تغییر ذائقه مردم، یزید را بر منبر پیامبر (ص) می‌نشاند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در زمان پیامبر (ص) کسی باور نمی‌کرد روزی حاکم جامعه شرابخوار و میمون‌باز باشد، اما در فاصله ۵۰ سال پس از رحلت پیامبر چنین اتفاقی رخ داد؛ این مساله امروز هم پیش روی ماست، زمانی که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنار گذاشته شود ذائقه مردم تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع در سخنرانی شب دوم محرم در هیئت یادگاران امام اصفهان با اشاره به چهار راهبردی که امام حسین (ع) در خصوص اصلاح امور در پیش گرفتند، اظهار کرد: بر اساس خطبه مِنا حضرت، امربه‌معروف و نهی از منکر، احیای سیره پیامبر (ص) و سیره امیرالمومنین (ع) را راهبردهای اصلی عنوان می‌کنند.

وی با بیان اینکه راهبردهای امام امروز هم جواب می‌دهد، عنوان کرد: اوضاع فعلی جامعه ما از لحاظ وخامت اصلاً قابل مقایسه با زمان اباعبدالله نیست، اگر در اوضاع سخت‌تر جواب داده امروز قطعاً جواب می‌دهد، اما به شرطی که همه به جای نشستن و غر زدن و سلب مسئولیت از خود، قیام کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه پیرامون فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر عنوان کرد: در جامعه ما مفهوم این واجب الهی درست جا نیفتاده، به همین دلیل افکار عمومی حتی روی لفظ آن حساس شده است؛ مثلاً اگر به جایی امربه‌معروف بگوییم «خیرخواهی» آن حساسیت وجود ندارد.

وی افزود: تصور نادرست دیگری که در امربه‌معروف وجود دارد و باید اصلاح شود، برداشت از مفهوم «احتمال تأثیر» است؛ معتقدم اشتباه متوجه شده‌ایم، احتمال تأثیر به این معنی است که حتی یک درصد هم احتمال تأثیر ندهیم، که چنین مواردی به ندرت پیش می‌آید.

مهدوی ارفع یادآور شد: ترس از جان و مال و جایگاه مانع ذهنی دیگری در مسیر فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر است، بخشی از جامعه مذهبی ما در پاسخ به این سوال که چرا به وظیفه خود عمل نمی‌کنند می‌گویند می‌ترسیم که ناسزا بشنویم! قرآن می‌گوید پیامبری به رسالت مبعوث نشد مگر اینکه مورد تمسخر قرار می‌گرفت؛ ما مگر از پیامبر بالاتر هستیم که نمی‌خواهیم برای دین چند ناسزا بشنویم؟

در جامعه ما مفهوم امر به معروف و نهی از منکر درست جا نیفتاده، به همین دلیل افکار عمومی حتی روی لفظ آن حساس شده است.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) در ساعات آخر عمر و در جملات آخر وصیت‌نامه خودشان که در نامه ۴۷ نهج‌البلاغه آمده، می‌فرمایند اگر امربه‌معروف و نهی از منکر را کنار گذاشتید اشرار بر شما حاکم می‌شوند و دعایتان مستجاب نمی‌شود، شخصی مثل یزید این‌طور حاکم جامعه اسلامی می‌شود؛ یا در جایی دیگر می‌فرمایند امربه‌معروف و نهی از منکر نه اجلی را تغییر می‌دهد نه رزق و روزی را کم و زیاد می‌کند.

این سخنرانی دینی با اشاره به تغییر ذائقه جامعه اسلامی در صدر اسلام تاکید کرد: در زمان پیامبر (ص) کسی باور نمی‌کرد روزی حاکم جامعه شراب‌خوار و میمون‌باز باشد، اما در فاصله ۵۰ سال پس از رحلت پیامبر چنین اتفاقی رخ داد؛ این مساله امروز هم پیش روی ماست، زمانی که امربه‌معروف و نهی از منکر کنار گذاشته شود، یک مسلمانِ معتقد نه تنها اقدام نمی‌کند بلکه آرام آرام به جایی می‌رسید که قلبا هم ناراحت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امروز دشمن کاری کرده که بعضی از جوانان عمامه می‌بینند احساس می‌کنند عامل عقب‌ماندگی‌شان همین است، اضافه کرد: اگر کاری نکنیم امام حسین (ع) را هم از جوان می‌گیرند، همانطور که خیلی از ارزش‌ها همچون غیرت را گرفتند؛ خطر بزرگ آنجا شروع می‌شود که بگوییم به من چه؟ این پرسش به ظاهر ساده چراغ سبز است به اهل منکر.

در زمان پیامبر (ص) کسی باور نمی‌کرد روزی حاکم جامعه شراب‌خوار و میمون‌باز باشد، اما در فاصله ۵۰ سال پس از رحلت پیامبر چنین اتفاقی رخ داد؛ این مساله امروز هم پیش روی ماست.

مهدوی ارفع در پایان با تاکید بر اینکه منکر فقط بی‌حجابی نیست و از این مساله مهم‌تر هم داریم، خاطرنشان کرد: مطلقاً در فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر خشونت و توهین نیست، بلکه با دلسوزی و محبت نسبت به طرف مقابل و از روی دغدغه عاقبت بخیری برای شخص انجام می‌شود.

کد خبر 674673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.