آغاز به کار ایرانی‌ترین الفین کشور / تکمیل بزرگترین خط اتیلن جهان در ایران

پتروشیمی گچساران به عنوان ایرانی‌‎ترین الفین کشور در حالی آغاز به کار کرد که با فعالیت آن، بزرگترین خط اتیلن جهان در کشور به طول ۲۸۰۰ کیلومتر از پتروشیمی عسلویه تا پتروشیمی تبریز تکمیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرانی‌ترین پتروشیمی کشور روز دوشنبه، بیست‌وششم تیرماه در سفر رئیس‌جمهور به استان کهکیلویه و بویراحمد مورد بهره‌برداری و افتتاح قرار گرفت. طرح پتروشیمی گچساران بعد از ۱۸ سال انتظار به ثمر نشسته است. در ۱۷ سالی که از کلید خوردن این پتروشیمی می‌گذشت فقط ۱۷ درصد پیشرفت رقم خورد و دولت سیزدهم توانست آن را به مرحله بهره‌برداری برساند.

پالایشگاه بیدبلند گاز مشعل را مهار و از طرق آن خوراک واحد پتروشیمی گچساران را تأمین می‌کند. بیش از ۸۳ درصد تجهیزات مهم و حیاتی مجتمع پتروشیمی گچساران بومی‌سازی شده است. بیش از ۷۰ درصد نیروهای اجرایی این پروژه بومی استان و شهرستان هستند. محصول تولیدی این پتروشیمی از طریق یک لوله ۷۰۰ کیلومتری خوراک مجتمع‌های پتروشیمی پایین‌دست را تأمین می‌کند. این پتروشیمی ایرانی‌ترین واحد تولیدی کشور است که سالانه یک میلیون تن محصول ارزشمند اتیلن تولید خواهد کرد.

خوراک پتروشیمی گچساران چگونه تأمین می‌شود؟

برنامه اجرای پتروشیمی گچساران از حدود یک دهه و نیم قبل در دستور کار صنعت پتروشیمی قرار داشت و بعد از جانمایی قطعی در مجاورت شهر گچساران کلنگ آن به زمین زده می‌شود و سرعت اجرای آن در سال‌های اخیر شدت گرفت. مشکل تأمین خوراک این پتروشیمی مهم‌ترین مانع راه‌اندازی این واحد بوده است.

پالایشگاه گاز بیدبلند که اکنون خوراک این پتروشیمی را تأمین می‌کند مبتنی بر گاز مشعل تأسیس شده است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اکنون این گازهای مشعل که همواره محیط زیست را تهدید می‌کرد، به سمت پالایشگاه بیدبلند هدایت می‌شود و بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان از آن استخراج و به پتروشیمی گچساران تحویل داده می‌شود که به محصول پایه اتیلن تبدیل می‌شود.

چرا پتروشیمی گچساران ایرانی‌ترین واحد الفین کشور است؟

پتروشیمی گچساران ایرانی‌ترین واحد الفین کشور است، چرا که بسیاری از تجهیزات آن از جمله کلدباکس، کمپرسور، ولو و مشعل‌های موجود در آن بومی‌سازی شده است. در مجموع بیش از ۸۵ درصد تجهیزات، کالاها و قطعات این مجتمع در داخل کشور تولید شده است. این مجتمع در طول دوره بهره‌برداری بیش از هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد. حدود ۳۲۰۰ نفر نیز در دوره ساخت این مجتمع مشغول به کار شدند.

سیاست دولت سیزدهم حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی است. در گذشته برنامه‌ریزی برای تولید محصولات پایه صنعت پتروشیمی همچون متانول، اوره، اتیلن، پروپیلن و محصولاتی از این دست در کشور انجام می‌شد. با رویکرد جدید حرکت به سمت تکمیل زنجیره است که حدود سه دهه قبل رهبر انقلاب همه بخش‌های صنعتی کشور را به آن ملزم کرده بودند. با انجام این اقدام اشتغالزایی، تولید دانش و ارزش‌افزایی در کشور انجام خواهد شد.

محصولات پتروشیمی‌ها در کجا کاربرد دارد؟

اتیلن یکی از محصولات میانی پتروشیمی است، اولین حلقه از آلکن‌ها است که در صنایع پلیمر، الیاف مصنوعی، حلال‌ها، نرم‌کننده‌ها، پاک‌کننده‌ها، ضد یخ و الکل‌ها به‌کار گرفته می‌شود. انواع پلی‌اتیلن‌های سنگین، سبک خطی، پلی وینیل کلراید (پی‌وی‌سی)، پلی استایرن، آلفا اولفین‌ها، اتیلن اکساید، گلایکول‌ها و اتانول همه از جمله محصولاتی است که در ادامه زنجیره از محصول پایه پتروشیمی که همان اتیلن است، تولید می‌شود.

اکنون بزرگترین خط اتیلن جهان در کشور ایجاد شده است. این خط به طول ۲۸۰۰ کیلومتر از پتروشیمی عسلویه شروع شده و در شمال غرب کشور در پتروشیمی تبریز به پایان می‌رسد. این یکی از افتخارات پتروشیمی جهان است که در خاک کشور ما رقم خورده است.

کد خبر 674380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.