روابط تهران و الجزیره در مسیر درستی قرار دارد/ توافق برای لغو روادید سیاسی و خدمت

وزیر امور خارجه گفت: روابط دو کشور در مسیر درستی قرار دارد و برای لغو روادید سیاسی در گام اول و بعد از آن برای لغو روادید عادی توافقی حاصل شده است.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان روز شنبه - ۱۷ تیر - پس از دیدار با «احمد عطاف» همتای الجزایری خود در تهران، در نشست خبری مشترک فرا رسیدن شصت و یکمین سالگرد استقلال الجزایر را تبریک گفت و با قدردانی از نقش میانجیگری این کشور در توقف حملات رژیم صدام علیه ایران در زمان جنگ تحمیلی اظهار کرد: ما در سطح سیاسی همواره گفت‌و گوها و رایزنی‌های نیرومندی را در سطح مقامات عالی و روسای جمهور، نخست وزیر، معاون اول رئیس جمهور و همچنین وزرای امور خارجه داشتیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

وی گفت: در جریان گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم که در گام اول در مسیر لغو روادید سیاسی و خدمت بین دو کشور اقدام کنیم و در ادامه موضوع لغو روادید عادی به شکلی که دو کشور در مورد آن توافق می‌کنند، مورد توجه و اقدام قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه با اشاره به اشتراک نظر دو کشور در خصوص برگزاری کمیته پیگیری کمیسیون عالی مشترک افزود: کمیسیون عالی ایران و الجزایر در سطح معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر الجزایر برگزار می‌شود و وزارتخانه‌های ذی ربط نیز کمیته پیگیری این کمیسیون عالی را برعهده دارند که در آینده نزدیک نشست‌های این کمیته در پایتخت‌های دو کشور برگزار خواهد شد.

امیرعبداللهیان افزود: دو کشور امروز توافق کردیم در حوزه‌های علمی، فناوری، شرکت‌های دانش بنیان، کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنعت و همچنین معدن به همکاری‌های دو طرف شتاب بیشتری داده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: امروز در خصوص مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو داشتیم، الجزایر اجازه نداد عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا انجام شود؛ این کشور همواره از فلسطین حمایت کرده و در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز نقش مهمی داشته است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به توافق ایران و سودان برای از سرگیری روابط سیاسی در حاشیه نشست عدم تعهد در باکو افزود: در گفت‌وگوهای امروز در جریان درگیری‌های سودان قرار گرفتیم و در خصوص تمرکز بر بحران داخلی در آن کشور و بازگشت طرفین به گفت‌وگو و آتش بس تبادل نظر کردیم.

برنامه‌ریزی برای سفر رئیس جمهور به الجزایر

وزیر امور خارجه گفت: در آینده پیش رو، نشست سران مجمع صادر کننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود و ما بنا داریم که آقای رئیسی رئیس جمهور ایران در این نشست حضور داشته باشد که فرصتی مناسب برای رایزنی‌های دیپلماتیک میان ایران با الجزایر و سایر اعضای شرکت کننده در این مراسم خواهد بود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما همچنان در جهت بی اثر کردن تحریم‌ها و لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه از مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی تلاش می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطر نشان کرد: ایران و الجزایر در خصوص همکاری‌های بین‌المللی و ایفای نقش در سازمان‌های بین‌المللی دارای اتفاق نظر و مواضع مشترکی هستند.

ظرفیت بالای دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی

وزیر خارجه الجزایر هم در این نشست با قدردانی از دعوت و میزبانی جمهوری اسلامی ایران برای این سفر و استقبال گرم انجام شده از وی و هیات همراهش اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در یک سفر کاری که به دستور رئیس جمهور الجزایر انجام شده است، در تهران حضور دارم.

احمد عطاف روابط روسای جمهور الجزایر و ایران را بسیار خوب دانست و با بیان اینکه رایزنی‌های مستمری بین دو کشور در جریان است، آن را بازتاب دهنده توجه ویژه روسای جمهور دو کشور و اراده قوی آنها برای توسعه روابط دو کشور و ارتقای آن به بالاترین سطح ممکن در همه زمینه‌ها برشمرد.

وی دیدار امروزش با امیرعبداللهیان را فرصت ارزشمندی برای بررسی روابط دوجانبه و افق‌های پیش روی آن توصیف کرد و افزود: ما از این فرصت برای رایزنی در خصوص تحولات سریع فضای منطقه‌ای و بین المللی استفاده کردیم و من خوشحال هستم که نتایج گفت‌وگوهای امروز مثبت بود.

وزیر امور خارجه الجزایر با بیان اینکه این نتایج می‌تواند نشاط بیشتری را به روابط دوجانبه تزریق کند، گفت: روابط دو کشور ممتاز و دارای ظرفیت توسعه بیشتر در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری است.

وی یکی از محورهای توافق امروز وزرای خارجه ایران و الجزایر را ایجاد زمینه لازم برای برگزاری سومین کمیسیون مشترک دو کشور دانست و گفت: امروز توافق کردیم که بر بخش‌هایی که اهمیت و اولویت ویژه در روابط دوجانبه دارند از جمله انرژی، صنعت، کشاورزی، علوم و تکنولوژی، ارتباطات و دارو و تجهیزات پزشکی تمرکز کنیم.

عطاف روابط دو کشور را ممتاز و دارای ظرفیت توسعه بیشتر در حوزه‌های اقتصادی برشمرد و افزود: این حوزه‌ها مولفه‌های همگرایی میان دو کشور را داراست و می‌تواند فرصت مناسبی برای همکاری دو کشور باشد.

قدردانی از تلاش ایران برای عضویت الجزایر در شورای امنیت

وزیر خارجه الجزایر موضوعات منطقه‌ای، جنگ اوکراین، مساله فلسطین و مشکلات مردم یمن و لیبی را از دیگر محورهای رایزنی خود با امیرعبداللهیان عنوان کرد و گفت: ما از روابط مثبت میان کشورهای عربی با ایران و توافق تاریخی میان ایران و عربستان با میانجگیری چین خوشحال هستیم و امیدواریم این موضوع به تقویت هم‌گرایی برای مقابله با چالش‌های پیش روی کشورهای منطقه‌ای کمک کند.

عطاف با قدردانی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای عضویت الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار داشت: در دیدار امروز مهمترین اولویت‌های الجزایر در شورای امنیت را تشریح کردم.

وزیر خارجه الجزایر با ابراز رضایت از نتایج نشست وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در باکو، اظهار داشت: در گفت‌وگوهای امروز بر ضرورت همکاری بین دو کشور دوست و برادر در نهادهای بین‌المللی از جمله جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی با هدف بهبود عملکرد این سازمان‌ها در راستای تقویت صلح و مبارزه با افراطی گری تاکید شد.

وی یکی دیگر از محورهای رایزنی خود با امیرعبداللهیان را تلاش ایران و الجزایر برای عضویت در بریکس دانست.

عطاف روابط تهران و الجزیره را تاریخی و ممتاز توصیف کرد و با بیان اینکه آینده روشنی پیش رو داریم، تصریح کرد: روابط ایران و الجزایر روابطی گسترده در حوزه‌های مختلف ملی و بین‌المللی است و پرداختن به همه جزئیات این روابط را فراتر از فرصت این نشست می‌دانم.

کد خبر 671980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.