قصه پرغصه ریزگردهای سیستان و بلوچستان

خشکی ۲۰ ساله تالاب بین‌المللی هامون، تشدید ریزگردها و وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان و بلوچستان، زندگی روزمره را با اختلال مواجه کرده است. حالا در جدیدترین آمار اعلامی کار بیش از ۱۵۰۰ نفر از اهالی این استان به دنبال گرد و خاک و ریزگردها به بیمارستان و مراکز درمانی کشیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طول سال به‌ویژه در فصل‌های گرم، ریزگردها مهمان همیشگی سیستان و بلوچستانی بوده‌اند، اما گاهی شدت آلودگی بیشتر می‌شود و اهالی این استان را روانه درمانگاه و بیمارستان می‌کند.

به واسطه خشکی ۲۰ ساله تالاب بین‌المللی هامون که با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز همسایه است و تشدید ریزگردها و وزش بادهای ۱۲۰ روزه در این منطقه، زندگی روزمره را با اختلال مواجه کرده است.

حالا در جدیدترین آمار اعلامی از سوی اداره کل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، کار بیش از ۱۵۰۰ نفر از اهالی این استان به دنبال گردوخاک و ریزگردها به بیمارستان و مراکز درمانی کشیده است.

ریزگردها ۱۵۸۰ نفر را روانه بیمارستان کرد

مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار کرد: در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان از بیست‌وهفتم تیرماه تا یکم مردادماه در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز ۱۵۸۰ نفر از مردم این منطقه راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۱۰۲ نفر هم‌اکنون بستری هستند.

وی افزود: مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تمام نیروهای امدادی و خدمات‌رسان در مسیرهای ارتباطی منطقه سیستان آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز اقدام به کمک‌رسانی به شهروندان کنند.‌

امروز و فردا از شدت وزش باد در شمال استان کاسته می‌شود

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان نیز روز گذشته اظهار کرد: وزش باد شدید تا بیشینه ۹۰ کیلومتر در بامداد یکم مردادماه، زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را در ایستگاه هواشناسی به دوهزار متر کاهش داد.

وی افزود: در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به ۷۹ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا دوهزار متر کاهش داد.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تا دوشنبه در منطقه سیستان واقع در شمال استان وزش باد شدید تا خیلی شدید، نقاط مستعد طوفان گردوخاک سبب کاهش شدید دید و کیفیت هوا خواهد شد. طی این مدت در زاهدان و مناطق مرکزی و جنوبی استان افزایش غبار و وزش باد نسبتاً شدید را خواهیم داشت. سه‌شنبه و چهارشنبه از شدت وزش باد در شمال استان کاسته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه ما حذف ترددهای غیرضروری در فضای باز در زمان غبارآلود شدن هوا به‌ویژه برای کودکان و سالمندان و بیماران و احتیاط در ترددهای جاده‌ای است.

سیستان و بلوچستان، امروز؛ افزایش ابر، رگبار، رعد و برق و وزش باد

امین‌حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی نیز امروز _دوشنبه دوم مردادماه_ در خصوص وضعیت آب‌وهوایی در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: امروز برای جنوب‌شرق سیستان و بلوچستان افزایش ابر، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید به ویژه در ساعت‌های بعدازظهر پیش‌بینی شده است. چهارشنبه در سیستان و بلوچستان، رگبار رخ می‌دهد و پنجشنبه نیز در سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، بارش رخ می‌دهد.

کد خبر 675048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.