استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی برای تولید آسفالت بادوام‌تر

محققان دانشگاه میزوری در حال بررسی تاثیر پلاستیک‌های بازیافتی بر تولید آسفالت بادوام‌تر هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان دانشگاه میزوری در ایالات متحده آمریکا استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی را برای دوام بیشتر آسفالت مورد آزمایش قرار دادند. آن‌ها معتقدند که با افزودن مواد پلاستیکی بازیافتی همچون لاستیک‌های ضایعاتی به مواد تشکیل‌دهنده آسفالت می‌توان به دوام و ماندگاری روسازی آن کمک کرد. این فرآیند ضمن افزایش پایداری مخلوط‌های آسفالتی، به کاهش میزان موادی که راهی محل‌های دفن زباله می‌شود نیز کمک می‌کند و به این ترتیب دربردارنده مزایای زیست‌محیطی است.

طبق گفته محققان، به‌رغم پیچیده بودن رویکرد به کار رفته در آزمایشگاه، اجرای آن در محیط واقعی ساده و استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی برای تولید آسفالت در بسیاری از جاده‌ها به راحتی قابل انطباق، مقیاس‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه است.

آسفالت با حرارت دیدن به حالت مایع در می‌آید و لازم‬ است‬ پس‬ از‬ اضافه‬ شدن‬ یک ماده افزودنی مانند پلاستیک به آن، ماده‌ای برای افزایش چسبندگی میان ترکیبات نیز به آن‌ها اضافه شود. در همین راستا محققان خاطرنشان کردند که در آزمایش‌های مشابه قبلی تنها کارایی چهار نوع مختلف از مواد بازیافتی در این زمینه مورد آزمون قرار گرفته است، حال آن‌که آزمایش جدید اثربخشی واقعی ۹ ماده بازیافتی مختلف را در فرآیند تولید روسازی آسفالت ارزیابی خواهد کرد. این مواد شامل پودر لاستیک و سه نوع پلی‌اتیلن می‌شود که به‌طور معمول در تولید کیسه‌های پلاستیکی به کار می‌رود و چسبندگی مورد نیاز را به دست می‌دهد.

استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی برای تولید آسفالت بادوام‌تر

محققان‬ باور دارند‬ که‬ برای مشخص شدن کارایی این ترکیبات در کنار یکدیگر به‌منظور ساخت یک جاده ایمن و بادوام‬ ‬لازم است رفتار مواد مختلف مورد استفاده برای ساخت یک جاده، مانند سنگ، آسفالت و مواد بازیافتی در دنیای واقعی مورد‬ ارزیابی‬ قرار‬ گیرد و آزمایش روی آن‌ها به محیط آزمایشگاه محدود نشود. علاوه بر این تنها زمانی مشخص می‌شود این طرح موفقیت‌آمیز است یا خیر که در معرض شرایط آب‌وهوایی مختلف و ترافیک سنگین قرار گیرد.

آن‌ها معتقدند که فرم، شکل و اندازه پلاستیک، چالش‌های مختلفی را در نحوه جریان مواد، واکنش و همچنین ترکیب آن‌ها با یکدیگر به همراه دارد، به همین دلیل پیش از اجرای طرح ارائه شده در مقیاس بزرگ‌تر آسفالت بازیافتی را یک سال مورد آزمایش‌های گسترده‌ای در مقیاس کوچک قرار خواهند داد.

کد خبر 674911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.