تعزیه نباید وارد فضای موسیقی کلاسیک شود

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان گفت: در تعزیه سنتی، نوحه‌ها و دستگاه‌هایی وجود دارد که باید توجه داشت تا وارد فضای موسیقی کلاسیک ایرانی نشود، باید میان موسیقی کلاسیک ایرانی، آواز و دستگاه موسیقی تعزیه تفاوت قائل شویم.

حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ماه محرم تمام ظرفیت‌های مردم به اشکال مختلف در بزرگداشت شعائر حسینی به‌کار گرفته می‌شود؛ در این راستا یکی از سنت‌هایی که از دیرباز در ایران برای بزرگداشت این شعائر وجود داشته، تعزیه یا شبیه‌خوانی است.

وی افزود: تعزیه یک مراسم مذهبی با آداب خاص است که طبق بیان مورخان از دوران صفویه و پیش از آن اجرا می‌شده و شکل امروزی آن نیز از دوران زندیه و قاجار به ارث رسیده است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با یادآوری اینکه در تعزیه دو رکن مهم محتوا و موسیقی دارای اهمیت است، تصریح کرد: هر مجلس تعزیه دارای چندین نسخه است که بر اساس آن متن و محتوا را تشکیل می‌دهند و در این راستا اگر تعزیه به‌صورت درست اجرا شود، تأثیرگذاری خوبی خواهد داشت.

وی در خصوص آسیب‌های مطرح شده در آئین تعزیه گفت: مهم‌ترین قسمتی که در تعزیه وجود دارد محتوای آن است. دغدغه پیشکسوتان همواره این بوده استکه محتوا دارای صحت و اصالت باشد اما در بعضی موارد شاهدیم که برخی تعزیه‌ها دارای هیچ مستند تاریخی نیستند.

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه آسیب دوم در حوزه موسیقی تعزیه است، اظهار کرد: در تعزیه سنتی، نوحه‌ها و دستگاه‌هایی وجود دارد که باید توجه داشت تا وارد فضای موسیقی کلاسیک ایرانی نشود، باید میان موسیقی کلاسیک ایرانی، آواز و دستگاه موسیقی تعزیه تفاوت قائل شویم.

وی با بیان اینکه در تعزیه آوازهای افشاری، دشتی و شوشتری استفاده می‌شده و حتی شاهد تأثیرگذاری متقابل موسیقی ایرانی و تعزیه بر یکدیگر بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که تعزیه تبدیل به خوانندگی و آوازخوانی نشود زیرا باعث خروج روح معنوی و مذهبی از آن می‌شود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با یادآوری اینکه یکی از الزامات دستگاه تعزیه اجرا نکردن تحریر در شعرخوانی‌ها و در مقابل استفاده از سازهای متداول مانند شیپور، طبل، نی، دهل و سنج است، گفت: در این راستا استفاده نکردن از برخی دستگاه‌هایی که خارج از دستگاه تعزیه است مورد توجه است، همچنین نباید از ملودی موسیقی پاپ در تعزیه استفاده کرد زیرا باعث تخریب این میراث گران‌بها می‌شود.

وی با بیان اینکه آخرین آسیب، تناسب نداشتن فیزیک شخص با نقش او است، افزود: اگر امروز از این سنت گران‌بها مراقبت نکنیم، دچار انحراف و تخریب خواهد شد. بر ما لازم است این میراث را به نسل‌های آینده نیز منتقل کنیم.

کد خبر 675255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.