طرح‌های هادی روستاهای شهرستان ارومیه با توسعه آن‌ها هماهنگ نیست

رئیس شورای اسلامی شهرستان ارومیه گفت: روستاهای شهرستان ارومیه با مشکلات عدیده‌ای در حوزه طرح‌های هادی روستایی روبه‌رو هستند، چراکه طرح‌های هادی با توسعه فعلی روستاها هماهنگ نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صادق توکلی‌مهر امروز _پنجشنبه بیست‌ونهم تیرماه_ در نشست خبری که برای بررسی موضوع طرح هادی روستاها برگزار شده بود، اظهار کرد: اگر در بعضی استان‌ها، روستاها صرفاً سکونتگاه‌هایی برای مردم است، در شهرستان ارومیه روستاها با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌بدیلشان پایه و ستون چرخه اقتصادی استان هستند، از این‌رو باید توجه ویژه‌ای برای ارائه خدمات به آن‌ها شود.

وی افزود: توسعه استان بر پایه کشاورزی و دامداری اتفاق افتاده و این دو مقوله چرخه اقتصادی استان را به تحرک واداشته است، اگر بتوانیم در حوزه گردشگری روستاها را ساماندهی کنیم می‌توانیم اقدامات مؤثری در حوزه اقتصاد محلی انجام دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ارومیه خاطرنشان کرد: توسعه خدمات‌رسانی در روستاها، بخش‌ها و شهرهای کوچک این امیدواری را میان مردم برای پیشگیری از مهاجرت به مرکز استان به وجود می‌آورد و از مشکلاتی که گریبان‌گیر شهرها می‌شود، جلوگیری می‌کند.

توکلی‌مهر با بیان اینکه مهاجرت در تمام کشورها یک آسیب است، اضافه کرد: در کشورهای توسعه‌یافته، آباد نگه‌داشتن روستاها و حفظ منابع کشاورزی و آبی از اولویت‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بحران آب در روستاهای شهرستان ارومیه تصریح کرد: کمبود آب مدیریت همه‌جانبه را می‌طلبد و حمایت از فناوری‌های نوین در حفظ منابع آبی باید در قالب شیوه‌های نوین آبیاری به‌طور کامل عملیاتی شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ارومیه ادامه داد: حوزه راه از دیگر مشکلات مناطق روستایی و بخش‌های شهرستان ارومیه است و در استان وضعیت نابسامان محورهای مواصلاتی بیداد می‌کند، این وضعیت به قدری وخیم است که روزانه شاهد سوانح رانندگی در این محورها هستیم و مردم و رسانه‌ها همواره از وضعیت فعلی گلایه‌مند هستند و اعتراض بحقی دارند.

توکلی‌مهر اضافه کرد: روستاهای شهرستان ارومیه با مشکلات عدیده‌ای در حوزه طرح‌های هادی روستایی روبه‌رو هستند، چراکه طرح‌های هادی با توسعه فعلی روستاها هماهنگ و متوازن نبوده است.

وی خواستار تخفیف در جرایم طی سال‌های گذشته و تشدید جرایم سال‌های آینده برای ساخت‌وسازهای جدید شد و تصریح کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان باید تسهیل‌گرانه تر نسبت به رفع مشکلات ساکنان روستاها اقدام کنند، چراکه راضی نگه‌داشتن مردم موجب رضایت آن‌ها نسبت به حاکمیت می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ارومیه ادامه داد: امید به آینده کشور حفظ اتحاد و همبستگی اجتماعی است و توجه به امر مهم گازرسانی به روستاهای نزدیک شهر ارومیه از جمله روستاهای نوشان اهمیت دارد.

توکلی‌مهر تاکید کرد: یکی از مسائلی که هم‌اکنون مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، محدوده‌های شهری و روستایی است، در حال حاضر محدوده‌هایی است که شهر و روستا نیست و باید به فکر چاره برای ساکنان این مناطق بود، در این راستا لازم است محدوده دقیق شهر و روستاها مشخص شود.

وی گفت: اگر امروز به فکر ساماندهی و ایجاد زیرساخت در روستاها نباشیم، در آینده که آن روستاها بر اثر گسترش شهر وارد محدوده شهری می‌شود، مشکلات بی‌شماری برای ساکنان آن و مدیریت شهری ایجاد خواهد شد و شاهد پدیده بازتولید مناطق محروم خواهیم بود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ارومیه یکی از مزیت‌های روستاهای شهرستان را رشد جمعیتی آنها دانست و افزود: رشد جمعیتی روستاها به شیوه‌ای است که نیاز به الحاق زمین‌های جدید به محدوده قانونی روستاها را ضروری می‌کند.

توکلی‌مهر اظهار کرد: استقرار آمبولانس در تمام بخش‌ها و روستاهای بزرگ امری ضروری است، سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی در راستای رفاه و آسایش مردم است و این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وضعیت بعضی محلات برازنده شهر ارومیه نیست، خاطرنشان کرد: پروسه الحاق روستاها با شهر نباید موجب سرگردانی شهروندان در ادارات مختلف شود.

کد خبر 674589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.