کمبود زمین برای ۴۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن / بافت تاریخی شیراز خط قرمز استانداری است

استاندار فارس گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با کمبود زمین برای ۴۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن مواجه‌ایم و تلاش خواهیم کرد در دو ماه آینده مشکل تأمین زمین در این حوزه رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سلسله نشست‌های استاندار فارس با خبرنگاران، امروز_ شنبه سی‌ویکم تیرماه _ برگزار شد و در این نشست موضوعاتی همچون بنگاه‌های راکد اقتصادی، آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز، گرانی مصالح ساختمانی و تأثیر آن بر افزایش قیمت مسکن، آزادراه شیراز اصفهان، هزینه‌های سرسام ثبت نام مدارس، نابسامانی اماکن تاریخی گردشگری استان فارس، گرانی و کمبود بلیط هواپیما از جمله پرسش‌های اصحاب رسانه در این جلسه بود.

محمد هادی ایمانیه در این نشست در پرسش خبرنگار ایمنا در خصوص آخرین وضعیت ثبت ملی بافت تاریخی شهر شیراز، اظهار کرد: با درخواست ارائه شده در جهت ثبت ملی بافت تاریخی شهر شیراز این تصمیم از سوی استان گرفته شد که هیچ بنای میراثی و دارای ارزش تخریب نشود و این موضوع برای ما به عنوان یک خط قرمز است.

وی ادامه داد: در بافت تاریخی بایستی این روند طی شود تا بناهای نیمه مخروبه مرمت و بازسازی شود که این اقدام نیازمند منابع مالی است. همچنین حضور سرمایه‌گذار به جهت احیا این فضاها و تبدیل آن‌ها به فضاهای فرهنگی که مناسب با شأن اطراف حرم مطهر باشد، به عنوان یک ضرورت است و در صورتیکه هر چه سریع‌تر این بستر فراهم شود فرآیند ثبت انجام می‌شود.

کمبود زمین برای ۴۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن

استاندار فارس در ادامه به موضوع تأمین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و گفت: در زمینه تأمین زمین استان فارس جز استان‌های پیشتاز است. اما همچنان کمبود زمین در دو شهر شیراز و شهر جدید صدرا قابل توجه است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با کمبود ۴۰ هزار قطعه زمین مواجه‌ایم، افزود: باتوجه به سبز شدن فرم (ج) ۱۴۶ هزار متقاضی واجد شرایط از این تعداد برای یکصد هزار متقاضی تأمین زمین صورت گرفته است اما برای شهرهایی با بیش از یکصد هزار نفر جمعیت با مشکلاتی مواجه هستیم و نیاز به ورود وزارت راه و شهرسازی به این موضوع است.

ایمانیه تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد در دو ماه آینده مشکل تأمین زمین در این حوزه رفع شود.

گرانی مصالح ساختمانی دیگر موضوع مورد اشاره استاندار فارس بود و وی گفت: قطعاً گرانی مصالح ساختمانی بر قیمت مسکن تأثیرگذار است و به علت عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا این اقدام موجب افزایش قیمت آن‌ها شده است. اما بایستی این موضوع را مد نظر داشت که گرانی مصالح ساختمانی در سطح ملی بوده و تنها مربوط به استان نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با کمبود دارو، اظهار کرد: در این حوزه برخی کمبودها کشوری است و با توجه به اینکه سهم استان فارس از درصد تخصیصی داروهای کشور نباید کمتر از ۶.۲ درصد باشد اما به دلیل همجواری استان با سایر استان‌ها و مراجعات زیاد به استان برای استفاده از خدمات پزشکی، این میزان کاهش یافته و با برخی کمبودها مواجه است. این در حالیست که درصد سهم استان فارس حداقل باید به هشت و نیم درصد افزایش یابد.

افتتاح آزاد راه شیراز _ اصفهان در هفته پایانی شهریور ماه

آخرین وضعیت از پروژه آزاد راه شیراز_ اصفهان و زمان بهره برداری از این پروژه یکی دیگر از پرسش‌های پر تکرار خبرنگاران بود و ایمانیه در این خصوص تصریح کرد: با توجه به اینکه پروژه شیراز _ اصفهان تک پروژه‌ای است و اهمیت بسیاری دارد آخرین اقدام صورت گرفته از سوی مدیریت استان درخواست بازدید وزیر راه و شهرسازی از این پروژه بود که در هفته گذشته انجام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه برای احداث پروژه آزادراه شیراز اصفهان، وزارت راه، دفاع و سازمان برنامه و بودجه مشارکت دارند عملاً دستگاه‌ها باید قانع شوند که نیاز است برای مراحل پایانی اجرای این پروژه اعتبارات لازم تخصیص یابد.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون این پروژه در نصب علائم ایمنی، خرید نیوجرسی و کیوسک‌های مربوط به راهداری، پلیس و اورژانس نیاز به نقدینگی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه پایان شهریور ماه جاری مبلغ هزار میلیارد تومان اعتبار از طریق سه دستگاه اجرایی به این پروژه تخصیص می‌یابد، ابراز امیدواری کرد: هفته پایانی شهریور ماه جاری شش قطعه آزاد راه شیراز اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد و با توجه به اینکه ایمنی مردم همچنان خط قرمز ما در این پروژه است، شش قطعه این پروژه به عنوان آزادراه و قطعه هفتم شبیه به بزرگراه احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید اما اجرای عملیات در قطعه هفتم به معنای آن نیست که بزرگراه بماند و تلاش خواهیم کرد تا دهه فجر این قطعه همچون آزادراه افتتاح شود.

استاندار فارس در ادامه در خصوص گلایه‌های مردم درباره افت فشار آب در برخی مناطق شهر شیراز، گفت: از کمبود آب در شهر شیراز اطلاع داشتیم اما از روز جمعه خط دوم آب سد درودزن وارد منابع آبی بلوار شهید شریعتی شده که در این راستا وضعیت آبرسانی بهتر خواهد شد.

گرانی مرغ دیگر موضوع مورد پرسش خبرنگاران بود و ایمانیه تصریح کرد: مدیر کل جهاد کشاورزی فارس این ادعا را دارد که قیمت مرغ در فارس ۸۷ هزار تومان است و در مقایسه با سایر استان‌ها قیمت این محصول بسیار کمتر است.

استاندار فارس همچنین در این جلسه از خبرنگاران درخواست کرد در خصوص عدم پاسخگویی مدیران استان پیرامون مباحث مختلف اسامی مدیران را اعلام کنند.

کد خبر 675097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.