مقابله با سکولاریسم غربی به کمک آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا

کارشناس مسائل سیاسی گفت: عمق نگاه به واقعه عاشورا نشان می‌دهد این حرکت یک قیام سیاسی است و برای مقابله با جریان سکولاریسم غربی باید آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام محی‌الدین احمد میرمرشدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از وقتی که اسلام عزیز متولد شد دو گروه نسبت به اسلام گرایش پیدا کردند، گروه اول افرادی بودند که به اسلام به شکل منفعتی نگاه می‌کردند و به دنبال این بودند که منافعشان را از اسلام دریافت کنند.

وی افزود: در واقع هر جایی که از اسلام برایشان سود داشت به‌عنوان نقطه مثبت استفاده می‌کردند و قبول داشتند و هر جایی که سود و نفعی ظاهری نبود، به‌عنوان نقطه منفی از اسلام یاد می‌کردند و عقب می‌نشستند؛ همین باعث شد گروهی در اسلام شکل بگیرد که فرصت طلب و منفعت طلب بودند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: گروه دوم در مقابل گروه اول افراد و گروه‌هایی هستند که حاضر بودند همه هست و نیست و جانشان را برای اسلام فدا کنند. این گروه از صدر اسلام تا به امروز هم بوده‌اند و نشانه آن هزاران هزار شهید دوران دفاع مقدس یا مدافعان حرم بودند که در بزنگاه‌هایی که دین به یاری و حمایت نیاز داشت به میدان آمدند.

وی خاطر نشان کرد: اسلام فرصت‌طلبان، اسلامی است که در مقابل امام حسین (ع) قرار می‌گیرد و امام را در صحنه تنها رها می‌کند؛ در این نوع تفکر از امام می‌خواهند به میدان نروند و حرکتی نکنند. وقتی نام اسلام مطرح شود اگر تعارضی بامنافعشان نداشته باشد به میدان می‌آیند اما اگر ذره‌ای به ضررشان باشد، بهانه تراشی می‌کنند و کنار می‌نشینند.

میرمرشدی تصریح کرد: از این دسته جریانات فرصت طلب بعد از واقعه عاشورا هم بوده‌اند که گفتند از عاشورا باید بخش محبت‌آمیز آن را لحاظ کرده و شور حسینی ایجاد کنیم. هر وقت قرار بر این شد که قیام یا حرکتی برای دفاع از اسلام صورت گیرد و حتی عده‌ای فداکاری کنند، حرفشان چیز دیگری بود و می‌گفتند ما اسلام سیاسی را قبول نداریم.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: عمق نگاه به واقعه عاشورا نشان می‌دهد این حرکت یک قیام سیاسی است و برای مقابله با جریان سکولاریسم غربی باید آموزه‌های سیاسی قیام عاشورا مورد توجه قرار گیرد، زیرا وقتی رنسانس حادث شد و جریانات در غرب به مقابله با دین گرایش پیدا کردند و سکولاریسم را رواج دادند، جریان دین بی‌خاصیت رواج یافت و رگه‌هایی از این تفکر منحرف به سمت کشورمان سوق یافت.

وی اظهار کرد: افراد فرصت طلب خودشان را به این تفکر نزدیک کردند و تفکر غربی اسلام منهای سیاست در ایران هم پایگاه پیدا کرد. این نوع تفکر در فضاهای مختلف از جمله در مساجد، حسینه‌ها، دانشگاه‌ها و حتی مدارس قرآنی هم هستند.

میرمرشدی تصریح کرد: اسلامی که دفاع از حق و مظلوم یا عاشورایی که دفاع از حق طلبی نداشته باشد اسلام ناب و واقعی نیست. محرم ماه خون و ماه ایثار و جانبازی است بنابراین اینها با اسلام سکولار سازگاری ندارد.

وی گفت: همین امروز افرادی هستند که می‌گویند ما کاری به اسلام سیاسی نداریم. طرفدارانی هم دارند. برخی از طرفداران هم افرادی هستند که جز ثروتمندان بی درد و متمولین هستند یا افرادی هستند که در مسیر جریانات انحرافی بوده و جاهلانه از این حرکت دفاع می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: که اگر بخواهیم بقا قیام حسینی و عاشورایی را شاهد باشیم باید حقایق اسلام ناب که مملو از رشادت، مجاهدت و از خودگذشتگی است را حفظ کنیم.

کد خبر 675151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.