تراژدی در عاشورا با حماسه همراه شده‌ است

دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران گفت: تراژدی‌ به‌طور معمول توأم با حماسه نیست اما در عاشورا علاوه بر اتفاقات تلخی همچون ظلم و قتل، با حماسه مواجه هستیم. این مسئله باعث ایجاد یک جذابیت و وضعیت منحصربه‌فرد می‌شود.

به گزارش ایمنا، محسن پرویز درباره سابقه پرداختن به عاشورا در ادبیات فارسی با تأکید بر اینکه مسئله عاشورا و ظلمی که در کربلا انجام و تراژدی که آفریده شد از جهات بسیاری اهمیت تاریخی، دینی، سیاسی و اجتماعی داشته و دارد، اظهار کرد: با توجه به صحنه‌هایی که در کربلا آفریده شد، این حادثه دستمایه‌های هنری قوی در اختیار هنرمندان قرار داده و می‌دهد، به همین دلیل شاهد پرداختن به واقعه عاشورا از گذشته‌های دور بودیم.

وی افزود: از لحاظ تاریخی، منبع اصلی بسیاری از اسنادی که در ارتباط با واقعه عاشورا مورد استفاده قرار گرفته و بعدها بازنویسی شده و در آثار شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) بازتاب پیدا کرده، منابع اهل سنت بوده است و در این راستا بخش زیادی از رباعیات عاشورا از راویان در صحنه عاشورا روایت شده که جزو لشکر دشمن بودند و سپس در منابع اهل سنت تکرار شده و دست به دست چرخیده تا به دست ما رسیده است.

دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران با بیان اینکه عاشورا صحنه‌های ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: این صحنه‌ها خودبه‌خود هنرمند را تکان می‌دهد و آن‌قدر تأثیرگذار است که هنرمندان ناخواسته جذب آن می‌شوند و نویسندگان درباره آن می‌نویسند. بنابراین هم در حوزه نوشتاری و هم سایر حوزه‌های هنری به عاشورا پرداخته شده است و این مسئله محدود به شیعیان هم نیست.

وی تصریح کرد: هر شخصی که با صحنه‌های حماسی مواجه می‌شود، تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ تراژدی‌ها معمولاً توأم با حماسه نیست اما در عاشورا علاوه بر اتفاقات تلخی مانند ظلم و قتل با حماسه مواجه هستیم. این مسئله باعث ایجاد یک جذابیت و وضعیت منحصربه‌فرد می‌شود.

پرویز عاشورا را یک صحنه حماسی بزرگ دانست و افزود: در عاشورا تعداد قلیلی در برابر هزاران نفر دیگر محکم می‌ایستند و بر این اساس حدود ۱۳۰ نفر در مقابل حدود ۳۰ هزار نفر قرار می‌گیرند، در نبرد تک تک این جمع اندک تزلزل دیده نمی‌شود و دشمنانی که صحنه عاشورا را ترسیم کردند و این منابع به دست ما رسیده است، اذعان کردند که در نیروهای امام حسین (ع) تزلزلی ندیدند.

وی با بیان اینکه اوج شجاعت و مقاومت را می‌توان در رفتار حضرت عباس و خود حضرت سیدالشهدا (ع) دید، تصریح کرد: بعد از شهادت امام حسین (ع) آن بزرگ‌منشی و عظمت که از حضرت زینب (س) نقل شده یک صحنه تکان‌دهنده است.

این نویسنده و شاعر آیینی ادامه داد: یک عده افراد در حالی‌که گرسنه و تشنه هستند به اسارت گرفته شدند و صدقاتی که به سمتشان گرفته می‌شود را نمی‌پذیرند و حاضر نیستند کرامات خود را از دست دهند، علاوه بر این سخنان حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در پیش حاکم کوفه یک حماسه بزرگ را رقم زد و در عین مظلومیت سپاه حق، چهره حقیقی دشمن را نشان داد. به همین دلیل صحنه‌های عاشورا چه در نوشتار و چه در سایر هنرها حتی برای غیر ایرانیان و غیرمسلمانان هم جذاب است.

وی با بیان اینکه حتی غیرشیعیان و اهل سنت هم ارادت زیادی به حضرت سیدالشهدا دارند و ایشان را تحسین می‌کنند، گفت: صحنه‌های عاشورا برای هنرمندان جذاب است و همین باعث می‌شود آن‌ها تلاش کنند وارد این وادی شوند و عاشورا را به تصویر بکشند که همین مسئله باعث می‌شود که ادبیات عاشورایی را در تمام ادوار زنده و پویا ببینیم.

پرویز با اشاره به اینکه عاشورا در همه ادوار برای مسلمانان و آزادگان جهان سرمشق بوده است، بیان کرد: تجلی این موضوع را در ادبیات می‌بینیم. هیچ دوره‌ای نداریم که شعر درباره عاشورا و حضرت سیدالشهدا نداشته باشیم یا تجلی این واقعه را در نوشته‌ها نبینیم.

وی با اشاره به کتاب روضه الشهدا اثر حسین واعظ کاشفی تصریح کرد: این کتاب گاهی به دلیل مطالب اغراق‌آمیز و وقایع غیرمستند از لحاظ تاریخی مورد اشکال قرار می‌گیرد، با این وجود کتاب روضه الشهدا به لحاظ ادبی و زیبایی متن یک روایت زیبا است و به دلیل نثر زیبایی که دارد مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است؛ این کتاب طی سال‌های زیاد در مجالس مختلف خوانده شده است و از این گونه‌های ادبی در مورد عاشورا داریم که چندین سال قدمت دارند.

دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران درباره چشم‌انداز ادبیات عاشورایی تصریح کرد: یک نکته برجسته در واقعه عاشورا این است که با وجود اینکه اصل موضوع طی سال‌ها تکراری است و مردم با آن آشنا هستند اما وقتی که وارد شعر و داستان می‌شود، همچنان تازگی دارد. واقعه عاشورا از نگاه‌های مختلف قابل بررسی است و مورد استقبال واقع می‌شود و آن را همیشه زنده و پویا می‌بینیم.

وی اضافه کرد: این طور نیست که همه رخدادهای این حماسه به تصویر کشیده شده باشد و ما به نقطه‌ای رسیده باشیم که دیگر شاهد آثار نو نخواهیم بود و فکر و هنری تازه در این حوزه نخواهیم داشت. اشعار عاشورایی در مقاطع مختلف مضامین جدید دارند، مورد استقبال قرار می‌گیرند و جذاب و اثرگذار هستند. در حوزه ادبیات داستانی هم این مورد صدق می‌کند.

پرویز با بیان اینکه از زوایای مختلف می‌شود عاشورا را دید، گفت: چون عاشورا زنده است و این پویایی در آن وجود دارد، ادبیات عاشورایی نیز روزبه‌روز بالنده‌تر می‌شود. هر روز چیزی به این ادبیات افزوده می‌شود. البته آثار سخیف هم در این حوزه داریم همچنان که در سایر حوزه‌ها داریم. افراد ممکن است تکرار مکررات بیافرینند یا در نوع مضمون‌پردازی به خطا بروند. در مجموع در حوزه عاشورا با یک ادبیات فاخر رو به رشد مواجه هستیم و تقریباً در ادوار مختلف اشعار برجسته و آثار ادبی تازه را شاهدیم.

منبع: خبرگزاری کتاب

کد خبر 674968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.