بذر عشق سیدالشهدا(ع) را در دل فرزندان‌مان بکاریم

چشم که باز کردیم، پدر و مادرهایمان ما را در آغوش گرفتند و به مراسم عزاداری اباعبدالله (ع) بردند. به آرامی بذر عشق سیدالشهدا (ع) را در دل‌هایمان کاشتند. حالا که کودکی را گذرانده‌ایم و شیرینی زندگی حسینی به دهان‌مان مزه کرده، دوست داریم فرزندان‌مان را به این مسیر ناب عاشقی بکشانیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چشم که باز کردیم، پدر و مادرهایمان ما را در آغوش گرفتند و به مراسم عزاداری اباعبدالله (ع) بردند. به آرامی بذر عشق سیدالشهدا (ع) را در دل‌هایمان کاشتند و با اشک چشم‌هایشان آن را آبیاری کردند و آن بذر کوچک رفته رفته در جان‌مان ریشه دواند.

ز کودکی خادم این تبار محترمم ...

از اشک مادر و داغ دل پدرهایمان در عزاداری‌های ماه محرم، حب‌الحسین (ع) در عمق وجودمان ریشه کرده و حالا که بزرگ شده‌ایم، برایمان پناهی شده تا در روزهای سختی به آن رو بزنیم. حالا قدر نعمت اشک و گریه بر حسین (ع) را خوب می‌دانیم.

حالا که قد کشیده‌ایم و روزهای خوش کودکی را گذرانده‌ایم و شیرینی زندگی حسینی به دهان‌مان مزه کرده، دوست داریم راه پدر و مادرمان را پیش بگیریم و فرزندان‌مان را به این مسیر ناب عاشقی بکشانیم.

شور حسین (ع) ما را بزرگ کرد و فرصت داد تا به چشم بیاییم، لذت دیده شدن در سایه اباعبدالله (ع) آنقدر عظیم است که حیف است نسل بعد را از آن محروم کنیم. ماه محرم فرصتی است تا دست‌هایمان را هم مانند دل‌هایمان را بهم گره بزنیم و دست در دست هم به مراسم‌های عزاداری برویم.

ز کودکی خادم این تبار محترمم ...

مجید قندی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از تأکیدی که در روایات برای انجام کارها به‌صورت خانوادگی داریم می‌گوید و اظهار می‌کند: در آیه‌های قرآنی به صراحت داریم که خطاب به سرپرست خانواده می‌گوید خودتان و خانواده خود را از آتش دور کنید، درواقع یک فرد در خانواده تنها این وظیفه را ندارد که خودش با مکتب آشنا باشد و در مراسم‌های مذهبی شرکت کند، بلکه همان‌طور که در روایات داریم یک ساعت معاشرت مرد با خانواده‌اش بهتر از ساعت‌ها اعتکاف در مساجد است، عبادت‌های ما و مراسم‌های دینی ما باید در چارچوب خانواده انجام بگیرد.

زوج‌ها با یکدیگر به مراسم روضه بروند

او می‌افزاید: یکی از نکاتی که همواره در زوج‌درمانی به آن می‌پردازیم این است که فعالیت‌های مشترک زوج‌ها باید زیاد شود، فعالیت‌های مشترک مانند فیلم دیدن، خریدن رفتن، غذا خوردن و… است که توصیه می‌کنیم در کنار یکدیگر به این فعالیت‌ها بپردازید. در زمان عزاداری‌های محرم نیز توصیه می‌شود که با یکدیگر و در کنار هم به‌صورت مشترک به مراسم‌های عزاداری بروید.

ز کودکی خادم این تبار محترمم ...

این مشاور و روان‌درمانگر اضافه می‌کند: در بسیاری از مراسم‌ها مانند روز عاشورا و تاسوعا که بهتر است افراد از هیئت‌ها بیرون بیایند و در سطح جامعه حضور پیدا کنند، توصیه می‌شود که خانوادگی انجام شود، پدر دست همسر و فرزندانش را بگیرد و به عزاداری‌های خیابانی بیایند و این مسئله هم یک فعالیت مشترک تلقی می‌شود و بنیان خانواده را تقویت می‌کند و هم آموزه‌های اسلامی و دینی را در نهاد خانواده تحکیم می‌کند.

او ادامه می‌دهد: یکی از مسائلی که همواره در شروع مراسم‌های عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) پدید می‌آید، حضور خانواده در کنار فرزندان در مجالس سیدالشهدا (ع) است.

قندی‌زاده با اشاره به یکی از اشکالاتی که برخی به دلیل فهم نادرست از دین مطرح می‌کنند، می‌گوید: برخی می‌گویند که کودک هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که بخواهد این مصائب و اتفاقات را درک کند و حضورش در مراسم‌های عزاداری اباعبدالله (ع) خیلی مفید نیست و چه‌بسا مضر است. این تفکر غلطی است، چراکه هرکسی متناسب با خودش از شرایط ادراک متفاوتی دارد.

ز کودکی خادم این تبار محترمم ...

او ادامه می‌دهد: کودک اگرچه به مرحله انتراع نرسیده و در مرحله عینی خودش است، گفتارها را متناسب با درک خودش برداشت می‌کند؛ وظیفه خانواده و مربیان و حتی صاحبان مجالس این است که متناسب با فهم کودکان مفاهیم را برایشان مطرح کنند.

با حضور فرزندان در مراسم عزاداری، برای آن‌ها عادت صحیح ایجاد کنیم

این مشاور و روان‌درمانگر با تأکید بر اینکه برخی که می‌گویند کودکان را به این مجالس نبریم، به مسئله عادت توجه نکرده‌اند، می‌گوید: عادت یعنی انجام یک رفتاری برای کودک ساده شود. اگر ما مطابق مبانی دینی معتقد هستیم که شرکت در مجالس سیدالشهدا (ع) می‌تواند در تعالی روح فرزندمان کمک کند، باید آن را برایش به عادت تبدیل کنیم تا بتواند به راحتی آن را انجام دهند.

او می‌افزاید: می‌بینیم افرادی که با این مجالس بیگانه هستند و به آن از کودکی عادت نکرده‌اند، ایرادات مختلف می‌گیرند و می‌گویند خواب فرزندمان بهم می‌ریزد، اما به این توجه نمی‌کنند که ما فقط یک بعد جسمانی نداریم و بعد معنوی داریم که باید تعالی پیدا کند و در علم روانشناسی به آن تصریح شده است.

ز کودکی خادم این تبار محترمم ...

قندی‌زاده با بیان اینکه یکی از نیازهای انسان توجه به مباحث معنوی است، اظهار می‌کند: باید این فضا را از کودکی برای فرزندان خود ایجاد کنیم تا در بزرگسالی بتوانند به راحتی آن را اجرا کنند.

او خاطرنشان می‌کند: این روزها در سطح کشور مواردی می‌بینیم که در کنار هیئت‌ها مهدکودک‌هایی برای فرزندان مهیا کرده‌اند که هم فرزندان لذت بیشتری از حضور در هیئت ببرند و هم خانواده‌ها از فضای هیئت استفاده کنند.

هیئت‌های کودکانه تدارک ببینید

این مشاور و روان‌درمانگر می‌گوید: اینکه یک محیطی تنها برای بازی و سرگرم شدن آن‌ها با نقاشی و خمیربازی و… باشد، می‌تواند آسیب‌زا باشد، اما اگر منظور از مهدکودک این است که یک هیئت کودکانه تدارک ببینیم و در کنار بازی با کودکان مفاهیم کربلا و سیدالشهدا (ع) را به آن‌ها منتقل کنیم، بسیار مفید می‌تواند باشد، چراکه کودکان خیلی نمی‌توانند درکی از روضه‌خوانی‌های عادی داشته باشند.

ز کودکی خادم این تبار محترمم ...

او با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که قرار است برای کودک رقم بخورد، آشنایی با مفاهیم متعالی است، می‌افزاید: یکی از این مفاهیم متعالی ایثار است. اینکه کودک روحیه بخشش پیدا کند، در سن مشخصی فرد نسبت به وسایل خودش روحیه مالکانه‌ای پیدا می‌کند، اما در کنار این موارد باید روحیه ایثار هم پیدا کند و اگر نزاعی پیش آمد بتواند از آن بگذرد.

با حضور در مراسم عزاداری اباعبدالله (ع) مفهوم ایثار را به فرزندتان بیاموزید

قندی‌زاده تصریح می‌کند: وقتی کودک به مجلس اباعبدالله الحسین (ع) می‌رود، با داستان کربلا آشنا می‌شود و الگویی مانند حضرت قاسم (ع) پیدا می‌کند که از لذت‌های نوجوانانه خودش برای هدف مهم‌تر گذشته است، مفهوم ایثار و گذشت برای او جا می‌افتد.

ز کودکی خادم این تبار محترمم ...

روضه‌های محرم، فرصتی برای شرکت در کار گروهی

او با بیان اینکه هر کودکی نیاز دارد که به یک روحیه جمعی برسد، می‌گوید: در هیئت نیاز به کارهای گروهی است و چنین فرصتی به سختی برای کودک به‌وجود می‌آید که با ذوق و شوق و تشویق دیگران فرصت گرفتن مسئولیت پیدا کند. اینکه یک نفر چایی و قند تعارف کند، یک نفر پرچم سیاه نصب کند و یک نفر کفش‌ها را جفت کند، چنین کار گروهی را به جز مراسم سیدالشهدا (ع) نمی‌توان پیدا کرد.

کد خبر 674452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.