هزینه نذری هیئت‌ها چقدر افزایش یافته است؟

با شروع ماه محرم دولت در استان‌های مختلف کشور برای هیئت‌های مذهبی سهمیه برنج، گوشت، مرغ و شکر دولتی در نظر گرفته است، اما همچنان در تهیه اقلامی همچون شکر و چای افزایش قیمت احساس شده و حتی توزیع برخی از این اقلام نیز با مشکل مواجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هرساله با شروع دهه اول محرم و برپایی هیئت‌های مذهبی دولت برای حمایت از این هیئت‌ها اقدام به عرضه برنج وارداتی، شکر و سایر اقلام مورد نیاز آنها با قیمت تنظیم بازار می‌کند.

آنطور که رئیس جهاد کشاورزی استان تهران اعلام کرده است در این استان برنج، گوشت قرمز و شکر با معرفی نامه سازمان تبلیغات اسلامی و امور مساجد به هیئت‌های مذهبی اختصاص یافته است که شامل ۸۷۰ تن گوشت قرمز، ۶ هزار تن برنج و ۲ هزار تن شکر است.

توزیع این اقلام تا آخر ماه صفر ادامه دارد و هیئت‌های مذهبی در استان تهران می‌توانند با در دست داشتن معرفی نامه به سردخانه‌های تهرانپارس و هشت شهریور برای دریافت گوشت قرمز منجمد و مباشرین سازمان تبلیغات برای دریافت برنج و شکر مراجعه کنند.

در استان اصفهان نیز، مسئولیت توزیع این اقلام به عهده سازمان تبلیغات اسلامی گذاشته شده و آنطور که مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اعلام کرد امسال ۱۵۰۰ تن برنج وارداتی به این منظور اختصاص پیدا کرده که شامل ۳۷۰ تن برنج هندی دانه‌بلند و ۱۱۳۰ تن برنج تایلندی هومالی است.

همچنین ۶۳۳ تن شکر سفید برای توزیع بین هیئت‌های مذهبی استان اصفهان ویژه ماه‌های محرم و صفر در نظر گرفته شده است.

هزینه نذری هیئت‌ها چقدر افزایش یافته است؟

اما آنچه در این بین قابل توجه است، تغییر قیمت این کالاها از سال گذشته تا کنون و به تبع آن افزایش هزینه برپایی هیئت‌های مذهبی و پذیرایی از عزاداران سیدالشهداست.

آنطور که رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اعلام کرده برای جلوگیری از اینکه هیئت‌ها در ایام محرم و صفر ناچار به خرید اقلامی همچون برنج و شکر با قیمت بیشتر نشوند، با نامه نگاری‌های انجام شده با سازمان تبلیغات و جهاد کشاورزی قرار است این کالاها به صورت حواله‌ای و با قیمت مصوب تنظیم بازار در اختیار آنان قرار داده شود. این سهمیه فقط برای مصرف هیئت‌ها در نظر گرفته شده و آها حق فروش ان را ندارند.

در این بین، توزیع شکر گویا با چالش‌هایی همراه است. آنطور که رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی می‌گوید با وجود آنکه شکر یکی از کالاهای پرمصرف ماه محرم است به دلیل اختلالاتی که در نظام توزیع این کالا وجود دارد تهیه آن با مشکل مواجه است. در واقع در توزیع شکر، روند توزیع برعکس شده و حجم بزرگی از سهمیه شکر به جای بنکداران در اختیار خرده فروش‌ها است که از مبادی مختلف بار آن را از طریق دلالان تهیه کرده و به قیمت آزاد نیز به فروش می‌رسانند.

هر کیلوگرم شکر اکنون هرکیلوگرم شکر به قیمت ۲۵,۵۰۰ تومان در اختیار بنکداران گذاشته و با قیمت ۲۶,۸۰۰ تومان در اختیار اتحادیه سوپرمارکت‌ها و سایرین قرار داده می‌شود. قیمت مصرف کننده شکر نیز باید ۲۸ هزار تومان باشد اما اکنون قیمت شکر در بازار حتی به ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان نیز رسیده است.

هزینه نذری هیئت‌ها چقدر افزایش یافته است؟

هرچند قیمت چای از ابتدای سال قیمت چای تغییری نداشته اما نسبت به سال گذشته هر کیلوگرم چای حداقل ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است. اکنون قیمت عمده فروشی هر کیلو چای خارجی با توجه به کیفیت بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر است. در بین انواع چای، چای خارجی سیلان مصرف بیشتری داشته که اکنون قیمت آن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. قیمت عمده فروشی هر کیلو چای هندی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو چای ایرانی ۸۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است.

آنطور که رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اعلام کرده برای جلوگیری از اینکه هیئت‌ها در ایام محرم و صفر ناچار به خرید اقلامی همچون برنج و شکر با قیمت بیشتر نشوند، با نامه نگاری‌های انجام شده با سازمان تبلیغات و جهاد کشاورزی قرار است این کالاها به صورت حواله‌ای و با قیمت مصوب تنظیم بازار در اختیار آنان قرار داده شود.

قیمت برنج ایرانی در روزهای اخیر با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت و افزایش عرضه بین ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش یافته و اکنون قیمت عمده فروشی هر کیلو برنج هاشمی به ۷۵ هزار تومان رسیده است. برنج هندی و پاکستانی نیز با توجه به برند، بین ۳۹ تا ۴۵ هزار تومان است.

سید مصطفی بحق، رئیس اتحادیه بنکداران اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برنج و روغن به وفور در بازار موجود بوده و کمبودی در این کالاها نداریم. چای نیز به وفور در بازار یافت می‌شود و قیمت آن از ابتدای سال تا کنون تغییری نداشته است.

وی افزود: میزان عرضه در شکر در بازار نسبت به سایر اقلام کمی کمتر است البته این به معنای آن نیست که هیئت‌های مذهبی برای تهیه شکر با مشکل مواجه هستند. اکنون قیمت مصرف کننده شکر هر کیلو ۲۸ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه بنکداران اصفهان تصریح کرد: بیشتر برنج، روغن، گوشت قرمز و روغن در هیئت‌های مذهبی مصرف می‌شود که وفور در بازار عرضه شده است.

هزینه نذری هیئت‌ها چقدر افزایش یافته است؟

کد خبر 674583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.