آمادگی فدراسیون برای حضور در رقابت‌های هانگژو / همدلی بیشتر برای کیش‌ومات رقبا

هم‌زمان با روز جهانی شطرنج فدراسیون این رشته و هیئت‌های استانی تلاش ویژه‌ای را برای حضور پرقدرت نماینده‌های کشورمان در مسابقات بین‌المللی انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال ۱۹۶۶، یونسکو به مناسبت گرامیداشت تأسیس فدراسیون جهانی شطرنج، روز بیستم ماه جولای را به عنوان «روز جهانی شطرنج» تعیین کرد. شطرنج، نوعی بازی است که مردم سراسر جهان را به هم متصل می‌کند و بیشتر از یک ورزش، یک هنر، فرهنگ و علم است.

فدراسیون جهانی شطرنج در حال حاضر شامل ۱۸۷ کشور عضو است و هدف آن افزایش تعداد بازیکنان شطرنج در سراسر جهان به حداقل یک میلیارد نفر است. یکی از اولویت‌های اصلی فدراسیون جهانی شطرنج، پروژه “شطرنج در مدارس” است که در حال اجرا در کشورهای مختلف جهان است. این پروژه به منظور ترویج و گسترش شطرنج در میان دانش‌آموزان و نوجوانان ارائه شده است. با این حال شطرنج در کشورمان از جایگاه خوبی برخوردار است و قهرمانان شناخته‌شده‌ای دارد. برای بررسی آخرین وضعیت شطرنج در کشورمان با سرپرست فدراسیون شطرنج و ریاست هیئت شطرنج استان اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

شهرام عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص برنامه‌های فدراسیون و هیئت‌های استان اظهار کرد: روز جهانی شطرنج را در پیش داریم و به‌شخصه این روز بزرگ را از طرف فدراسیون به اهالی شطرنج تبریک عرض می‌کنم. اتفاقات بسیار خوبی در این ایام رقم خواهد خورد که بخشی از آن به زحمات رؤسای هیئت‌های استان برمی‌گردد و بر اساس گزارش‌هایی که برای فدراسیون ارسال شده است این برنامه‌ها در قالب اجرای بازی‌های دوستانه و برگزاری مسابقات خواهد بود تا این ایام را گرامی بدارند. هرچند امروز ماه محرم آغاز خواهد شد و این برنامه‌ها با رعایت شئونات و تکریم ماه پیروزی حق بر شمشیر رقم خواهد خورد.

وی افزود: فدراسیون نیز برای این روز برنامه‌هایی را تدوین کرده؛ قرار است به دیدار عباس لطفی یکی از بزرگان و پیشکسوتان شطرنج برویم که سال‌های گذشته نفر اول تیم کشورمان بوده است. طی هماهنگی‌هایی که با خانواده ایشان داشته‌ایم قرار است به عیادت وی برویم، چراکه مدتی است ایشان با کسالت روبه‌رو هستند و از تمام مردم کشورمان تقاضا می‌کنم در این ایام برای پیشکسوت شطرنج کشورمان دعا کنند.

آمادگی فدراسیون برای حضور در رقابت‌های هانگژو/همدلی بیشتر برای کیش‌ومات رقبا

ورزش شطرنج با وضعیت مطلوب فاصله دارد

سرپرست فدراسیون شطرنج با اشاره به رقابت‌های در نظر گرفته شده برای روز جهانی شطرنج تصریح کرد: مسابقات قهرمانی استان تهران نیز از روزهای گذشته آغاز شده و قرار است بر اساس قرعه‌کشی به ۱۰ نفر از بازیکنان هدایایی را تقدیم کنیم؛ ناگفته نماند که علاوه بر این افراد جوایز در نظر گرفته شده برای کسانی که مقام کسب کرده‌اند نیز اهدا خواهد شد. به حرمت ماه محرم از انجام برنامه‌های مفرح خودداری کردیم و امیدوارم همین برنامه‌هایی که در دستور کار است، مورد توجه اهالی شطرنج قرار گیرد.

وی در تشریح وضعیت ورزش شطرنج در استان‌های کشورمان گفت: در این یک‌ماهی که افتخار پیدا کرده‌ام به عنوان یک سرباز به ورزش شطرنج کشور خدمت کنم، ارزیابی و تحلیل دقیقی نداشته‌ام، چراکه هنوز به استان‌ها سفر نکرده‌ام اما رؤسای برخی استان‌ها گزارش‌های خود را ارسال کرده‌اند و از نظر من با وضعیت مطلوبی که انتظار می‌رود، کمی فاصله داریم، همچنین تقاضا می‌کنم تمام کسانی که دل در گرو تعالی ایران اسلامی و شطرنج دارند، آستین بالا بزنند و با راهنمایی‌های خود، فدراسیون را به روزهای موفق نزدیک‌تر کنند.

آمادگی فدراسیون برای حضور در رقابت‌های هانگژو/همدلی بیشتر برای کیش‌ومات رقبا

در جام جهانی باکو و هانگژو شرکت خواهیم کرد

عظیمی پیرامون مسابقات پیش‌روی شطرنج کشورمان تصریح کرد: در روزهای گذشته جام ایران آغاز شده است و یکی از جام‌های معتبری به‌شمار می‌رود که از سال‌های گذشته در کشورمان برگزار می‌شود و بازیکنان خارجی استقبال بسیار خوبی از آن دارند. همچنین یک جام بین‌المللی را اواخر مردادماه به میزبانی استان همدان برگزار خواهیم کرد که در آن مسابقه نیز بازیکنان خارجی شرکت می‌کنند. علاوه بر این ملی‌پوشان ما آماده رقابت‌های هانگژو خواهند شد و البته پیش از آن جام جهانی باکو با حضور شش سهمیه را در تقویم خود داریم؛ از این شش سهمیه چهار نفر مرد و دو نفر زن هستند. این رخداد بی‌بدیل به‌شمار می‌رود و بدون تردید حاصل زحمات مدیران پیش از من بوده است.

وی ادامه داد: برای مسابقات آسیایی هانگژو به تیم ملی مردان بسیار امیدوار هستیم و اگر اتفاق خاصی رقم نخورد، فکر می‌کنم یکی از سکوها از آن ایران خواهد بود؛ در بخش انفرادی نیز بازیکنان بسیار پرتلاش ظاهر شده‌اند و امیدواریم پرچم کشورمان در این مسابقات بالا برود. تمام هیئت‌ها و ارکان فدراسیون سعی می‌کنند این حلاوت برای مردم شریف ایران رقم بخورد و امیدوار هستیم این مهم حاصل شود.

سرپرست فدراسیون شطرنج با اشاره به استفاده از VAR و برگزاری مجمع انتخاباتی خاطرنشان کرد: در خصوص کمک‌داور ویدئویی تاکنون شیوه‌نامه‌ای به فدراسیون ابلاغ نشده است و اگر این اتفاق بیفتد با توجه به پتانسیل و توانایی خود مقررات را اجرا خواهیم کرد؛ همچنین تلاش می‌کنیم مجمع انتخاباتی فدراسیون در تاریخ مقرر خود برگزار شود اما من بین کاندیداها حضور نخواهم داشت، چراکه مسئولیت برگزاری مجمع بر عهده من است و سعی دارم یک مجمع سالم و بدون حاشیه برگزار شود. امروزه شطرنج نیاز مبرم به همدلی دارد و از دلسوزان این رشته تقاضا می‌کنم نظرات خود را با فدراسیون در میان بگذارند تا روزهای خوش در انتظار این رشته ورزشی باشد.

برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اهالی شطرنج در دستور کار است

در ادامه نیز علی شجاعی، رئیس هیئت شطرنج استان اصفهان درباره برنامه‌های پیش روی هیئت شطرنج استان اصفهان اظهار کرد: برنامه‌های بلندمدت ما شامل برگزاری مسابقات و کلاس‌های آموزشی در زمینه مربی و بازیکن است؛ همچنین سالانه رقابت‌های متعددی را در سطح استانی و کشوری برگزار خواهیم کرد. این برنامه‌ها به صورت کلی تدوین شده است و به‌صورت جزئی‌تر شامل رخدادهایی می‌شود که در تقویم هیئت ثبت شده است. برای مثال اولین مسابقات پیش‌رو به مناسبت روز شطرنج در سطح کشوری برگزار خواهد شد و پس از آن تلاش ما این است که اواخر شهریورماه رقابت‌های «اپن زنده‌رود» را پس از سال‌ها برگزار کنیم. پس از پشت سر گذاشتن این دو تورنمنت، جام باشگاه‌های استان در تقویم ما وجود دارد؛ به احتمال فراوان مسابقات کشوری دیگری را نیز برگزار خواهیم کرد که در حال حاضر وضعیت میزبانی این رقابت‌ها مشخص نیست.

وی افزود: علاوه بر برگزاری مسابقات، کلاس‌های آموزشی متعدد در زمینه‌های مختلف همچون داوری درجه یک و مربیگری درجه دو را در اصفهان برگزار خواهیم کرد؛ همچنین آغاز کلاس‌های داوری و مربیگری درجه سه در چند شهرستان همچون خمینی‌شهر، مبارکه و کاشان در دستور کار هیئت قرار دارد و تاکنون قطعی شده است.

آمادگی فدراسیون برای حضور در رقابت‌های هانگژو/همدلی بیشتر برای کیش‌ومات رقبا

شطرنج‌بازان اصفهان حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند

رئیس هیئت شطرنج استان اصفهان در تشریح برگزاری مسابقات کشوری به مناسبت روز جهانی شطرنج تصریح کرد: این رقابت‌های کشوری، بیست‌ونهم و سی‌ام تیرماه در خانه شطرنج استان اصفهان برگزار خواهد شد و جوایز قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شده است. امیدوارم این تورنمنت با استقبال خوبی مواجه شود؛ هرچند سال گذشته با دو تن از اساتید شطرنج در خیابان چهارباغ و محیط عمومی با هدف تشویق و جنبه همگانی مراسمی را برگزار کردیم اما امسال از طریق برگزاری این مسابقات این روز را گرامی خواهیم داشت.

وی پیرامون وضعیت بازیکنان شطرنج استان اصفهان گفت: خوشبختانه اصفهان همیشه در شطرنج کشور حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته و مقام‌های متعددی را هم کسب کرده است. برای مثال در سال ۱۴۰۱ کسب مقام سوم آسیا توسط محمدیان، سکوی دوم جهان در رده‌های سنی دختران توسط یوسفیان، مقام اول جهان در رده کم‌شنوایان توسط جمالی، همچنین کسب مقام چهارمی قهرمانی بانوان کشور توسط ازلی در سال ۱۴۰۲ و عضویت وی در تیم ملی جهت اعزام به بازی‌های آسیایی و مقام هشتمی توسط مهدیان از جمله افتخاراتی بوده است که بازیکنان استان به دست آورده‌اند؛ به‌طور کلی اصفهان همیشه در قامت مدعی ظاهر شده است و بدون تردید وضعیت بهتری نسبت به گذشته داریم.

هیئت استان به تنهایی نمی‌تواند شطرنج را ترویج دهد

شجاعی با اشاره به اقدامات هیئت در راستای معرفی بیشتر شطرنج به اهالی ورزش خاطرنشان کرد: بدون تردید هیئت استان به تنهایی نمی‌تواند بستری را برای تبلیغ و ترویج شطرنج فراهم کند اما با حمایت شهرداری و آموزش و پرورش بهتر می‌تواند در این راستا گام بردارد؛ برای مثال هنگامی که مسابقات آموزشگاه‌های کشور را برگزار می‌کنیم دانش‌آموزان تشویق می‌شوند و برای ثبت‌نام به کلاس‌های آموزشی رجوع می‌کنند.

وی ادامه داد: به‌طور کلی فعالیت‌هایی که هیئت استان در حد توانایی‌های خود می‌تواند انجام دهد، برنامه‌هایی همچون برگزاری مسابقات متعدد، کلاس‌های آموزشی و اعزام به تورنمنت‌های مختلف است. اگر هم‌اکنون به خانه شطرنج مراجعه کنید، شاهد برگزاری کلاس‌های آموزشی در دو نوبت صبح و عصر خواهید بود که نشان‌دهنده استقبال خوب از این رشته ورزشی است و با توجه به اینکه درآمدزایی برای ما مطرح نیست این کلاس‌ها با هزینه اندک و حضور بهترین اساتید برگزار می‌شود. حمایت رسانه‌ها و پوشش مسابقات توسط آن‌ها نیز نقش بسزایی در استقبال بیشتر مردم از رشته شطرنج دارد و امیدوارم از این پس شاهد حضور اصحاب رسانه در رقابت‌های شطرنج کشور باشیم.

محدودیت‌ها به دلیل نگاه غیر حرفه‌ای است

رئیس هیئت شطرنج اصفهان در خصوص کمبودهای این رشته خاطرنشان کرد: در واقع با دشواری فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنیم و با وجود اینکه سایر ارکان ورزش استان و کشور همچون مدیرکل اداره ورزش و جوانان تمام تلاش خود را برای کمک به رشته‌های ورزشی به‌کار گرفته‌اند اما همچنان محدودیت‌هایی وجود دارد که نمی‌شود آن‌ها را نادیده گرفت، چراکه محدودیت‌ها موجب می‌شود نتوانیم از تمام پتانسیل موجود استفاده کنیم.

وی افزود: این محدودیت‌ها نشئت گرفته از این است که در کشور ما رشته‌های ورزشی به‌صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌شود و تنها یک فوتبال به‌ظاهر حرفه‌ای و تنها در سطح لیگ برتر داریم. به‌طور کلی سایر ورزشکاران درآمد چندانی ندارند و از حمایت مادی برخوردار نیستند، هرچند ما نیز از اداره ورزش و جوانان توقعی نداریم، زیرامطلع هستیم آن‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

کد خبر 674330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.