جامع شهر اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از موارد قابل توجه در تهیه طرح جامع شهری، دیده شدن سیاست‌های دستگاه‌های مربوطه است تا به نوعی یکپارچگی در تدوین برنامه اتفاق بیفتد و این همکاری در اجرا نیز تسری پیدا کند؛ متولی اصلی طرح جامع شهر اصفهان، اداره کل راه و شهرسازی است و سایر ذی‌نفعان همچون استانداری، اداره کل محیط زیست، دستگاه‌های خدماتی و سازمان جهاد کشاورزی باید در تدوین آن مشارکت داشته باشند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد جمعیت استان، در شهر اصفهان ساکن هستند و اگر شعاع ۵۰ کیلومتری از شهر را نیز به این جمعیت اضافه کنیم، حدود ۳.۵ میلیون نفر از جمعیت پنج میلیون نفری استان را شامل می‌شود که نشان می‌دهد هسته مرکزی شهر اصفهان، انباشتی از خدمات، امکانات و جمعیت را دارد که به همین میزان می‌تواند مشکلاتی داشته باشد؛ بنابراین تمام ذی‌نفعان باید در فرایند تهیه دومین طرح جامع شهر کمک کنند.

ابراهیمی تصریح کرد: تهیه طرح جامع شهر اصفهان، کار سخت و سنگینی است و مشاور نباید فقط شهرساز باشد، بلکه در بدنه خود باید تیم‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی داشته باشد و در عین حال ارتباط مستمر و نظام‌مندی با ذی‌نفعان ایجاد کند؛ همچنین فرایند تدوین طرح به‌گونه نباشد که طرحی در فضای جدایی تدوین شود، بلکه باید در یک فرایند رفت و برگشتی بین بهره‌برداران و مشاور، طرح تدوین شود.

وی اضافه کرد: معتقدم باید یک مشاور مادر انتخاب شود و اجزایی از مشاوران تخصصی ذیل آن حاضر شوند تا تدوین دومین طرح جامع شهر اصفهان به‌خوبی پیش برود.

نماینده شهرداری در تهیه دومین طرح جامع شهر اصفهان گفت: هماهنگی بین دستگاه‌ها در تدوین طرح جامع و استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی طرفین مهم است، به‌عنوان مثال این معاونت بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ را انجام داد و هماهنگی و بهره‌گیری از داده‌ها و ظرفیت‌های طرح جامع نیز می‌تواند برای چنین امری مفید باشد؛ در مقابل، مدیریت پژوهش نیز طی سالیان گذشته در حوزه‌های متعددی، پژوهش‌های مختلفی انجام داده است که نتایج آن می‌تواند در طرح جامع مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی، ارتباطات و تفاهم‌نامه‌های قابل توجهی با نهادهای مختلفی از جمله بنیاد نخبگان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و دیگر سازمان‌های علمی دارد که همچون مرحله اول طرح، می‌توان با هدایت مدیریت شهری چنین ظرفیت‌های علمی نخبگانی را در تهیه محتوای طرح جامع به‌کار گرفت.

کد خبر 675295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.