مسیر تجاری‌سازی از دانشگاه می‌گذرد

طی چند سال اخیر دانشگاه‌های کشور سعی کرده‌اند بستری برای دانشجویان خلاق و صاحبان ایده فراهم کنند تا آنان با فراقی بال و پرانرژی به دنبال کسب علم و آینده خود گام بردارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشگاه صنعتی اصفهان به دنبال اهمیت دادن به دانشجویان خلاق، مرکز فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی را در سال ۹۳ فعال کرده است. این مرکز برای دانشجویان فضایی را ایجاد می‌کند تا بتوانند با کمک دانشگاه و شتاب‌دهنده‌ها، ایده خود را رشد دهند و به مرحله تجاری‌سازی برسانند. در این مسیر دانشگاه سعی کرده است با حمایت‌های مالی و مشاوره‌ای در جهت رشد ایده‌های خلاق دانشجویان گام بردارد.

برای آگاهی بیشتر از سیر حمایت‌های دانشگاه از ایده‌های برتر و خلاق با محمد صدقی، مدیر مرکز فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی دانشگاه صنعتی اصفهان به گفت‌وگو نشستیم. مشروح این مصاحبه در ادامه می‌خوانید:

ایمنا: دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه تجاری سازی چه اقداماتی انجام داده است؟

صدقی: مدیریت فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی از سال ۹۳ شروع به فعالیت کرده است؛ این مدیریت از سه اداره تشکیل شده است: اداره اول مرکز کارآفرینی است که وظیفه برگزاری رویدادها و توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه را بر عهده دارد. فلسفه وجودی این بخش آشنایی دانشجویان و اعضای هیئت با اصول و فرایندهای کارآفرینی است.

دوم مرکز نوآوری است؛ این مرکز با توجه به تجربیات گذشته و لزوم یکپارچه‌سازی فرآیند تجاری‌سازی از مرحله پذیرش اولیه تا تولید و تجاری‌سازی محصول با مرکز تجاری‌سازی ادغام شده است. پیشنهادهای مربوط به طرح‌های دریافت شده، پس از بررسی در دو مرحله مکتوب و حضوری و در صورت تأیید شورای پذیرش و ارزیابی، در مرکز نوآوری پذیرش می‌شود.

در شورای پذیرش و ارزیابی مرکز، دو داور فنی و یک داور بازار حضور دارند تا همه جنبه‌های فنی و مسائل مربوط به تحلیل بازار و رقبا بررسی شود. با توجه به تفاهم‌نامه دانشگاه صنعتی و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در حمایت مشترک از واحدهای فناور، نماینده شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز در جلسه حضور پیدا می‌کند.

هدف اصلی انجام این فرآیند داوری، بررسی دقیق مسائل فنی و مالی طرح‌ها و جلوگیری از شکست تیم‌های فناور است. ساختمان شماره یک مرکز نوآوری در سال ۹۴ با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری در سه طبقه با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع شکل گرفته است. در این مرکز ۲۲ واحد ۳۰ متری به همراه فضای اداری و دفتری در نظر گرفته شده است همچنین ساختمان شماره ۲ با زیربنای ۲۲۰۰ مترمربع در سه طبقه تکمیل شد و در آستانه بهره‌برداری است. این ساختمان نیز دارای ۱۲ واحد آزمایشگاهی و ۲۴ فضای استقرار واحدهای فناور است. در فضاهای یاد شده تیم‌های فناور پذیرش شده استقرار پیدا می‌کنند و حمایت می‌شوند.

ایمنا: مرکز فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی دانشگاه صنعتی اصفهان برای توسعه ایده‌ها چگونه از آنها حمایت می‌کند؟

صدقی: در سال جاری حمایت مالی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان جهت حمایت از هر یک از واحدهای فناور تخصیص داده شده است. کمیته پذیرش و ارزیابی با بررسی دقیق شرایط طرح از جمله وجود یا وجود نداشتن نمونه آزمایشگاهی، سطح آمادگی فناوری، میزان هزینه‌ها و سودآوری محصول، مبلغ دقیق حمایت مالی را مشخص می‌کند.

در کنار حمایت مالی، جلسات مشاوره با واحدهای فناور با حضور کارشناسان مرکز و مشاوران بیرون از دانشگاه در حوزه‌های مختلف از جمله ثبت اختراع، تحلیل بازار، مسائل حقوقی مالکیت فکری و غیره برگزار می‌شود. براساس تفاهم‌نامه دانشگاه و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان پس از پایان حضور واحد فناور در مرکز نوآوری و ثبت شرکت، واحد فناور می‌تواند در مرکز رشد مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استقرار پیدا کند.

نماینده دانشگاه در جلسه پذیرش مرکز رشد حاضر خواهد بود. پس از استقرار در مرکز رشد، علاوه بر حمایت‌های مرسوم شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، از تسهیلات ویژه مرکز رشد دانشگاه نیز (از جمله تخفیف اجاره‌بها) استفاده خواهند کرد.

ایمنا: یک ایده چگونه به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد؟

صدقی: هر اثری که در دانشگاه خلق می‌شود، مالکیت آن متعلق به صاحبان آن اثر و دانشگاه است. تعیین سهم دانشگاه توسط کمیته‌ای به نام کمیته مالکیت فکری که در آن هفت نفر از صاحب‌نظران و مجربین این حوزه عضو هستند، انجام می‌شود. در صورت جذب سرمایه‌گذار تعیین ارزش فناوری و میزان سهم سرمایه‌گذار نیز توسط کمیته مالکیت فکری تعیین و پیشنهاد می‌شود. پس از آن در صورت موافقت طرفین، فناوری واگذار و قرارداد مربوطه تنظیم و منعقد می‌شود.

به‌طور عمده فناوری‌ها در مراحل پایین سطح آمادگی فناوری به شتاب‌دهنده‌ها و در مراحل بالاتر به سرمایه‌گذاران جسورانه معرفی می‌شوند. شتاب‌دهنده‌ها تا ۴۵۰ میلیون تومان حمایت مالی و معنوی از طرح‌ها انجام و آن‌ها را آماده به ورود به بازار می‌کنند. در حال حاضر دو شتاب‌دهنده تخصصی در مرکز نوآوری مستقر و با چند شتاب‌دهنده دیگر در حال مذاکره هستیم.

در صورت تمایل اعضای واحدهای فناور به حضور در فرآیند شتاب‌دهی و اخذ حمایت‌های ذکر شده، حداکثر ۱۵ درصد سهام شرکتی که ایجاد خواهد شد، به شتاب‌دهنده‌ها اختصاص پیدا می‌کند. سرمایه‌گذاران جسورانه در سطح آمادگی فناوری بالاتر مشارکت می‌کنند و با مبالغ سرمایه‌گذاری بالاتر، سهام بیشتری اخذ می‌کنند.

کد خبر 674474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.