احیای روابط دیپلماتیک ایران و مصر با میانجی‌گری عمان

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: باتوجه به علاقه‌مندی ایران به احیای روابط دیپلماتیک تهران-قاهره، عمان سعی دارد با میانجی‌گری در این موضوع ایفای نقش کند.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با سفر اخیر وزیر خارجه کشور عربی عمان به ایران اسلامی اظهار کرد: عمان سال‌ها است با کمک کشورهای دیگر و به‌صورت مستقل بین ایران و آمریکا واسطه‌گری انجام می‌دهد.

به گفته وی، ابوسعیدی، وزیر خارجه عمان پیامی از طرف آمریکایی‌ها آورده بود و قرار است از جانب ایران نیز پیامی به آمریکایی‌ها بدهد؛ برای ایران موضوع گفت‌وگوهای وین دیگر ضرورت گذشته را ندارد و آمریکایی‌ها هم این را می‌دانند.

وی افزود: ایران در صورتی می‌تواند به گفت‌وگوهای وین علاقه‌مند باشد که آمریکایی‌ها همان‌طور که از برجام خارج شدند، اعلام کنند که به برجام بازگشته‌اند؛ البته ایران همچنان به عنوان عضوی از توافق برجام، به دنبال تأمین حقوق ملت خود خواهد بود؛ اما اینکه بخواهد از طریق واسطه به آمریکایی‌ها اصرار کند که شما به برجام برگردید، اتفاق نخواهد افتاد.

کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: ایران تنها به دنبال احقاق حقوق خود است و می‌خواهد اروپایی‌ها به حقوقش به آن میزان که امکان دارد، توجه کنند و خود را از این بی‌ارادگی و تبعیت محض از آمریکا رها کنند؛ این وظیفه اروپایی‌ها است که آمریکا را به برجام برگردانند.

وی تصریح کرد: عمده موضوع سفر وزیر خارجه عمان در حال حاضر، میانجی‌گری برای آزاد کردن پول‌های بلوکه‌شده ایران در آمریکا همچنین کمک به آزادی تعدادی از زندانیان جاسوس آمریکایی است. پادشاه عمان توانست اقداماتی را در این رابطه انجام دهد و ایران نیز در ارتباط با کاری که وی انجام داد، وظیفه خود را به نحو احسن به پایان رساند.

احیای روابط دیپلماتیک ایران و مصر با میانجی‌گری عمان

صدرالحسینی تاکید کرد: عمانی‌ها توانسته‌اند استقلال خود را در فراز و فرودهای شورای همکاری خلیج فارس حفظ کنند و ایران نیز با توجه به اینکه قبل و بعد از انقلاب ارتباط خوبی را با آن‌ها به عنوان یک کشور عربی حوزه خلیج فارس داشته است، به این کشور اعتماد کرده و میانجی‌گری عمان را در حوزه‌هایی پذیرفته است که اقدامات خوبی نیز در این حوزه انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سفر اخیر، وزیر امور خارجه کشورمان حرف‌های بسیار جدی در رابطه با این موضوع مطرح شد، ادامه داد: در همین رابطه اعلام شد که ایران اسلامی کشوری مستقل است و در جلسات شورای همکاری خلیج‌فارس، چه با حضور چینی‌ها و چه روس‌ها، علاقه‌مند نیست که موضوعات حاشیه‌ای مطرح شود و نام خلیج‌فارس به‌طور ناقص یا به صورت‌های جعلی دیگری بیان شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: در همین گفت‌وگوها پاسخ کار اشتباه روسیه نیز در ارتباط با حضورشان در زمان قرائت بیانیه کشورهای حوزه خلیج فارس، داده شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی با فردی که از جانب آمریکایی‌ها آمده بود با صراحت موضوعاتی را برای تأمین منافع ایران بیان کرد، پیامی را به‌طور رسمی به روس‌ها داد که از طریق رسانه‌ها منتشر شد و پیامی را هم با قاطعیت به کشورهای حوزه خلیج فارس ارائه کرد.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: موضوع گفت‌وگوهای برجامی در زمان حاضر مطرح نیست و عمانی‌ها به دلیل خلف وعده‌ای که آمریکایی‌ها کرده بودند، پیامی را آوردند که پاسخش را هم گرفتند و باید دید واکنش آمریکایی‌ها در این رابطه چه خواهد بود، آیا واکنش رسانه‌ای و رسمی خواهند داشت یا اینکه مجدد پیام را از طریق واسطه‌ها و میانجی‌گری عمان به ایران خواهند داد؟

وی تصریح کرد: این نکته مهمی است که در این مدت عمان توانسته است با واسطه‌گری میان ایران و آمریکا نقش‌آفرینی قابل توجهی داشته باشد، همان‌گونه که موضوع ارتباط ایران و مصر را هم عمان مطرح کرد، بر همین اساس با توجه به علاقه‌مندی ایران به احیای روابط دیپلماتیک تهران-قاهره، عمان سعی دارد با میانجی‌گری در این موضوع نیز ایفای نقش کند.

کد خبر 675290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.