شستا بزرگترین شرکت چند رشته‌ای کشور است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شستا به عنوان بزرگ ترین شرکت چند رشته‌ای کشور یاد کرد که در تولید بیش از ۲۰ محصول اساسی کشور اثرگذار است.

به گزارش ایمنا و به نقل از خانه ملت، سید صولت مرتضوی در نشست علنی امروز _دوشنبه دوم مردادماه_ مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محفوظی نماینده آبادان، اظهار کرد: این سوال حاکی از این است که چرا در شستا و تاپیکو بی برنامگی وجود دارد و به رغم اینکه سوال کلی است توضیحاتی را به اختصار تقدیم می‌کنم.

وی تصریح کرد: شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی به عنوان یک هلدینگ چند رشته‌ای با سرمایه گذاری در صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار با هدف کسر انتفاع از شرکت‌های مدیریتی یا غیرمدیریتی فعالیت می‌کند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: شستا در اقتصاد ملی یک درصد سهم از GDP کشور را دارد، بزرگترین شرکت چند رشته‌ای کشور است، اثرگذار در تولید بیش از ۲۰ محصول اساسی است، ۷.۳ درصد سهم از ارزش بازار سرمایه کشور و چهار درصد سهم از کل صادرات را دارد.

مرتضوی افزود: برنامه‌های تحولی که در این مجموعه وجود دارد عبارتند از راهبرد صیانت از سبد سرمایه گذاری، راهبرد بهینه سازی مبتنی بر سیاست مستمر تهدید و تعدیل پرتفوی راهبرد صیانت از ثروت ذی‌نفعان راهبرد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی متناسب با مأموریت، راهبرد بهره‌مندی از فرصت‌های بهینه محیط بین‌الملل، راهبرد نوآوری، راهبرد چابک سازی، راهبرد مولدسازی دارایی‌ها، راهبرد خروج از بنگاه داری و حرکت به سوی سهام داری، راهبرد شفافیت و پاسخگویی و مبارزه با فساد و تضاد منافع، راهبرد توانمندسازی نیروی انسانی مبتنی بر تعهد و تخصص، راهبرد مدیریت یکپارچه و هم افزایی سهام با سایر شرکت‌های وزارت کار، طراحی نظام مسائل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی در ۱۷ سرفصل.

وی با اشاره به برخی از دستاوردهای این راهبردها، تصریح کرد: تحقق ۱۱۰ درصدی بودجه فروش و تحقق ۱۰۷ درصدی بودجه سود خالص در سال ۱۴۰۱ شرکت‌ها، رشد ۴۳ درصدی فروش در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و رشد ۵۰ درصدی سود در سال ۱۴۰۱ براساس بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی می‌شود. رشد ۳۰ درصدی فروش و رشد ۲۲ درصدی سود را داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: روند رشد خالص شرکت سرمایه گذاری و تاپیکو نشان می‌دهد کاملاً رشد صعودی دارد، همچنین رشد ۱۹ درصدی سود تاپیکو و رشد ۲۶ درصدی سود شستا را داشته است.

مرتضوی افزود: در این مدتی که توفیق خدمت داشتم ۱۶ واحد تعطیل شده و نیمه تعطیل به چرخه تولید برگشته است اما برنامه‌هایی که برای رونق در این مجموعه و سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی داریم عبارتند از تقدیم سند تحول و استراتژی یک، دو و پنج ساله به همراه سند اصلاح سرمایه گذاری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های متعدد، فعال سازی پروژه‌های پتروشیمی در هفت مورد، بهره برداری در پروژه‌های متنوع و متعدد، آغاز عملیات اجرایی طرح اتانول در پتروشیمی فارابی، پذیرش عرضه سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بازار سرمایه.

وی تصریح کرد: وضعیت شرکت‌های مدیریتی فعال در شهرستان آبادان عبارتند از پتروشیمی آبادان که بسیار با برنامه پیش می‌رود و سایت آبادان، شرکت نفت ایرانول، سایت آبادان و شرکت نفت پاسارگاد. اما چالش‌هایی هم وجود دارد و شاید بخشی از سوال نماینده سوال کننده به پتروشیمی آبادان بر می‌گردد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: عدم ثبات مدیریتی در دو سال گذشته کما اینکه سه مدیر عوض شده و تلاش می‌شود مدیر چهارم هم تغییر کند، همچنین تراکم زیاد نیروی انسانی مجموعه که باید ۷۰۰ نفر نیرو کارش را تکمیل کند ضمن اینکه بالغ بر ۱۵۰۰ نیرو به این مجموعه تحمیل شده است از سوی دیگر فرسودگی ماشین آلات و عدم سرمایه گذاری جدی از دیگر مشکلات این بخش است.

مرتضوی افزود: البته برنامه‌هایی هم داریم از جمله افزایش سرمایه، تعمیرات اساسی، راه اندازی خط انتقال اتیلن و جایگزینی واحد ۳۰۰.

وی با اشاره به اینکه نماینده سوال کننده از تهدید خود توسط معاونان وزیر برای پس گرفتن سوالش گفته بود خطاب به رئیس مجلس، بیان کرد: روز گذشته جلسه‌ای با معاونان خود داشتم کما اینکه آقایان مسکنی و للگانی می‌توانند در این زمینه شهادت دهند بنده اشاره کردم که سوال موید مردم سالاری دینی است و سوال و استیضاح حق نمایندگان بوده و سبب تخلیه مطالبات انباشته شده مردم می‌شود بنابراین تلاش نکنند که سوال را پس بگیرند و اجازه دهند در مجلس حضور پیدا کرده و به سوال این برادر عزیز پاسخ دهم بنابراین اگر مشخص شود که عهدی ایشان را تهدید کرده است فی‌المجلس او را عزل می‌کنم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: وقتی سوال به صورت کلی در مورد بی برنامگی مطرح می‌شود باید دقیقاً مشخص شود که این بی برنامگی در کدام بخش‌ها وجود دارد ضمن اینکه وقتی یک مجموعه، برنامه‌ای چندساله دارد حتماً برش طرح، دستگاه و شرکت دارد بنابراین ما را به بی برنامگی متهم نکنید.

مرتضوی خطاب به رئیس مجلس تصریح کرد: روزی که برای کسب رأی اعتماد در مجلس حضور پیدا کردم نمایندگان دغدغه‌هایی داشتند که یکی از آن‌ها مربوط به سازمان بازنشستگی بود که نمایندگان به این نکته اشاره کردند که کسورات بازنشستگان را کسر می‌کنند اما به لحاظ نبود منابع به حساب مودیان واریز نمی‌کنند که ما در بازه کمتر از دو ماه با تأمین بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان مشکل را حل کردیم همچنین ناترازی صندوق تأمین اجتماعی از دیگر دغدغه‌های نمایندگان بود چرا که بزرگ‌ترین بدهکار در تاریخ به بانک‌های عامل سازمان تأمین اجتماعی بود که با همت سران قوا به خصوص دکتر قالیباف سال گذشته توانستیم نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد بدهی این سازمان را تسویه کنیم.

وی افزود: در سال قبل پایان هر ماه با بحران نقدینگی مواجه می‌شویم چرا که بین پنج تا هشت هزار میلیارد صندوق کسری داشت اما امسال بعد از گذشت چهار ماه بدون وصول حتی یک ریال از منابع پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۲ از این وضعیت عبور کردیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: بدهی به بانک رفاه از دیگر دغدغه‌های مطرح شده بود چرا که مازاد بر برداشت این بانک نظام اقتصادی کشور را تهدید می‌کرد و ما بزرگ‌ترین تسویه بانکی را در این زمینه انجام دادیم.

مرتضوی افزود: از دیگر مطالبات نمایندگان این بود که مظلومین تحت پوشش بهزیستی سال‌ها پشت نوبتی بودند و نزدیک ۴۰۰ هزار پشت نوبتی وجود داشت که با همکاری مجلس شورای اسلامی مشکلات آن‌ها را حل کردیم و امروز حتی یک مورد پشت نوبتی نداریم همچنین در دو مرحله مستمری آحاد تحت پوشش این سازمان تکمیل شد و پایان سال تمام مطالبات معوق مؤسسات خصوصی نگهداری معلولین را پرداخت کردیم و امسال هم به فضل الهی افزایش مستمری خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات به تأمین دارو بر می‌گشت و ما در ابتدای کار با دو مشکل اساسی در این زمینه مواجه بودیم چرا که با کمبود سرم و آنتی‌بیوتیک مواجه بودیم که در این راستا خطوط مختلفی برای توسعه سرم تعریف شد به طوری که از سه میلیون واحد در ماه به ۴.۲ و اکنون به شش میلیون واحد رساندیم همچنین روزانه میزان قابل توجهی آنتی‌بیوتیک تولید می‌شود.

وزیر کار خاطرنشان کرد: البته مدعی نیستیم که در سیستم تحت مدیریتی ما گل و بلبل است کما اینکه به مشکلات کنونی کشور واقف هستید اما از شما می‌خواهم که گزارش‌های ارائه شده را راستی آزمایی کنید و اگر خلاف واقع بود در صحن علنی به ملت اعلام کنید.

کد خبر 675266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.