مقارنه ماه و سیاره زهره را از دست ندهید

پنج‌شنبه -بیست‌ونهم تیرماه-سه روزه از زاویه هفت درجه و 51 دقیقه قوسی از سمت شمال سیاره زهره عبور می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پنج‌شنبه -بیست‌ونهم تیرماه-ماه به دورترین فاصله از زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است، زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. همانطور که ماه هر ۲۹.۵ روز یک بار این مسیر بیضی شکل را به دور زمین طی می‌کند، فاصله آن از زمین نیز ۱۴ درصد بین ۳۵۶۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین (و ۴۰۶۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند.

اندازه زاویه‌ای آن نیز با همین فاکتور بین ۲۹.۴ دقیقه قوسی و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز دچار تغییر می‌‎شود. البته تشخیص این امر در عمل دشوار است، زیرا فازهای ماه نیز همزمان در حال تغییر هستند.

مقارنه ماه و سیاره زهره

پنج‌شنبه -بیست‌ونهم تیر ماه- سه روزه از زاویه هفت درجه و ۵۱ دقیقه قوسی از سمت شمال سیاره زهره عبور می‌کند. این پدیده از اصفهان از ساعت ۰۷:۴۱ تا ۲۰:۳۵ قابل مشاهده خواهد بود. همیشه هنگام تلاش برای رصد ماه در طول روز در حالی که خورشید بالای افق است، بسیار احتیاط کنید.

ماه با قدر منفی ۹.۵ و سیاره زهره با قدر منفی ۴.۴ هر دو در صورت فلکی شیر قرار خواهند داشت. این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ یا دوربین دوچشمی قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح قابل رصد خواهند بود.

دنباله‌دار Comet C/2021 T4 (Lemmon) در وضعیت حضیض زمینی

پنج‌شنبه -بیست‌ونهم تیرماه- دنباله‌دار Comet C/2021 T4 (Lemmon) در فاصله ۰.۵۴ واحد نجومی در نزدیک‌ترین فاصله از زمین قرار خواهد گرفت. این پدیده از اصفهان به راحتی قابل مشاهده نخواهد بود، زیرا به قدری در قسمت جنوب افق قرار گرفته است که هرگز بیش از یک درجه بالاتر از افق نخواهد رفت.

دنباله‌دار Comet C/2021 T4 (Lemmon) در درخشان‌ترین وضعیت

پنج‌شنبه -بیست‌ونهم تیرماه- دنباله‌دار Comet C/2021 T4 (Lemmon) به درخشان‌ترین حالت خود در سال ۲۰۲۳ می‌رسد. در آن زمان، فاصله آن از خورشید ۱.۴۹ واحد نجومی و فاصله آن از زمین ۰.۵۴ واحد نجومی خواهد بود. این جرم آسمانی از اصفهان به راحتی قابل مشاهده نخواهد بود، زیرا به قدری در قسمت جنوب افق قرار گرفته است که هرگز بیش از یک درجه بالاتر از افق نخواهد رفت.

کد خبر 674536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.