وقتی هیئت‌های مذهبی برای همبستگی اجتماعی به میدان آمدند

برخی معتقدند که هیئات تنها باید به مسائل مذهبی بپردازند در حالی که رهبر معظم انقلاب بارها بر این موضوع تأکید داشته‌اند که هیئت باید به مسائل اجتماعی نیز توجهی ویژه داشته باشند و در این راستا شاید یکی از روشن‌ترین مصداق توجه هیئات به مسائل روز انتخاب شعارهایی است که در این سال‌ها مرسوم شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیئت‌های مذهبی را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های دینی و سیاسی در جامعه ایران دانست و بر این اساس زمانی که به تاریخ سیاسی-فرهنگی کشورمان نگاهی می‌اندازیم شاهدیم که هیئت نقش مؤثری در مبارزه علیه رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی داشته که البته این تأثیرگذاری محدود به دهه‌های قبل نیست بلکه تا به امروز در عرصه‌های مختلف دینی و فرهنگی و سیاسی نیز ادامه داشته و این امر بر کسی پوشیده نیست.

برخی از افراد معتقدند که هیئات تنها باید به مسائل مذهبی و فرهنگی بپردازند در حالی که رهبر معظم انقلاب بارها بر این موضوع تأکید داشته‌اند که «هرکس علاقه‌مند به امام حسین است، یعنی علاقه‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین این است.» و با این سخن اهمیت توجه هیئات مذهبی به مسائل روز جامعه پررنگ‌تر می‌شود کما اینکه ایشان در بیانات دیگرشان یکی از ویژگی‌های سخنران و مداح خوب هیئات را توجه به مسائل روز جامعه دانسته و بیان کردند: «باید بدانیم که اگر فاطمه زهرا (س) امروز در بین ما ظاهر می‌شدند و یک ساعت، دو ساعت و یا یک روز در بین مردم می‌آمدند، ما را به چه چیزی امر می‌کردند؟ انگشت اشاره به کدام راه از راه‌هایی که در مقابل ما گشوده است، دراز می‌کردند و به ما می‌گفتند که از این راه بروید؟ ما باید آن را دنبال کنیم و در تبیین و تعلیم و معرفتی که می‌خواهیم به مستمع بدهیم، آن را ملاحظه کنیم و نیاز زمان را پُر کنیم.»

شاید یکی از ساده و روشن‌ترین مصداق توجه هیئات به مسائل روز جامعه انتخاب شعارهایی است که در این سال‌ها رونق گرفته است؛ در سال‌های اخیر در ایام محرم شورای هماهنگی شبکه‌های هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور پس از برگزاری نظرسنجی و اولویت‌سنجی‌ها شعاری محوری را برای هیئات کشور انتخاب می‌کند (که امسال «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» انتخاب شد) اما در کنار این موضوع، برخی از هیئات نیز شعاری جداگانه دارند که در ادامه این گزارش به بررسی شعار برخی از هیئت‌های شاخص اصفهان می‌پردازیم:

هیئت رزمندگان اسلام: وَ ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْق عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْن؛ ثابت قدم کنار حسینیم تا ابد

وقتی هیئت‌های مذهبی برای همبستگی اجتماعی به میدان آمدند

در این شعار تنها راه برای نجات بشر، امام حسین (ع) معرفی شده و در این مسیر اگر قصد داریم به قله‌های پیروزی و ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) برسیم، راهی جز حضرت حسین (ع) نیست زیرا یقیناً راه او تا ابد زنده است.

هیئت فداییان حسین (ع): نزدیک می‌کند دل ما را به هم حسین (ع)

وقتی هیئت‌های مذهبی برای همبستگی اجتماعی به میدان آمدند

وقتی نام امام حسین (ع) و مجلس عزاداری او به میان می‌آید شاهدیم که مردم به دور از تمام اختلافات فرهنگی، عقیدتی و… همه دور هم جمع می‌شوند و در نهایت همدلی ساعاتی را به پای غمی مشترک اشک می‌ریزند و بر همین اساس می‌توان مصداقی از شعار هیئت فداییان حسین (ع) را جلسات همین مجموعه و دیگر هیئت‌ها معرفی کرد.

مجموعه عاشوراییان: حل میشه

وقتی هیئت‌های مذهبی برای همبستگی اجتماعی به میدان آمدند

با توجه به استقبال جوانان و نوجوانان از این مجموعه و از سمتی تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر موضوع امید و امیدآفرینی می‌توان این شعار را مصداقی برای ترویج امیدآفرینی در جامعه دانست؛ اگر جوانان بدانند که مشکلات حل شدنی است، قطعاً در جامعه شاهد دستاوردهای بزرگی خواهیم بود.

هیئت انصارالحسین (مجموعه فرهنگی شهید بهشتی): آغوش باز به مهربانی حسین (ع)

وقتی هیئت‌های مذهبی برای همبستگی اجتماعی به میدان آمدند

این شعار ضمن اشاره به حوادث یک‌سال اخیر کشور و ایجاد برخی از گسست‌های اجتماعی ایجاد شده و به این نکته اشاره دارد که آغوش اهل‌بیت و خصوصاً حضرت سیدالشهدا (ع) برای تمام مردم جهان باز است.

هیئت انصارالمهدی (مجموعه فرهنگی شهید مدرس): در تکیه او تکیه به اغیار نکردیم / دلگرمی ما تکیه به دیوار حسین (ع) است

وقتی هیئت‌های مذهبی برای همبستگی اجتماعی به میدان آمدند

شاهدیم که در برهه کنونی اختلافات زیادی در جامعه مطرح است اما در این میان وجود نام امام حسین (ع) به‌عنوان پناهگاهی برای مردم همبستگی در جامعه ایجاد می‌کنند و نام ایشان باعث دلگرمی همه جامعه خواهد شد.

مجموعه باران: وعده ما زیر باران حسین‌ابن‌علی (ع)

وقتی هیئت‌های مذهبی برای همبستگی اجتماعی به میدان آمدند

شعار محوری مجموعه باران، به وسعت رحمت امام حسین (ع) اشاره دارد و در این راستا می‌توان این‌طور بیان کرد که معرفت و رحمت امام حسین (ع) به قدری وسیع است که همه می‌توانند زیر آسمان محبت ایشان قرار بگیرند تا مغفرت ایشان بر سر تمام افراد سایه افکند.

کد خبر 674829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.