تاکنون نمونه مثبتی از وبا در استان اصفهان گزارش نشده است

سخنگو و مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در استان اصفهان هنوز نمونه مثبتی از بیماری وبا گزارش نشده است، اما تا پایان فصل تابستان احتمال گرفتاری برخی از افراد به این بیماری وجود دارد.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره شیوع وبا اظهار کرد: التور و وبا هر سال در فصل گرما در برخی مناطق دارای کمبود آب یا در مکان‌هایی که رفت و آمد بسیاری وجود دارد به‌ویژه در مرزها مشاهده می‌شود، وبا از نظر شیوع و بروز ممکن است کم یا زیاد باشد، اما به‌طور معمول رخ می‌دهد.

وی افزود: در استان اصفهان هنوز نمونه مثبتی از این بیماری گزارش نشده است، اما تا پایان فصل تابستان احتمال گرفتار شدن برخی افراد به این بیماری وجود دارد؛ همچنین از آن جایی که در کشورهای همسایه وبا وجود دارد، ممکن است افرادی که وارد کشور می‌شوند، ویروس وبا را به کشور منتقل کنند.

سخنگو و مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه وبا یک بیماری گوارشی است که راه انتقال آن از طریق برخورد دست به دهان، آب، مایعات و مواد غذایی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: از جمله علائم ویروس وبا، از دست دادن آب زیاد به صورت اسهال است، در این حالت بدن کم‌آب می‌شود و از دست دادن آب بدن به صورت زیاد منجر به بستری شدن فرد می‌شود.

وی با اشاره به توصیه‌های پزشکی برای جلوگیری از وبا اضافه کرد: افراد در فصل گرما، مراقب مواد غذایی که مصرف می‌کنند، باشند؛ بنابراین از بهداشتی و سالم بودن مواد غذایی اطمینان حاصل کنند، همچنین از آن جایی که وبا از طریق آب منتقل می‌شود، اگر در محیط‌های کم‌آب حضور دارند، از آب‌های معدنی بسته‌بندی شده، استفاده کنند.

عقدک گفت: اگر افراد از بهداشتی بودن آب مطمئن نیستند، آن را بجوشانند و مصرف کنند، این موضوع تنها برای نوشیدن آب نیست، بلکه باید از بهداشتی بودن آبی که برای شست‌وشوی مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها یا ظروف استفاده می‌شود، اطمینان حاصل کرد.

وی اضافه کرد: وبا بیشتر از طریق آب و تا حدودی از طریق مواد غذایی منتقل می‌شود، به محض ورود آلودگی به بدن علامت‌های کم‌آبی و اسهال، سردرد، سرگیجه و بی‌حالی در فرد بروز می‌کند که نیاز به بستری شدن دارد، از این‌رو بلافاصله باید آب بدن فرد تأمین شود.

مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: از آن جایی که وبا از طریق مدفوع نیز قابل انتقال بوده، ممکن است محیط اطراف را آلوده کند و امکان انتقال آن به سایر افراد وجود داشته باشد؛ به‌طور معمول توصیه‌های بهداشتی لازم به افرادی که در معرض فرد مبتلا قرار دارند، صورت می‌گیرد تا مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در عصر کنونی احتمال مرگ‌ومیر بر اثر وبا بسیار کاهش پیدا کرده است، افزود: داروهای اختصاصی این بیماری وجود دارد؛ اما اگر فرد در مکانی باشد که پزشک و کادر درمان و جبران آب وجود نداشته باشد، ممکن است بیمار بر اثر وبا جان خود را از دست دهد.

عقدک خاطرنشان کرد: درمان وبا به سادگی صورت می‌گیرد به شرط اینکه بیمار به‌موقع و در اسرع وقت شناسایی شود و تحت درمان قرار گیرد، مهم این است که کم‌آبی بدن فرد مبتلا جبران شود و آب بدن را از دست ندهد.

کد خبر 675089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.