برنامه هفتم توسعه رویایی نیست / گذشته تکرار نخواهد شد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه رؤیای نبوده و امکان‌پذیر است، گفت: دولت پیشین اعتقاد چندانی به برنامه ششم نداشت و در اجرا نیز اهتمامی برای آن نداشت اما گذشته تکرار نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمحمد حسینی، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: بیستم شهریورماه سال گذشته سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری درباره برنامه هفتم ابلاغ شد؛ از همان زمان سازمان برنامه و بودجه با همکاری دستگاه‌های مختلف کار تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه را آغاز کرد. پس از تصویب بودجه، تدوین برنامه هفتم در دستور کار قرار گرفت که تقریباً تا پیش از نوروز آماده بود اما برای بررسی بیشتر، تدوین آن تا بعد از نوروز ادامه پیدا کرد.

وی افزود: برای تحقق سیاست‌های کلی ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری، برنامه هفتم توسعه در هفت بخش تنظیم شد. این برنامه مسئله‌محور است. ناترازی انرژی، مسائل صندوق‌های بازنشستگی و دیگر مسائل موجود در کشور در ۲۴ فصل در این برنامه مورد بررسی قرار گرفته و برای آن راهکار ارائه شده است. این برنامه یک سند پشتیبان جامع و مفصل دارد که نشان می‌دهد این برنامه ذهنی نبوده و بر اساس واقعیت‌های موجود تدوین شده است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: فصول مختلف برنامه هفتم توسعه شامل اهداف کمی است که بتوان آن را با دقت اندازه‌گیری کرد. برخی از افراد این برنامه را با برنامه‌های گذشته مقایسه می‌کنند. در این خصوص باید توجه داشت دولت گذشته اعتقادی به نوشتن برنامه نداشت و این موضوع را به‌صراحت اعلام می‌کرد. برنامه ششم توسعه برای اولین بار با مجوز مقام معظم رهبری توسط مجلس شورای اسلامی نوشته شد. دولت پیشین اعتقاد چندانی به برنامه ششم نداشت و در اجرا نیز اهتمامی برای آن نداشت، بنابراین گذشته تکرار نخواهد شد.

حسینی اضافه کرد: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود سند تحول ارائه کرد تا اعلام کند به وضع موجود بسنده نخواهد کرد. دولت برای اجرای برنامه هفتم پای کار است و طی دو سال گذشته نیز نشان داد که می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. رشد اقتصادی که در دهه گذشته نزدیک به صفر بوده به چهار درصد در بعضی حوزه‌ها رسیده است.

وی ادامه داد: ما اکنون در حال ریل‌گذاری و آماده‌سازی زیرساخت‌های رشد اقتصادی هستیم و در ادامه نتایج بهتری خواهیم گرفت. دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت حتی در پرداخت حقوق کارکنان خود نیز با مشکل مواجه بود اما اکنون نه تنها هزینه‌های جاری را تأمین کرده است، بلکه شاهد افتتاح پروژه‌های بزرگ در استان‌های مختلف هستیم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: برنامه هفتم توسعه رؤیایی نبوده و امکان‌پذیر است. همه اعداد و ارقام برنامه هفتم توسعه واقعی است. البته برای تحقق برنامه هفتم باید نهادهای انقلابی به همراه قوای سه‌گانه تلاش کنند. عزم و اراده جدی و مدیریت جهادی در همه زمینه‌ها وجود دارد و دولت عمل‌گرا و نتیجه‌گرا است. همه این موضوعات نشان می‌دهد اهداف برنامه هفتم امکان‌پذیر است و دور از دسترس نیست. امیدواریم این برنامه تا پایان تابستان نهایی شود و در نیمه دوم سال بتوان آن را اجرا و عملیاتی کرد.

کد خبر 674946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.