اجرای پویش نذر خون و حضور تیم‌های سیار اهدای خون در هیئت‌های مذهبی

همه ساله با فرا رسیدن مناسبت‌های مذهبی و معنوی شاهد اجرای پویش نذر خون در سراسر کشور هستیم تا نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی تامین شود. امسال نیز با فرا رسیدن ایام ماه محرم، این پویش با شعار «اهدای خون؛ فرهنگ حسینی و نذر عاشقان» آغاز شده و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، با اشاره به پویش نذر خون و حضور تیم‌های سیار اهدای خون در هیئت‌های مذهبی اظهار کرد: سازمان انتقال خون همه ساله، پویش «نذر خون» را از اول ماه محرم تا پایان ماه صفر در سراسر کشور اجرایی می‌کند.

وی با بیان اینکه ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) یکی از بزرگترین فرصت‌ها برای ترویج فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است، افزود: در سازمان انتقال خون ایران، ترویج اهدای خون به عنوان یک فرهنگ ارزشی سرلوحه برنامه کاری قرار داده شده است؛ چراکه می‌تواند به عنوان یک اقدام نجات‌بخش و ایثارگرانه و با هدف نوع دوستانه مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار گیرد.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: نذر خون حدود یک دهه است که به عنوان یک نذر انسان دوستانه و نجات‌بخش در این ایام خاص مورد توجه مردم کشور قرار گرفته و همه ساله در این ایام شاهد افزایش آمار اهدای خون هستیم. شعار پویش نذر خون امسال، «اهدای خون؛ فرهنگ حسینی و نذر عاشقان» در نظر گرفته شده و امیدواریم با حضور مردم در مراکز انتقال خون سراسر کشور شاهد صحنه‌های ایثار و نوع دوستی و انسجام ملی باشیم.

وی ادامه داد: هموطنان اهدای خون را به روزهای خاص مانند تاسوعا و عاشورای حسینی موکول نکنند؛ چراکه اهدای خون باید روزانه و مستمر باشد و یک نیاز همیشگی و روزانه است. صاحبان فکر، جوانان، اندیشمندان، ورزشکاران، هنرمندان، نخبگان فرهنگی و اصحاب رسانه، سازمان انتقال خون ایران را در برگزاری این پویش یاری کنند تا هیچ بیماری نگرانی و دغدغه‌ای بابت تأمین خون و فرآورده‌های خونی نداشته باشد.

حاجی بیگی تصریح کرد: افرادی که تمایل دارند تیم‌های خون‌گیری در هیئت‌های مذهبی آن‌ها حضور پیدا کنند می‌توانند با مدیران ادارات کل اهدای خون استان مکاتبه داشته باشند و اگر تعداد اهداکنندگان مناسب باشد تیم‌های سیار تحت نظر سازمان انتقال خون در هیئت حضور پیدا خواهند کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۱۴ مرکز انتقال خون در سراسر کشور و تمام شهرها و مراکز استانی فعال هستند و هموطنان می‌توانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند. میزان اهدای خون در ایام محرم و صفر در بعضی مراکز حتی به سه برابر افزایش پیدا می‌کند و مراکز اهدای خون به عنوان مراکز قابل اعتماد مردم، پذیرای این اقدام پسندیده اهداکنندگان هستند.

مراکز فعال اهدای خون اصفهان در دهه اول محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی

کیان دهراب‌پور، مدیرکل انتقال خون استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن تسلیت ایام محرم و شهادت امام حسین (ع)، اظهار کرد: نذر خون حسینی سازمان انتقال خون از ابتدای ماه محرم آغاز می‌شود و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت و چه بهتر که شهروندان سایر افراد را نیز به این امر داوطلبانه و خیرخواهانه تشویق کنند تا نیاز بیماران نیازمند خون و فرآورده‌های خونی، بیش از پیش تأمین شود.

وی با اشاره به اینکه ایام محرم یادآور ایثار و فداکاری‌های حضرت امام حسین (ع) و یاران فداکار او در کربلا است، افزود: اهدای خون، اهدای زندگی است و اهداکنندگان خون، به منظور پیشگیری از ازدحام و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نذر خون خود را به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول نکنند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ اهدای خون به عنوان یک ارزش اجتماعی، تصریح کرد: پویش نذر خون سال جاری با شعار «اهدای خون؛ فرهنگ حسینی، نذر عاشقان» برگزار می‌شود و امید است شهروندان مانند همیشه یاری‌گر بیماران باشند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص اهدای خون جوانان، بار اولی‌ها و بانوان، ادامه داد: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی نیازی مستمر است و تداوم در اهدای خون از الزامات هر جامعه محسوب می‌شود.

به گفته وی، نحوه فعالیت مراکز اهدای خون در دهه ابتدایی محرم به شرح زیر است:

۱. خون‌گیری در مرکز ثابت خمینی‌شهر از اول تا هشتم محرم به جز سوم محرم در دو شیفت فعال از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۶

۲. خون‌گیری تیم سیار فلاورجان در روزهای یکشنبه و دوشنبه مورخ یکم و دوم مردادماه مصادف با پنجم و ششم محرم، از ساعت ۸:۰۰ لغایت ۱۲:۳۰

۳. خون‌گیری تیم سیار در مرکز فوریت‌های قهدریجان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مورخ سوم و چهارم مردادماه مصادف با هفتم و هشتم محرم، از ساعت ۸:۰۰ لغایت ۱۲:۳۰

۴. خون‌گیری در روز تاسوعا (نهم محرم) در خمینی‌شهر و پایگاه خواجو از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۴

۵. خون‌گیری در روز عاشورا (دهم محرم) در خمینی‌شهر و پایگاه خواجو از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۴

خراسان رضوی دومین مصرف‌کننده بزرگ خون کشور است

سعید اصغریان، سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: همزمان با آغاز ماه محرم به منظور ترویج فرهنگ ایثار و اهدای خون و نیاز مبرم به مراجعه، دارندگان تمامی گروه‌های خونی به پایگاه‌های اهدای خون در گرم‌ترین روزهای سال، پویش نذر خون با شعار "اهدای خون، فرهنگ حسینی، نذر عاشقان" از امروز در خراسان رضوی آغاز شد.

وی افزود: استان خراسان رضوی پس از استان تهران به سبب دارا بودن ۶۳ بیمارستان و مرکز درمانی متعدد و میزبانی از زائران میلیونی حضرت رضا (ع) از سراسر کشور دومین مصرف‌کننده بزرگ خون و فرآورده‌های خونی کشور است. هم‌اینک با توجه به افزایش مصرف خون و فرآورده‌های خونی در استان به دلیل سفرهای تابستانی و افزایش تصادفات جاده‌ای و کاهش تولید خون به دلیل مراجعه کمتر مردم در روزهای گرم سال، از دارندگان تمامی گروه‌های خونی خواستاریم به نزدیک‌ترین پایگاه محل سکونت خود مراجعه و همچون همیشه ما را در تأمین خون مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان یاری بخشند.

سرپرست اداره کل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از عموم مردم به‌ویژه جوانان و بانوان به عنوان محور فرهنگی هر خانواده، دعوت می‌شود تا با شرکت در این پویش ضمن کمک به بیماران و نیازمندان به خون مروج این معروف پسندیده و سنت حسنه باشند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۱۳ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد شش پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و دو مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌جام و کاشمر فعال است. استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

کد خبر 675190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.