ثبت ۳۱ روز هوای ناسالم ناشی از گردوخاک/ هفته‌ای گرم در انتظار اصفهانی‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۱ روز هوای ناسالم ناشی از گردو خاک در اصفهان و شهرهای محدوده ثبت شده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه تداوم الگوی گرم تابستانی تا اواخر هفته آینده همراه با افزایش دو تا سه درجه‌ای دما در سطح استان به ویژه مناطق شرق و شمال پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: در این مدت وزش تندبادهای تابستانی از سمت شرق منجر به خیزش کانون‌های فرسایش بادی از جنوب سمنان و کویر ریگ جن و شرق اردستان می‌شود.

وی افزود: کاهش کیفیت هوا و میدان دید، افزایش شاخص آلودگی هوا، وقوع تندباد گردو خاک در محورهای مواصلاتی هم‌مرز استان اصفهان، سمنان، قم، یزد و خراسان جنوبی از اثرات نفوذ سامانه گردو خاک است. بیشترین دما در شهرستان‌های اردستان، خوروبیابانک، نائین، کاشان، آران و بیدگل و شهرهای بادرود، مهاباد، زواره، جندق و انارک خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه اثرات گردوغبار ناشی از خیزش کانون‌های بحرانی خارج استان و نیز کانون‌های شرق استان به وسعت ۳۰۰ هزار هکتار و نیز ۵۰ هزار هکتار کانون گردوخاک تالاب گاوخونی سبب ماندگاری ذرات گردوغبار شده است، گفت: خشکی رودخانه زاینده‌رود و عدم تأمین حقابه‌های قانونی زیست محیطی، کشاورزی، تالاب، رودخانه و رها شدن بسیاری از زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی به دلیل نبود آب منجر به ایجاد کانون‌های نقطه‌ای گردوخاک در مسیر زاینده‌رود، شهر اصفهان، شهرهای مناطق مرکز و جنوب استان شده است.

وی با اشاره به ثبت ۳۱ روز هوای ناسالم از ابتدای سال جاری تاکنون در اصفهان، اظهار کرد: ضرورت احیای رودخانه زاینده‌رود و تأمین حقابه‌های تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو که محاسبه شده است نیاز حداقلی برای نجات بخشی از تالاب ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال است و اجرا و تکمیل طرح‌های تأمین آب استان، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از بارگذاری‌های جدید در بالادست حوضه آبریز زاینده‌رود از نیازها و مطالبات استان از وزارت نیرو برای کنترل شرایط گردوخاک است.

آبرسانی سیار به ۳۶۰ روستای اصفهان / ‏‬ قطعی آب در طبقات بالای ساختمان

شیشه‌فروش افزود: تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل کویر با انجام نهال‌کاری، طرح‌های آبخیزداری و حفاظت مناطق شهری و روستایی در برابر گردوخاک که سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به استان وارد می‌کند، توسط سازمان منابع طبیعی نیز از نیازهای استان اصفهان است.

وی گفت: تاکنون یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان شناسایی شده که در مناطق اولویت‌دار نیاز است در ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های کنترل بیابان، نهال‌کاری و بیابان‌زدایی اجرایی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره بر اینکه در حال حاضر تعداد ۳۶۰ روستای استان در شرایط گردوغبار و افزایش دما در آخر هفته با وجود گردشگران و مسافران در شهرها و روستاها مواجه با بی‌آبی شده و با تانکر آبرسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: در مناطق شهری از جمله شمال و غرب شهر اصفهان، شهرستان‌های شاهین‌شهر، برخوار، نجف‌آباد، ورزنه، نائین، خوروبیابانک، اردستان، آران و بیدگل با کاهش فشار و قطعی آب به ویژه در طبقات بالای ساختمان‌ها مواجه هستیم.

کد خبر 674722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.