شهرنشینی تا سال ۱۴۳۰ به ۸۵ درصد می‌رسد / روند تفویض بعضی اختیارات به کلان‌شهرها آغاز شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۳۰، به جمعیت ۸۵ درصد شهرنشین و ۱۵ درصد روستایی برسیم که این یک هشدار برای حوزه‌های تولید، اشتغال و اقتصاد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز _یکشنبه یکم مردادماه_ در نطق پیش از دستور نودوپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) اظهار کرد: هر سال نسبت به سال قبل جلوه‌های بهتر و بیشتری از بزرگداشت و احترام به مقام امام حسین (ع) و عزاداری ایشان نمود پیدا می‌کند که امسال نیز به همین ترتیب است.

وی افزود: این روزها شاهد حضور بی‌شمار هیئت‌های مذهبی و روضه‌های امام حسین (ع) هستیم؛ به گفته هیئت‌های مذهبی تعامل بسیار خوب مدیریت شهری و تسهیل در صدور مجوزها، سبب پیشبرد بسیار خوب کارها شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سیاه‌پوشی شهر در آخرین روز ذی‌الحجه توسط شهرداری انجام شد، تصریح کرد: مردم و هیئت‌های مذهبی نیز در تغییر حال و هوای شهر در محرم نقش پررنگی دارند.

وی با بیان اینکه در مناطق و ادارات شهرداری با هزینه کارکنان مراسم روضه برپا است، خاطرنشان کرد: درخواست می‌شود برنامه‌ریزی‌ها طوری انجام شود که کارکنان رأس ساعت مقرر و پس از عزاداری در خدمت مراجعه‌کنندگان باشند.

نورصالحی اظهار کرد: شب گذشته نیز تعدادی از هیئت‌های مذهبی اصفهان در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم در گلستان شهدا قرآن به دست عزاداری کردند.

وی با اشاره به شصت‌وهشتمین نشست رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در تبریز گفت: در یک سال اول دوره ششم این مجمع چندان فعال نبود، اما در سال دوم پنج جلسه در تهران، اصفهان، اهواز، تبریز و شیراز برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این جلسات به همت کمیسیون‌های تخصصی شورا نیز برگزار شده است که حدود یک‌ماه‌ونیم پیش کمیسیون‌های عمران و فرهنگی در اصفهان جلسه داشتند؛ این جلسات و انتقال تجربیات کمک می‌کند تا کلان‌شهرها از نحوه اداره شهرها باخبر شدند.

وی با بیان اینکه در نشست تبریز، محور اصلی برنامه هفتم توسعه بود، تصریح کرد: شورا و شهرداری اصفهان مجموعه کاملی از بخش‌های مرتبط با مدیریت شهری شامل نقاط قوت و ضعف‌ها را ارسال کرد، در این راستا از شورای عالی استان‌ها انتظار می‌رود که به این موضوع بپردازد و توقعات مدیریت شهری را پیگیری کند.

با تمرکزگرایی در اداره امور کلان کشور و شهرها مواجه هستیم

نورصالحی تصریح کرد: ۴۴ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و شاید یکی از مهمترین موضوعات پرداخته شده در قانون اساسی لزوم نقش دادن به مردم در تقویت حکومت‌های محلی و در واقع اداره امور مردم توسط مردم با نظارت و انتخاب مردم است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ سال ابتدایی، زمینه تشکیل شوراها فراهم نبود و وظایف شوراها توسط وزارت کشور و استانداری‌ها انجام می‌شد. بنابراین وظایف شوراها به تدریج در نهادهای دولتی متمرکز شد؛ در ۲۰ سال بعد که شوراها تشکیل شد، بازگرداندن اختیارات از نهادهای دولتی به شورا لازم است، اما چنین اهتمامی وجود نداشته است، بنابراین با تمرکزگرایی در اداره امور کلان کشور و شهرها مواجه هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: در سال ۱۳۳۰، ۷۰ درصد جمعیت کشور، روستایی و ۳۰ درصد جمعیت شهری داشتیم که در بدو انقلاب نسبت این جمعیت ۵۰ درصد شد و در حال حاضر این نسبت عکس شده است، به‌طوری که ۷۵ درصد شهرنشین و ۲۵ درصد روستایی هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت روستایی که مولد و خودکفا هستند، تحلیل رفته و شهرها دچار مهاجرپذیری شده‌اند، گفت: بالتبع این موضوع ارائه خدمات با مشکل مواجه شده است. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۳۰، ممکن است به جمعیت ۸۵ درصد شهرنشین و ۱۵ درصد روستایی برسیم که این یک هشدار برای حوزه‌های تولید و اشتغال و اقتصاد است؛ اگر اداره این ۸۵ درصد جمعیت به حکومت‌های محلی واگذار نشود و خدمات به صورت متمرکز ارائه شود، دچار مشکل خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: قائل نیستیم که اختیارات به‌طور یکسان به مدیریت شهری واگذار شود اما در نظام قانون‌گذاری و اجرایی کشور باید عزم و اراده بر این باشد که تفویض بعضی اختیارات به ترتیب از کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ‌تر آغاز شود.

کد خبر 675144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.