لاوروف: درباره تمامیت ارضی‌ ایران تردید نداریم

ویر امور خارجه روسیه در پاسخ به گلایه همتای ایرانی خود از موضع اخیر مسکو درباره جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه مشترک با شورای همکاری خلیج فارس گفت: فدراسیون روسیه هیچ تردیدی در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به خود راه نمی‌دهد و کامل به آن احترام گذاشته و خواهد گذاشت.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه فدراسیون روسیه در تماس تلفنی درباره مناسبات دوجانبه و منطقه‌ای و لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها تبادل نظر کردند.

طرفین در این تماس، مناسبات دو کشور را رو به رشد خواندند و بر اراده رؤسای جمهور دو کشور بر توسعه هر چه بیشتر مناسبات تاکید کردند.

همچنین طرفین با اشاره بر تحولات قفقاز گفت‌وگوی اخیر وزیر امور خارجه ایران و رئیس جمهوری آذربایجان را مورد توجه قرار دادند.

در این راستا چارچوب مذاکرات منطقه‌ای از جمله فرمت موسوم به ۳+۳ شامل ایران، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان مورد تاکید قرار گرفت.

در این گفت‌وگو در خصوص برگزاری نشست دوم وزرای خارجه چهار کشور ایران، روسیه، ترکیه و سوریه رایزنی به عمل آمد.

امیرعبداللهیان با ابراز تعجب از مفاد بند مربوط به جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، بر تعلق تاریخی و ابدی این جزایر به ایران تاکید و اظهار کرد: استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نبوده و نیست.

وی در عین حال روابط ایران و روسیه را دارای پایه‌های محکم خواند و افزود: نباید کاری صورت گیرد که به روابط عمیق دو کشور آسیب برساند.

وزیر خارجه فدراسیون روسیه هم در این تماس با اشاره به پایبندی روسیه به تمامی اصول منشور ملل متحد از جمله اصول مربوط به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تاکید و اظهار کرد: فدراسیون روسیه هیچ تردیدی در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به خود راه نمی‌دهد و کامل به آن احترام گذاشته و خواهد گذاشت.

در این تماس طرفین بر لزوم احترام و حفظ و تقویت روابط دوستانه دو کشور تاکید کرده و در خصوص مراحل نهایی تدوین متن توافقنامه راهبردی ایران و روسیه نیز به تبادل نظر پرداختند.

کد خبر 674316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.