موفق‌ترین شهرهای جهان برای اقتصاد مدور بازیافت

لوون در بلژیک، گرونوبل در فرانسه، کپنهاگ در دانمارک، اندلس در اسپانیا و هرنینگ در دانمارک موفق‌ترین شهرهای جهان برای اقتصاد مدور شناخته می‌شود که هر یک تدابیر ارزشمندی را برای رونق اقتصادی شهر از طریق بازیافت پسماندها ارائه داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اقتصاد مدور الگویی از تولید و مصرف به‌شمار می‌رود که فرآیندهایی نظیر اشتراک، تفکیک، استفاده دوباره، بازسازی و بازیافت مواد موجود را تا حد ممکن در بر می‌گیرد. به دنبال این رویکرد، چرخه عمر محصولات افزایش قابل‌توجهی را تجربه می‌کند، ضمن این‌که تولید پسماندها در شهرها به حداقل می‌رسد که این امر به سهم خود می‌تواند اثرات بحران‌های حاکم بر جهان، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را کاهش دهد. مدیران در اتخاذ استراتژی اقتصاد مدور بازیافت بر کاهش آلودگی از طریق تعمیر، استفاده دوباره و کاهش تمرکز می‌کنند و به‌طور جدی، حفظ سیستم‌های طبیعی را مورد توجه قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی موفق‌ترین شهرهای جهان و تدابیر ارزشمندی که هر یک از آن‌ها در این زمینه اجرا کرده‌اند، می‌پردازیم.

لوون، کربن‌زدایی در شهرسازی

بدیهی است که بخش اعظمی از مواد استخراجی مورد استفاده در صنعت ساختمان، حین بازسازی یا تخریب سازه‌ها از بین می‌رود که به دنبال آن، انتشار کربن به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. اتخاذ رویکردهای بازیافت می‌تواند به بهترین شکل ممکن این مشکل را برطرف کند و به کاهش قابل‌توجه گازهای گلخانه‌ای در شهرها منجر شود.

در این راستا، مدیران لوون در بلژیک از سال گذشته همکاری‌های خود را با بخش‌های خصوصی به‌منظور استفاده از مواد قابل بازیافت در پروژه‌های ساختمانی و شهرسازی به عنوان رویکردی برای به حداقل رساندن انتشار کربن در شهر آغاز کرده‌اند. برنامه‌ریزان با هدف تحقق رویکرد انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۵۰، تلاش کرده‌اند برای نوسازی سازه‌ها و حتی توسعه ساختمان‌های جدید در سراسر شهر از مواد قابل بازیافت بهره گیرند که به نظر می‌رسد به دنبال این اقدام، تاکنون انتشار گازهای گلخانه‌ای شهر، دست‌کم در بخش عمران، کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. در واقع، مدیران لوون کوشیده‌اند سیستم عمران دایره‌ای شهر را از طریق یک برنامه جامع با شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه پایداری توسعه دهند. البته در ابتدای کار، همکاری‌ها میان مدیران با نهادهای دولتی به تقویت بانک مواد لوون که مکانی برای نگهداری مصالح ساختمانی بازیافتی به‌شمار می‌رود، منجر شد و سپس همکاری با بخش‌های خصوصی را به دنبال داشت.

موفق‌ترین شهرهای جهان برای اقتصادی مدور بازیافت

هرنینگ، بازیافت چمن مصنوعی

کمپانی Re-Match در هرنینگ دانمارک برای اولین بار در جهان توانسته است با استفاده از فناوری‌های روز دنیا به جداسازی چمن مصنوعی از سایر پسماندهای شهری بپردازد و از آن برای استفاده دوباره برای ساخت چمن مصنوعی و سایر صنایع در شهر بهره گیرد. به دنبال این رویکرد، امکان تفکیک تمام اجزای چمن‌های مصنوعی و دسته‌بندی آن‌ها به دانه‌های پلاستیکی، ماسه و بافت‌های پلاستیکی وجود دارد. این فناوری به‌حدی پیشرفته و اثربخش است که امکان استفاده از آن برای تفکیک و استفاده دوباره صددرصدی از چمن‌های مصنوعی را فراهم می‌آورد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بازیافت هر قطعه از چمن مصنوعی به وسیله Re-Match منجر به ذخیره ۴۰۰ تن گاز دی‌اکسید کربن می‌شود که این مقدار معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار کیسه پلاستیکی یا ۲۵۰ تن پسماند است.

موفق‌ترین شهرهای جهان برای اقتصادی مدور بازیافت

گرونوبل، تحقق کامل اقتصاد مدور در ساخت‌وساز

ساخت‌ساز شهری به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی هوا شناخته شده، به‌طوری که گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای ملی در اروپا و بیش از ۳۵ درصد از کل تولید زباله اتحادیه اروپا حاصل از فرآیندهای ساخت‌وساز شهری است. دولت فرانسه به‌منظور حل این بحران، بازیافت ۷۰ درصد از پسماندهای ساختمانی را به یک قانون تبدیل کرده و این در حالی است که مردم و معماران بر این باور هستند که استفاده دوباره از مصالح ساختمانی در بخش عمران بسیار پرهزینه و زمان‌بر است.

برنامه‌ریزان گرونوبل در فرانسه در سال ۲۰۲۲ توانستند مفهوم اقتصاد مدور بازیافت را در صنعت ساختمان تا ۹۸ درصد تحققبخشند و جایزه ویژه «شهرهای اروپا ۲۰۲۲» را در ارائه «راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر برای تأثیر مثبت آب‌وهوا» از آن خود کنند. توسعه دوباره یک بیمارستان نظامی در یکی از مناطق بسیار مهم شهر و تبدیل آن به ساختمانی چندمنظوره از مهم‌ترین اقدامات شهر برای این منظور بوده که نتایج شگفت‌انگیزی را به دنبال استفاده دوباره از مصالح قابل‌بازیافت به دنبال داشته و مدیران را به اتخاذ رویکرد مورد نظر در بسیاری از سازه‌های دیگر شهر سوق داده است.

مدیران گرونوبل در اتخاذ رویکرد اقتصاد مدور بازیافت به بازاندیشی چرخه ساخت‌وساز، تخریب و نوسازی، تشویق مردم به مشارکت در فرآیندهای بازیافت و تقاضای بازار برای مصالح ساختمانی تمرکز کردند و از طریق استفاده دوباره از مصالح ساختمانی به‌منظور توسعه سازه چندمنظوره جدید، باعث شگفتی مدیران سایر نقاط دنیا شدند. جالب است بدانید که از مواد قابل بازیافت حاصل از تخریب بیمارستان قدیمی حتی برای ساخت مبلمان شهری نیز بهره گرفته شد و همین امر تغییرات چشمگیری را در سراسر منطقه به‌وجود آورد. آن‌چه در اجرای این پروژه باعث شگفتی هرچه بیشتر مردم و مدیران سایر نقاط دنیا شد این بود که به دنبال اقدامات انجام شده برای بازیافت، ۹۸ درصد از مواد ساختمانی مورد استفاده دوباره قرار گرفت که این رقم بسیار بیشتر از عدد وعده داده شده اولیه (۸۵ درصد) توسط اجراکنندگان طرح بود.

موفق‌ترین شهرهای جهان برای اقتصادی مدور بازیافت

کپنهاگ، بازیافت صد درصدی بطری‌های پلاستیکی

اتحادیه اروپا از کشورهای عضو خواسته است که اقداماتی را اعمال کنند تا به هدف جمع‌آوری ۹۰ درصد از بطری‌های پلاستیکی تا سال ۲۰۲۹ دست پیدا کنند. کپنهاگ در ارائه تدابیر خود در این زمینه بسیار موفق ظاهر شده و با بازیافت صددرصدی بطری‌های پلاستیکی در ابتدای سال ۲۰۲۳ توانسته است دستورالعمل اتحادیه اروپا را شش سال زودتر و حتی ۱۰ درصد بیشتر از مقدار وعده داده شده، اجرا کند. اعمال اقدامات جمع‌آوری بازیافت شهر را یکی از سازمان‌های غیردولتی به عهده گرفته و برای این منظور بر پایه مفهوم DRS عمل کرده است. در این سیستم، مصرف‌کنندگانی که یک محصول را خریداری می‌کنند، مقداری پول اضافی را به حساب مرکز خرید واریز می‌کنند که می‌توانند پس از جمع‌آوری بطری‌های پلاستیکی حاوی محصولات خریداری شده و تحویل آن‌ها به مرکز خرید، مبلغ اضافه را پس بگیرند. گزارش‌ها حاکی از آن است که به دنبال اقداماتی که در این زمینه اعمال شده، هزینه سیستم به صفر رسیده است و به دنبال آن، دیگر نیازی به پرداخت مبالغ اضافه توسط تولیدکنندگان برای پشتیبانی از بسته‌بندی بطری‌های پلاستیکی خود نیست، در عوض تولیدکنندگان نوشیدنی‌ها به ازای بطری‌های خالی که تحویل می‌گیرند، قیمت نوشیدنی‌ها را برای مشتریان کاهش می‌دهند.

موفق‌ترین شهرهای جهان برای اقتصادی مدور بازیافت

اندلس، تصویب قانون نهایی اقتصاد مدور بازیافت

وضع قانون مدور بازیافت در اندلس اسپانیا یکی از مهم‌ترین اهداف مدیران طی چند سال گذشته بود که در نهایت به تصویب دولت رسید. در این راستا، قرار بود منافع دوگانه‌ای برای مردم از طریق افزایش کارآفرینی و حفاظت از محیط زیست به ارمغان بیاید که در پی مذاکرات انجام شده در این زمینه، یکی از کارخانه‌های بازیافت انرژی پلاستیکی برای اجرای طرح مورد حمایت قرار گرفت و به دنبال آن، مدیران ترویج فرهنگ جلوگیری از دور انداختن مواد قابل‌بازیافت و در عوض، تحویل آن به کارخانه ذکرشده را آغاز کردند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر دو کارخانه بازیافت در اندلس مستقر شده و توانسته است از زمان آغاز فعالیت‌های خود، به جلوگیری از دفن ده‌ها میلیون کیلوگرم پلاستیک در اقیانوس‌ها و محل جمع‌آوری پسماندهای شهری کمک کند.

موفق‌ترین شهرهای جهان برای اقتصادی مدور بازیافت

کد خبر 674567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.