تاریخچه شطرنج/ بهترین شطرنج‌بازهای دنیا اهل کجا هستند؟

هر سال از سال ۱۹۹۶ میلادی تاکنون، ۲۰ جولای را به عنوان «روز جهانی شطرنج» در سراسر دنیا جشن می‌گیرند. ایده ثبت این روز جهانی، نخستین بار توسط یونسکو و به مناسبت تأسیس فدراسیون بین‌المللی شطرنج (FIDE)، مطرح شد. روسیه، ایالات متحده آمریکا و چین، بیشترین تعداد شطرنج‌باز را در سراسر جهان دارا هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درباره منشأ بازی شطرنج نظریه‌های متعددی وجود دارد و به واسطه این نظریه‌ها، آغاز این بازی را به کشورهایی مانند هند، چین، روسیه و آسیای مرکزی نسبت می‌دهد. یک نظریه رایج، بازی هندی به نام «چاتورانگا» را الهام بخش شطرنج می‌دانند که روزگاری از طریق ایران، امپراتوری بیزانس و امپراتوری عربستان به اروپا راه یافت.

بازی «چاتورانگا» دو ویژگی کلیدی داشته که این دو ویژگی با بازی شطرنج امروزی مشترک است؛ در این بازی، مهره‌های مختلف عملکردهای متفاوتی داشتند و پیروزی بر اساس یک مهره (شاه، در شطرنج امروزی) تعیین می‌شد. پس از آن، نسخه‌هایی از این بازی به شرق، شمال و غرب دنیا رسید و هر بار در هر سرزمینی با قوانین و ویژگی‌های متفاوتی شناخته شد. در نهایت، بازی شطرنج امروزی مدلی از «چاتورانگا» است که از طریق ایران، امپراتوری بیزانس و امپراتوری عربستان به اروپا راه یافت.

به بهانه روز جهانی شطرنج/ بهترین شطرنج‌بازهای دنیا اهل کجا هستند؟

درباره اینکه مهره‌های شطرنج ویژگی‌های متمایز انسانی یا حیوانی ندارند، اعتقاد بر این است که این ویژگی به دلیل نفوذ دین اسلام است، چرا که دین اسلام ساختن مجسمه افراد یا حیوانات را جایز نمی‌داند، شاید به همین خاطر است که مهره‌های شطرنج مهره‌هایی مبهم و رازآلود به نظر می‌رسند.

بر اساس مستندات تاریخی، زمانی که امپراتوری عرب در حال گسترش بود، شطرنج از طریق این امپراتوری تا قرن دهم به شمال آفریقا، سیسیل و اسپانیا انتقال یافت. در همان زمان، بازی شطرنج در سراسر جهان گسترش یافت و شناخته شد؛ اسلاوهای شرقی شطرنج را در روس کی‌یف (Kievan Rus) و وایکینگ‌ها (Vikings) آن را در ایسلند و انگلستان ترویج دادند.

یکی از دلایل محبوبیت شطرنج را می‌توان نسبت دادن این بازی با ثروت، دانش و قدرت در جهان دانست. به مرور زمان، شطرنج تغییر کرد و کامل‌تر شد و تا قرن پانزدهم به شکل نسخه فعلی آن در انگلستان درآمد. می‌توان گفت که در نهایت، بازی شطرنج امروزی توسط یک مرد انگلیسی شکل گرفت، زمانی که او مهره‌های سیاه و سفیدی که ما امروزه در شطرنج به خوبی می‌شناسیم را در این بازی به کار برد.

به بهانه روز جهانی شطرنج/ بهترین شطرنج‌بازهای دنیا اهل کجا هستند؟

بیشترین شطرنج‌بازهای برتر اهل کدام کشور هستند؟

بر اساس آخرین آمار، روسیه، ایالات متحده آمریکا و چین، بیشترین تعداد شطرنج‌باز را در سراسر جهان دارا هستند. محبوب‌ترین کشوری که شطرنج در آن بازی می‌شود، با بیشترین تعداد شطرنج‌باز، کشور روسیه است.

تعداد شطرنج‌بازان فعال و شناخته شده در روسیه به بیش از دو هزار نفر می‌رسد و این تعداد کمی نیست. همچنین، روسیه را به‌عنوان کشور شماره یک جهان از نظر تعداد استادان بزرگ شطرنج می‌شناسند. این کشور در مجموع ۲۵۵ استاد بزرگ شطرنج دارد و تاکنون ۲۶۲۱ عنوان قهرمانی در مسابقات شطرنج جهانی را از آن خود کرده است.

پس از چین، ایالات متحده آمریکا در سطح شطرنج جهانی مطرح است. در حالی که ایالات متحده حدود ۱۵۰ استاد بزرگ کمتر از روسیه دارد، برای چندین دهه در شطرنج بسیار موفق بوده است و در حال حاضر نیز اساتید بزرگ بسیاری دارد.

پس از روسیه و ایالت متحده آمریکا، کشور چین در جایگاه سوم شطرنج جهانی قرار دارد. با توجه به اینکه میلیاردها نفر در چین زندگی می‌کنند، این کشور در شطرنج، تنها ۱۷۶ بازیکن قهرمان دارد. اگرچه ممکن است تعداد عناوین یا استادان بزرگ چین در مقایسه با روسیه و ایالات متحده بسیار کمتر باشد، اما وقتی صحبت از ۱۰ بازیکن برتر شطرنج می‌شود، این کشور رقیب روسیه و ایالت متحده آمریکا به شمار می‌رود.

به بهانه روز جهانی شطرنج/ بهترین شطرنج‌بازهای دنیا اهل کجا هستند؟

کد خبر 674577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.