فرونشست، خطری که باید جدی گرفته شود

بر اساس آخرین مطالعات، حدود ۴۰ میلیون نفر، معادل ۴۹ درصد از جمعیت کشور در پهنه‌بندی فرونشست زمین، زندگی می‌کنند و پدیده فرونشست زمین به شکل‌های شکاف، فروچاله و نشست منطقه‌ای نمایان و منجر به بروز آسیب به تمام سازه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، با اشاره به برگزاری هفتمین دوره اعطای جایزه محیط‌زیست ویژه دانشجویان کشور در اصفهان با تأکید به نقش دانشجویان فرهیخته و دانشگاهیان در زمینه اثربخشی در حل مشکلات گذشته و ترسیم افق درخشان برای آینده کشور، اظهار کرد: هفتمین دوره اعطای جایزه محیط‌زیست ویژه دانشجویان کشور با حضور نمایندگان ۳۰ دانشگاه و ارزیابی ۵۴ طرح پژوهشی در حوزه محیط زیست برگزار و از ۹ دانشجوی فعال در این زمینه با اهدای جوایزی تقدیر شد.

وی افزود: با نادیده گرفتن محیط زیست و توجه نداشتن به تأثیر آن در پویایی اقتصاد و جمعیت جامعه، خسارت‌های زیادی به کشور وارد می‌شود که با کمک فرهیختگان جامعه، می‌توان در راه برطرف‌سازی آن، اقدام کرد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به مواردی درخصوص آسیب‌های وارده به محیط زیست منطقه ناشی از سوءمدیریت زیستگاه‌های تالابی همچون دریاچه‌های ارومیه و هامون، تالاب‌های هورالعظیم و بین النهرین که دارای خدمات بالای اکولوژیکی بوده است، تصریح کرد: تبدیل شدن عرصه‌های آبی به کانون‌های گرد و غبار نمونه‌ای از این خسارت‌ها است که ابتدا به صورت محلی و سپس به صورت منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار است.

وی با اشاره به خسارت‌های وارد شده به محیط زیست استان ادامه داد: با خشک شدن و از دست رفتن تالاب بین‌المللی گاوخونی در پایین‌ترین نقطه پایاب زاینده‌رود، نابودی کشاورزی شرق استان به واسطه کمبود ذخیره آب سد زاینده‌رود و خشکی رودخانه، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی متوقف شد و به همین خاطر فرونشست ۱۶ تا ۲۵ سانتی‌متری دشت‌های آبی اصفهان و برخوار را شاهد هستیم.

وی گفت: یکی از بالاترین نرخ‌های فرونشست زمین به ویژه تنها فرونشست در کلان شهر را در اصفهان شاهد هستیم که از سمت رودخانه زاینده‌رود به سوی شمال استان و دشت برخوار و شاهین‌شهر در حال حرکت است. نابودی جنگل‌های هیرکانی و زاگرسی و افزایش کانون‌های گرد و غبار به چند میلیون هکتار به دلیل آشنایی نداشتن با مباحث محیط زیستی اتفاق افتاده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از همکاری با دانشگاه صنعتی اصفهان استقبال و خاطرنشان کرد: کمک به برطرف‌سازی مشکلات زیست محیطی استان و کشور، مختص دانشجویان رشته محیط زیست نیست، بلکه دانش و پشتوانه علمی تمام دانشجویان در سایر رشته‌های تحصیلی می‌تواند در این زمینه بسیار مفید و کارساز باشد.

جریان دائمی زاینده رود تا تالاب گاوخونی برای تعادل بخشی به آبخوان

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه فرونشست زمین در دشت اصفهان برخوار و دشت‌های پرخطر دیگر از جمله مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، اردستان، فلاورجان و گلپایگان با استفاده از تکنیک دورسنجی و دستگاه‌های جی پی اس توسط سازمان‌های زمین شناسی، نقشه برداری و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی مورد ارزیابی قرار گرفته است، اظهار کرد: نرخ محاسبه شده در دشت‌ها توسط سازمان زمین شناسی بین پنج تا ۱۸ سانتی‌متر طی سال در مناطق مختلف تعیین شده است.

وی افزود: بر این اساس در سال ۱۴۰۱ مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی گزارش مطالعاتی با هدف ارائه راهکارهای اجرایی کاهش خطرات فرونشست زمین در محدوده‌های سکونتگاهی اصفهان ارائه کرد که با توجه به طرح موضوع در جلسات ستاد مدیریت بحران استان و به منظور پیشگیری از آثار مخرب این پدیده و جلوگیری از بروز خسارات فرونشست زمین که به عنوان یک ابر چالش برای اصفهان تهدید جدی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: نیاز است ضمن توجه ملی برای پیشگیری و کنترل این پدیده اقدامات لازم توسط بخش‌های اجرایی در اسرع وقت در استان اجرایی شود.

وی ادامه داد: تداوم انجام عملیات سنجش فرونشست زمین توسط سازمان‌های زمین شناسی و نقشه برداری کشور با استفاده از تکنیک‌های دورسنجی، پردازش تصاویر ماهواره‌ای و بررسی‌های میدانی با نصب دستگاه‌های جی پی اس در ۲۵ ایستگاه‌ها جانمایی شده در شهر اصفهان و انجام مطالعات پهنه‌بندی خطر و تعیین نرخ فرونشست زمین در دشت‌های دامنه، داران، کوهپایه و نجف‌آباد ضروری است.

شیشه‌فروش گفت: تعیین سطح ایستابی و ضخامت آبخوان میزان تغییرات افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی و بررسی آن بر روند فرونشست زمین با حفر چاه‌های شناسایی توسط شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و با تخصیص اعتبار از وزارت نیرو به استان امری لازم است.

وی اظهار کرد: جریان دائمی زاینده رود تا تالاب گاوخونی برای تعادل بخشی به آبخوان و جلوگیری از افت شدید سطح ایستابی به ویژه در محدوده کلانشهر اصفهان با اقدام ویژه وزارت نیرو برای اجرای طرح‌های تأمین آب و احیای زاینده رود، احیای آبخوان و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از بارگذاری‌های غیرمجاز و انتقال آب به مناطق خارج حوضه و مغایر با مصوبات شورای عالی آب در بالادست زاینده رود از اقدامات اساسی برای رفع فرونشست زمین است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، اعمال مدیریت یکپارچه زاینده رود از سراب تا تالاب توسط وزارت نیرو را مهم ارزیابی کرد و افزود: شناسایی و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز و نصب کنتورهای هوشمند آب روی چاه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای و تخصیص اعتبار اجرای طرح توسط وزارت نیرو، انجام مطالعات پهنه بندی خطر فرونشست زمین در شهر اصفهان با هدف تعیین زون‌های خطر، اجرای طرح‌های تعادل بخشی و جمع‌آوری و هدایت روان آب‌های سطحی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از طریق چاه‌های جذبی، تفکیک آب باران ساختمان‌ها و تزریق آن به چاه‌ها که لازم است شهرداری اصفهان نسبت به تکمیل طرح مطالعاتی که از طریق مشاور ۷۰ درصد پیشرفت دارد برای ارائه راهکارهای اجرایی کاهش اثرات این پدیده در دشت اصفهان اقدام کند.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی نسبت به انجام مطالعه و تدوین آئین‌نامه ساخت و ساز در پهنه‌های متأثر از فرونشست زمین و نیز تدوین آئین‌نامه بهسازی ساختمان‌های آسیب دیده از این پدیده در مناطق خطرپذیر اقدام لازم را اجرایی کند.

شیشه‌فروش گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور برای اجرای طرح‌های کاهش اثرات این پدیده در دشت اصفهان نسبت به تسریع در اختصاص اعتبار مصوب به میزان ۶۰۰ میلیارد ریال به استان اصفهان اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی نسبت به اختصاص اعتبارات و بسته‌های حمایتی اعتباری به استان برای اجرای طرح الگوی کشت اجرای طرح‌های آب و خاک و آبخیزداری اقدامات لازم را اجرایی کند.

کد خبر 674893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.