فعالیت بیش از ۹۰۰ زورخانه در ایام محرم/ فرهنگ عاشورا در زورخانه‌ها ترویج می‌شود

رئیس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: مرشد و مداح‌های ما اشعاری را در مدح شهدای کربلا انتخاب می‌کنند و ورزشکاران با این اشعار تمرین می‌کنند. این برنامه‌ها تا پایان ماه محرم به‌ویژه در ایام عاشورا و تاسوعا در بیش از ۹۰۰ زورخانه کشور برگزار خواهد شد.

سردار مهرعلی باران‌چشمه در گفت‌وگو با ایمنا در خصوص برنامه‌های فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در ایام محرم اظهار کرد: ضمن تسلیت ماه محرم، مطابق با روال گذشته امسال در این ماه تمام زورخانه‌های کشور سیاه‌پوش و عزادار هستند و ورزش آن‌ها همراه با مدیحه سرایی است و به نوعی در کنار ورزش عزاداری هم انجام می‌دهیم. روز گذشته نیز همین برنامه در زورخانه شهید فهمیده در حضور پیشکسوتان این رشته ورزشی و مسئولان برگزار شد، چراکه درس ایثار، اخلاق و جوانمردی نشئت گرفته از عاشورا است و همین فرهنگ در زورخانه ترویج پیدا می‌کند و از طرفی هم این رشته ریشه در فرهنگ پهلوانی و جوانمردی دارد.

برنامه‌های ما تنها محدود به ورزشکاران نیست

وی ادامه داد: مرشد و مداح‌های ما اشعاری را در مدح شهدای کربلا انتخاب می‌کنند و ورزشکاران با این اشعار تمرین می‌کنند. این برنامه‌ها تا پایان ماه محرم به‌ویژه در ایام عاشورا و تاسوعا در بیش از ۹۰۰ زورخانه کشور برگزار خواهد شد، امیدوارم جامعه ورزش زورخانه و کسانی که علاقه‌مند به آن هستند در این مراسم شرکت کنند، نکته قابل توجه این است که برنامه‌های ما تنها به اهالی ورزش زورخانه‌ای تعلق ندارد و تمام مردم در آن شرکت می‌کنند، در واقع هنگامی‌که زورخانه شروع به کار می‌کند، بسیاری از مردم آنجا حضور پیدا می‌کنند. به‌طور خلاصه فرهنگ ایثار، ازخودگذشتگی و بزرگواری برگرفته از فرهنگ عاشورایی است که در زورخانه‌های ما رایج است و امیدوارم مروج خوبی برای این فرهنگ باشیم.

فعالیت بیش از ۹۰۰ زورخانه در ایام محرم/ فرهنگ عاشورا در زورخانه‌ها ترویج می‌شود

نزدیک به ۹۳۰ زورخانه در کشور فعالیت می‌کنند

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای پیرامون تعداد زورخانه‌های فعال کشور خاطرنشان کرد: طبق آمار کنونی نزدیک به ۹۳۰ زورخانه در کشور داریم که به غیر از تعدادی از آن‌ها که فرسوده شده‌اند و احتمال ریزش و تخریبشان وجود دارد، سایر زورخانه‌ها فعالیت خود را دنبال می‌کنند. این پویا بودن شامل تمام زورخانه‌ها با مالکیت خصوصی، شهرداری و نیروهای مسلح می‌شود. در حال حاضر تمام زورخانه‌های ما فعال است، همچنین هفته گذشته در خراسان رضوی، اصفهان، کرمانشاه و سایر شهرها حضور داشتم و مطابق با مشاهدات من همه زورخانه‌ها فعال بودند.

تربیت ۱۳۰۰ مرشد در سال گذشته

وی ادامه داد: تنها نکته‌ای که باید توجه ویژه‌ای به آن وجود داشته باشد این است که نونهالان و نوجوانان خود را با ورزش زورخانه‌ای آشنا کنیم، در حال حاضر شرایط عالی را تجربه نمی‌کنیم و نسل جدید ما آشنایی با ورزش زورخانه‌ای ندارند و امیدوارم با حمایت رسانه کودکان نسبت به این رشته ورزشی ترغیب شوند، چراکه در زورخانه هم با اخلاق جوانمردی و پهلوانی آشنا می‌شوند و هم سلامت جسمانی آن‌ها تضمین می‌شود. فرهنگ زورخانه‌ای در ایران قدمت ۹۰۰ ساله دارد و باید این فرهنگ را سینه به سینه انتقال دهیم. کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای یک سنت دیرینه و میراث کهن است که تمام سازمان‌ها و نهادها باید برای ترویج آن تلاش خود را به‌کار بگیرند.

باران‌چشمه با اشاره به وجود نداشتن زورخانه در برخی استان‌ها تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴ استان ما زورخانه ندارند که این زیبنده کشورمان نیست که برای ورزش باستانی این مرز و بوم زورخانه وجود نداشته باشد؛ هرچند با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌ایم تا مربیان و مرشدهای ما با حضور در مدارس این رشته ورزشی را به دانش‌آموزان آموزش دهند، در سال ۱۴۰۱ تقریباً ۱۳۰۰ مرشد را در شش استان تربیت کردیم و امیدوارم زنگ مدارس زنگ زورخانه‌ای باشد. به‌طور کلی با فدراسیون دانشجویی، دانشگاه‌ها و مدارس تفاهم‌نامه‌ای را در این زمینه امضا کرده‌ایم.

وی افزود: بعضی از زورخانه‌های فرسوده ما در یک سال گذشته با پیگیری مسئولان استان و شهرداری‌ها در مرحله بازسازی قرار گرفته است،. به هر استانی که سفر می‌کنم در تلاش هستم با مسئولان استانداری و شهرداری جلساتی را در خصوص بازسازی زورخانه‌ها برگزار کنم و تا این لحظه این اتفاق رقم خورده است. در حال حاضر در استان‌هایی همچون اردبیل، اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری زورخانه‌ها بازسازی شده‌اند. در واقع در شهرهایی همچون میبد یزد و کاشان چندین زورخانه وجود دارد اما در برخی شهرها همچون مازندران اصلاً چنین مکانی نیست که این امر مهم غیرقابل قبول است و از مسئولان مربوطه تقاضا می‌کنم برای تأسیس زورخانه در استان‌هایی که فاقد آن هستند، اقدام کنند، چراکه این رشته تنها یک ورزش نیست و فرهنگ جوانمردی و پهلوانی است.

۲۳۷۰ مربی، داور و مرشد در دو سال گذشته تربیت شده‌اند

رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای در تشریح برگزاری کلاس‌های مربیگری خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته ۲۳۷۰ مربی، داور و مرشد تربیت کرده‌ایم زیرا در بسیاری از استان‌ها با کمبود مربی و داور مواجه بودیم و به دلیل اینکه هدف جدی ما ترویج فرهنگ پهلوانی است این مورد را در اولویت خود قرار داده‌ایم. در خصوص وضعیت مرشدان باید بگویم که به معنای واقعی با بحران مواجه هستیم، چراکه در برخی استان‌ها به اندازه انگشتان دست مرشد داریم و این در شرایطی است که شهرهای کشورمان پتانسیل فراوانی دارند؛ بنابراین اولویت ما در سال پیش رو تربیت مرشدان است و برای بیمه آن‌ها نیز با صندوق حمایت از هنرمندان در وزارت ارشاد جلساتی را برگزار کرده‌ایم تا تمام مرشدانی که بالای ۳۰ سال دارند را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهند. بدون تردید این یک حرکت ارزشمند در راستای خیال آسوده مرشدان ما است.

فعالیت بیش از ۹۰۰ زورخانه در ایام محرم/ فرهنگ عاشورا در زورخانه‌ها ترویج می‌شود

وی پیرامون برنامه‌های فدراسیون در سال پیش جاری گفت: تقویم ورزشی فدراسیون شامل سه بخش آموزشی، رقابتی و فرهنگی است. در بخش مسابقات، رقابت‌های نونهالان و نوجوانان در دو هفته گذشته به میزبانی استان قم برگزار شد؛ همچنین رقابت‌های مرشدی نونهالان و نوجوانان نیز به پایان رسید و هفته گذشته هم مسابقات تیمی ما برگزار شد. در تمام رده‌ها ۱۲ رویداد داریم و در کنار آن لیگ المپیاد مستعدان و نوجوانان را در پیش داریم که به میزبانی خراسان رضوی برگزار خواهد شد. سال گذشته استان‌های فراوانی در المپیاد ما شرکت کردند که در نوع خود بی‌نظیر بود و اطمینان دارم امسال نیز همین اتفاق رقم خواهد خورد.

فرهنگ و آئین پهلوانی به ایران تعلق دارد

باران‌چشمه با تاکید بر تعلق داشتن ورزش زورخانه‌ای به کشورمان تصریح کرد: متأسفانه به‌تازگی بعضی از رسانه‌ها مطالبی را در خصوص ثبت ورزش پهلوانی توسط کشور آذربایجان منتشر کردند که باید بگویم در فدراسیون ملی ورزش‌های زورخانه‌ای در سال ۱۳۸۹ آیین ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی با نام جمهوری اسلامی ایران در سازمان یونسکو ثبت جهانی شده است. قدمت فرهنگ پهلوانی در کشور ما ۳ هزار ساله است اما سال گذشته به دلیل کوتاهی برخیدوستان در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در یونسکو فرهنگ پهلوانی به نام کشور آذربایجان ثبت شد. با وجود اینکه در حال حاضر برخی اعتقاد دارند فدراسیون ملی بی‌توجه است، باید بگویم که در تلاش هستیم تا نام فرهنگ پهلوانی را از آن خود کنیم؛ هرچند همه می‌دانند آذربایجان بخشی از ایران بوده است و اگر هم اکنون این فرهنگ با نام این کشور ثبت شده به این دلیل است که آن‌ها هرچه آموخته‌اند از کشور ما بوده است و حتی در این کشور یک زورخانه وجود ندارد و آن‌ها اطلاعی هم از فرهنگ پهلوانی ندارند. پس تاکید می‌کنم که فدراسیون ملی بی‌تفاوت نیست و آئین و فرهنگ پهلوانی به سرزمین ایران تعلق دارد و وزارت ورزش با جدیت تمام پیگیر این موضوع است. در استان‌های کشور آذربایجان در مجموع ۵۰ ورزشکار هم وجود ندارد و تمام افرادی که در این رشته شاغل هستند، دانش خود را در کشور ما فراگرفته‌اند، بنابراین این فرهنگ و آیین به ایران تعلق دارد.

کد خبر 675117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.