کاهش دمای وین با طرح خیابان‌های خنک‌کننده

وین با اجرای طرح خیابان‌های خنک‌کننده که شامل احداث سایبان، درختکاری، مه‌پاش و حوض‌های شهری است، توانسته است دمای شهر را در مناطقی با حرارت بالا کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وین بر اساس شاخص جهانی زیست‌پذیری واحد اطلاعات اکونومیست، در سال ۲۰۲۳ به عنوان بهترین شهر جهان انتخاب شد. این شهر در زمینه کاهش تغییرات آب و هوا نیز امتیاز بالایی را کسب کرده است، زیرا پایتخت اتریش برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ یک طرح ویژه آب‌وهوا ایجاد کرد و در سال ۲۰۱۸ به یکی از اولین شهرهای اروپا تبدیل شد که استراتژی شناسایی و مبارزه با گرمای شهری را تنظیم کرد.

وین بر اساس یک پروژه خنک‌سازی، سه محله در گرم‌ترین مناطق شهر را به خیابان‌های خنک تبدیل کرد و به مدت چهار هفته دستگاه‌های مه‌پاش، ترکیب صندلی، سایبان و عناصر خنک‌کننده را ارائه داد. ۱۷۲ دستگاه مه‌پاش، ۱۵ فواره متحرک و تعداد زیادی از آب‌نماهای ثابت برای خنک کردن وینی‌ها پیاده‌سازی شد.

کاهش دمای وین با طرح خیابان‌های خنک‌کننده

این پروژه از دیدگاه تحقیقات اقلیمی و علوم اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفت. ۸۷ درصد از افراد محلی حاضر در پروژه، خیابان‌های خنک را به عنوان یک اقدام مثبت برای مبارزه با گرمای تابستان می‌دانستند. ۶۶ درصد اظهار کردند که خیابان‌های خنک به‌طور مؤثر گرمای داخل آپارتمان آن‌ها را متعادل کرده است و ۹۲ درصد به تکرار این پروژه امیدوار بودند. همچنین تبدیل شدن جای پارک به فضاهای خنک، برای ۹۲ درصد ساکنان هیچ مشکلی نداشت. اجرای این پروژه همچنین منجر به یک اثر خنک‌کننده بین ۱.۳ تا ۵ درجه سانتی‌گرادی شد. بیش از نیمی از ۵۱۸ پاسخ‌دهنده نیز اظهار کردند که به دلیل اجرای این پروژه، گرما برای آنها بسیار قابل تحمل‌تر شده است.

«خیابان‌های خنک» تنها بخشی از طرح زیرساخت‌های عمومی شهرداری است؛ وین شبکه جدیدی از مسیرهای دوچرخه‌سواری را برای ترغیب مردم به کنار گذاشتن خودروهای تولیدکننده گرما و آلاینده ایجاد کرد و متعهد شده است که هر سال ۴۵۰۰ درخت جدید بکارد.

پایتخت اتریش علاوه بر افزودن عناصر جدید به شهر، بیش از هزار آبخوری عمومی را در سطح شهر ایجاد کرده است و شبکه گسترده‌ای از حوض‌های شهری را که برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ ساخته شده بود، حفظ کرده است و آن‌ها را پرآب نگه داشته است تا در گرمای طاقت‌فرسا، باعث کاهش دما شود.

کاهش دمای وین با طرح خیابان‌های خنک‌کننده

کد خبر 674843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.