چرا شهرها باید مینی‌پارک‌ داشته باشند؟ / جنبش موفق پارک پاکتی در ۳ شهر جهان

پارک‌های جیبی که به‌عنوان مینی‌پارک یا پارک‌های جلیقه‌ای نیز شناخته می‌شوند، فضای باز عمومی شهری در مقیاس بسیار کوچک هستند که جنبه محله‌محوری دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، احداث پارک‌های پاکتی یکی از جنبش‌های موفق سبز شهری است که با ایجاد تغییرات کوچک، مزایای عظیمی را برای سلامت شهرها به همراه دارد. این پارک‌ها می‌توانند در قالب یک فضای رویداد کوچک، مناطق بازی برای کودکان، مکانی برای استراحت یا ملاقات با دوستان یا صرف ناهار باشد. از آنجا که فضای فیزیکی پارک‌های جلیقه‌ای محدود است و نیازهای کاربران مختلف است، طراحان اغلب باید یک در سازماندهی آن‌ها، اصل تعادل را رعایت کنند تا همه گروه‌ها بتوانند در همزیستی مسالمت‌آمیز از آن‌ها بهره ببرند. پارک‌های پاکتی مزایای بسیار دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کاهش جرم

دسترسی به پارک‌های عمومی و فضاهای اجتماعی سبز می‌تواند به کاهش جرم کمک کند. یک مطالعه توسط نهاد کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها CDC در آمریکا نشان داد که حضور کمتر در پارک با افزایش جرم و جنایت مرتبط است. وقتی مردم به فضاهای سبزی که در آن حضور اجتماعی قوی وجود دارد دسترسی داشته باشند، می‌توان از وقوع جرم در محله جلوگیری کرد. تحقیقات دیگری نیز نشان داده است که افزایش فضاهای سبز حتی می‌تواند خشونت‌های اسلحه را کاهش دهد و به محافظت از جوامع در برابر جنایات خاص کمک کند.

چرا شهرها باید مینی‌پارک‌ داشته باشند؟ / جنبش موفق پارک پاکتی در سه شهر جهان

تشویق مهارت‌های اجتماعی در کودکان

زمین‌های بازی در پارک‌ها چیزی بیش از ایجاد ساختاری برای بچه‌ها برای پریدن، بالا رفتن و سر خوردن است. این تجهیزات همچنین به ایجاد تعاملات اجتماعی بین بچه‌ها کمک می‌کند. با وجود گزینه‌های متعدد برای بازی، تقریباً هر بچه می‌تواند بازی‌های مورد علاقه‌اش را پیدا کند. علاوه بر این، بسیاری از فعالیت‌ها، مانند الاکلنگ نیاز به یک شریک دارند؛ در چنین بازی‌هایی، کودکان بدون اینکه متوجه شوند، با یکدیگر جفت می‌شوند و تعامل اجتماعی برقرار می‌شود. زمین‌های بازی اجتماعی فرصت بهتری را برای کودکان مبتلا به اوتیسم فراهم می‌کند تا با بچه‌های دیگر ارتباط اجتماعی برقرار کنند و از آنجایی که زمین‌های بازی ماهیت رقابتی ندارند، همه برنده بازی هستند.

چرا شهرها باید مینی‌پارک‌ داشته باشند؟ / جنبش موفق پارک پاکتی در سه شهر جهان

ایجاد برابری اجتماعی

نابرابری اجتماعی یک مشکل جدی برای برنامه‌ریزان شهری است. با این حال، پارک‌ها می‌توانند با فراهم کردن فضاهای امن برای بازدید ساکنان محله‌های کم‌درآمد، به این وضعیت کمک کنند. تشویق همه گروه‌ها به استفاده از پارک‌ها به معنای تشویق مردم از هر سطح درآمدی به استفاده از امکانات رفاهی است. ارائه برنامه‌های رایگان در این پارک‌های محله‌محور نیز می‌تواند مردم را به بازدید از پارک ترغیب کند و حس عدالت اجتماعی را برای شهروندان به ارمغان بیاورد.

بهبود ارزش املاک

صاحبان خانه به پارک‌ها به عنوان یک امکانات رفاهی مطلوب نگاه می‌کنند و به همین دلیل، ارزش ملک هرچه به یک فضای تفریحی نزدیک‌تر باشند، افزایش پیدا می‌کند. با افزایش ارزش املاک، این امکان وجود دارد که مالیات بر دارایی بیشتری را به ارمغان بیاورد و بودجه شهر را برای بهسازی بیشتر منطقه فراهم کند.

چرا شهرها باید مینی‌پارک‌ داشته باشند؟ / جنبش موفق پارک پاکتی در سه شهر جهان

پاکسازی هوا

آلودگی خودروها و کارخانه‌های صنعتی در شهرها می‌تواند به سطوح خطرناکی برای ساکنان برسد. کاشت تنها چندین درخت در مناطق تفریحی می‌تواند با این مشکل مقابله کند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که حتی تنها یک هکتار از درختان می‌تواند تا ۴۰.۷ تن دی‌اکسید کربن را از جو حذف کند.

علاوه بر این، وجود ساختمان‌ها، جاده‌ها و اتومبیل‌ها به افزایش دمای هوا در شهرها و تشکیل جزایر گرمایی کمک می‌کند. پارک‌ها می‌توانند فضاهای خنک‌کننده‌ای را برای کاهش اثرات جزایر گرمایی شهری ایجاد کنند. مبارزه با جزایر گرمایی شهری می‌تواند به سادگی تبدیل زمین‌های خالی به فضاهای سبز باشد.

چرا شهرها باید مینی‌پارک‌ داشته باشند؟ / جنبش موفق پارک پاکتی در سه شهر جهان

تعدادی از شهرهای جهان به خوبی توانسته‌اند جنبش پارک‌های پاکتی را دنبال کنند؛ آتن، پاریس و سانفرانسیسکو از جمله مناطقی هستند که جنبش پارک‌های جیبی را به‌خوبی اجرا کرده‌اند.

پاریس

مدیران شهرداری پاریس برای افزایش فضای سبز شهری، احداث جنگل‌های شهری جیبی را در پیش گرفته‌اند تا با مشارکت شهروندان پاریس را سرسبز کنند و با چالش‌های ناشی از کمبود درختان شهری مقابله کنند. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که پایتخت فرانسه کمتر از ۱۰ درصد دارای درخت در خیابان‌های شهر است، که همین امر این شهر را عقب‌تر از سایر شهرهای بزرگ اروپایی قرار داده است.

در طول قرن بیست‌ویکم، انتظار می‌رود میانگین دمای تابستان پاریس تا ۵.۳ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند و تعداد روزهایی در سال با دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند از میانگین ۱۰ روز به ۴۵ روز برسد. افزایش دما با طوفان‌های مکرر و شدید، سیل و خشکسالی همراه خواهد بود.

پاریس متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۶، تعداد ۱۷۰ هزار درخت در شهر بکارد. با این حال، مسئولان معتقد هستند که این کار به تنهایی میسر نیست و این مشارکت شهروندان است که می‌تواند تفاوت چشمگیری را در راستای این تلاش فراهم بیاورد.

چرا شهرها باید مینی‌پارک‌ داشته باشند؟ / جنبش موفق پارک پاکتی در سه شهر جهان

آتن

مدیران شهر آتن برای طراحی پارک‌های جیبی در سراسر شهر از به‌روزترین استانداردهای پایداری بهره گرفته‌اند و مکان‌هایی با مواد کاملاً سبز به وجود آورده‌اند، به طوری‌که حتی بتنی که برای کفپوش این پارک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از مواد دوستدار محیط زیست ساخته شده است و این در حالی است که جنس مبلمان این فضاهای کوچک را چوب تشکیل داده است. سیستم آبیاری پارک‌های پاکتی آتن نیز در زیر زمین تعبیه شده است و پنل‌های خورشیدی نصب‌شده بر سیستم‌های روشنایی پارک‌ها علاوه بر تأمین نور، نیروی لازم را برای نمایش دما روی صفحه‌های کوچک دیجیتالی در سراسر پارک‌ها فراهم می‌آورد.

چرا شهرها باید مینی‌پارک‌ داشته باشند؟ / جنبش موفق پارک پاکتی در سه شهر جهان

سانفرانسیسکو

پس از پیدایش رسمی پارک‌های جیبی در سانفرانسیسکو، تغییرات زیادی در سراسر شهر اتفاق افتاد که تأمین رفاه و ایمنی شهروندان را در پی داشت. گزارش‌ها حاکی است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، رفت و آمد عابران پیاده در سراسر خیابان‌های دارای پارک‌های پاکتی به میزان چهار درصد افزایش پیدا کرد، دوچرخه‌سواری با افزایش ۱۱ درصدی مواجه شد، تعداد ۱۶۰ فضای پارک خودرو به احداث پارک‌های کوچک تعلق گرفت که این میزان برابر با ۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع از فضاهای خیابانی بود و در نهایت ۶۱ درصد عابران پیاده از افزایش امنیت خود حین تردد خبر دادند.

چرا شهرها باید مینی‌پارک‌ داشته باشند؟ / جنبش موفق پارک پاکتی در سه شهر جهان

کد خبر 674554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.