احیای ۱۰۰ روستای تاریخی طی ۲ سال / بسته اقدام مشترک ابلاغ شد

بسته اقدام مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای حفاظت و احیای ۱۰۰ روستای تاریخی و گردشگری و توانمندسازی مردم در این روستاها برای اجرا، ابلاغ شد.

به گزارش ایمنا، اواسط فروردین ۱۴۰۲، علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از اجرای طرحی با عنوان اقدام مشترک سخن به میان آورد که در افقی دوساله، ۱۰۰ روستای تاریخی، فرهنگی و گردشگری کشور حفاظت و احیا می‌شوند.

توافقی مشترک در چارچوب همکاری با بنیاد مسکن برای حمایت از مردم و ساکنان روستاهای تاریخی و با ارزش و ارتقای کیفیت زندگی مردم در این مناطق که ایجاد زمینه رشد و توسعه یکپارچه در این مناطق را هدف‌گذاری کرده است.

اقدامی که با فعال‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد و توسعه اشتغال در این روستاها را مد نظر دارد.

ابلاغ بسته اقدام مشترک حفاظت و احیای ۱۰۰ روستای تاریخی و گردشگری

پس از تفاهمنامه‌ای که علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی و غلامرضا صالحی، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن امضا کرده‌اند، اکنون چارچوب‌های اجرایی بسته اقدام مشترک تدوین شده و در دستور کار مشترک مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی و بنیاد مسکن در استان‌ها قرار گرفته است.

در افق دوساله این طرح، صد روستای تاریخی، فرهنگی و گردشگری کشور با اقدام مشترک طرفین، حفاظت و احیا شده است و از حداکثر ظرفیت‌های صنایع دستی و گردشگری برای توانمندسازی مردم و ایجاد و توسعه اشتغال بهره‌گیری می‌شود، انجام حمایت‌های لازم از مردم و بخش خصوصی به منظور نقش‌پذیری در حفاظت و احیای میراث فرهنگی و توسعه گردشگری از دیگر ویژگی‌های این طرح به‌شمار می‌آید.

در همین راستا اقدامات مشترکی همچون مشارکت و همکاری در شناسایی و انتخاب روستاهای واجد شرایط، حفاظت و احیا از طریق مشارکت در تهیه، تدوین و اجرای طرح‌های مرتبط، همکاری در ایجاد زیرساخت‌های لازم و توسعه گردشگری، همکاری در توسعه و ترویج صنایع دستی و افزایش ضریب اشتغال بر پایه صنایع دستی و ترویج الگوی بومی مسکن و کیفیت‌بخشی به ساخت و سازهای روستایی در دستور کار دو نهاد مذکور قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

کد خبر 675050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.