پایداری اشتغال معلولان باتغییر نگرش کارفرمایان محقق می‌شود

رئیس اداره بهزیستی گلپایگان گفت:معلولان استعدادها و توانمندی‌های بلقوه‌ای دارند که با تغییر نگرش و نگاه مثبت کارفرمایان و کل جامعه می‌توان به پایداری اشتغال و ورود آنها به جامعه کمک کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیده فاطمه قائمی امروز _سه‌شنبه بیست‌وهفتم تیرماه_در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بهزیستی یک سازمان حمایتی است و مردم شناخت کافی با فعالیت‌ها و عملکرد این سازمان ندارند بنابراین انتظار می‌رود عموم مردم از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی با خدمات متنوع این سازمان آشنا شوند تا بتوانند برای حمایت از افراد معلول و ارتقا سلامت اجتماعی جامعه سهم بسزایی داشته باشند.

وی افزود: معلولان استعدادها و توانمندی‌های بلقوه‌ای دارند که با تغییر نگرش و نگاه مثبت کارفرمایان و کل جامعه می‌توان به پایداری اشتغال و ورود آنها به جامعه کمک کنیم.

رئیس اداره بهزیستی گلپایگان گفت: با توجه به اینکه ۱۰ درصد هر جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند و این افراد به دلایل مختلف از قبیل ژنتیک، بیماری و تصادف و سوانح دچار معلولیت شدند انتظار می‌رود جامعه بدون هیچ گونه تفاوت و جدایی و تبعیض با آنها برخورد کنند زیرا روحیه حساسی دارند و اگر آزرده خاطر شوند مشکلات آنها دوچندان خواهد شد.

قائمی با اشاره به کمک‌های مردمی به بهزیستی، تصریح کرد: در حال حاضر کمک‌های مردمی به صورت نقدی و غیرنقدی است، کمک‌های نقدی از طریق واریز به شماره حساب مشارکت‌های مردمی سازمان است و دریافت کمک‌های غیر نقدی با مراجعه به pos (دستگاه اداره بهزیستی واقع در پارک شهر خیابان علی‌بن ابیطالب ) انجام شود.

وی تاکید بر اینکه خیرین به صورت نقدی و غیرنقدی بهزیستی گلپایگان را در امر یاری رساندن به معلولان کمک کنند، گفت: سازمان‌ها با تضمین شغلی خود فرصت اشتغال را برای افراد دارای معلولیت متمرکز کنند.

رئیس اداره بهزیستی گلپایگان افزود: با تصویب قانون حمایت از افراد معلول اما اجرای برخی مصوبات به درستی اجرا نمی‌شود و تمام نهادها و سازمان‌ها تلاش کنند تا معلولان از حقوق خود برخوردار شوند.

شنوایی سنجی ۲ هزار و ۸۰۶ کودک در یکسال گذشته

مرتضی طبرزدی، مسئول واحد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی گلپایگان اظهار کرد: در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها در یکسال گذشته ۲ هزار و ۸۰۶ کودک مورد شنوایی‌سنجی قرار گرفته‌اند که در این بین بالغ بر ۶۰ کودک کم شنوا شناسایی و مورد معالجه قرار گرفتند.

وی افزود: طی یکسال گذشته ۷۸۴ نوزاد در طرح غربالگری شنوایی مورد سنجش قرار گرفته‌اند و کودکان دارای مشکل شنوایی از خدمات درمانی بهره‌مند شدند.

مسئول واحد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی گلپایگان ادامه داد: در بخش خدمات مشاوره ژنتیک در یکسال گذشته ۱۲ نفر در این طرح شناسایی و مورد معالجه قرار گرفته‌اند.

طبرزدی گفت: ۶ مرکز مشاوره در گلپایگان شامل یک مرکز تخصصی ازدواج و خانواده و پنج مرکز عمومی وجود دارد که در طرح سامانه تصمیم برنامه طلاق در یکسال گذشته ۹۶۲ نفر از خدمات مشاوره‌ای استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در حوزه پیشگیری خط ۱۴۸۰ در به‌صورت شبانه‌روزی فعال است و شهروندان در صورت بروز اختلافات خانوادگی و روان پزشکی می‌توانند به این خط تماس حاصل کنند.

مسئول واحد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی گلپایگان با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۸۴ نفر در مراکز بازتوانی بهبود یافتند، افزود: در راستای پیشگیری از اعتیاد در مدارس ۱۷۳ و ۱۱۴ نفر در سطح محلات شهر آموزش دیدند.

طبرزدی با اشاره به مناسب‌سازی شهر، گفت: یکی از مطالبات معلولان اجرای پروژه مناسب سازی اماکن عمومی و ادارات دولتی به منظور سهولت در تردد است و معلولان محدودیت حرکتی دارند و نیاز به اصلاح برخی ترددها وجود دارد.

وی با بیان اینکه رعایت فرهنگ عمومی در میان شهروندان مؤثر است، افزود: شهروندان با موتورسیکلت و دوچرخه وارد پارک‌ها و پیاده‌راه‌ها نشوند.

مسئول واحد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی گلپایگان افزود: هر سال طبق طرح شهید رجایی در خردادماه در بازدید از اماکن دولتی نقاط ضعف شناسایی می‌شود و دیده می‌شود که اماکن اداری نسبت به مناسب‌سازی اقدام کرده‌اند.

مسئول واحد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی گلپایگان ادامه داد: در اماکن تازه تأسیس که توسط شهرداری انجام می‌شود سعی بر استانداردسازی رمپ‌ها شده است.

طبرزدی با تاکید بر رفع نواقص پارک‌ها برای تردد معلولان، افزود: نقاط ضعف در مناسب‌سازی نیاز به قانون جدید است یکی از مشکلات مهم در مناسب‌سازی وجود ساختمان‌هایی است به پیاده رو وصل است که امکان مناسب‌سازی و ایجاد رمپ وجود ندارد.

بیش از دو هزار معلول تحت حمایت هستند

فاطمه طیباتی، مسئول واحد توانبخشی بهزیستی گلپایگان اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار و ۳۲ نفر معلول جسمی، حرکتی، ذهنی، اعصاب و روان، سالمندان، اوتیسم، حسی (بینایی و شنوایی) تحت پوشش هستند که ۷۰۰ نفر آنها جسمی حرکتی، ۵۰۰ نفر ذهنی، و ۳۸۰ نفر اعصاب و روان هستند.

وی با بیان اینکه ۸۵ نفر سالمند نیز در مرکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند، گفت: در بخش خدمات‌دهی اولویت با مستمری‌بگیران است و در سال جاری با اعتباری که دولت تخصیص داد حدود ۲۰۰ نفر معلول مستمری بگیر شدند.

مسئول واحد توانبخشی بهزیستی گلپایگان با بیان اینکه حق سرپرستی شامل بیماران ضایع نخاعی و خانواده محور (معلولین وابسته به تخت و جسمی ذهنی) می‌شود، افزود: وسایل کمک توانبخشی شامل ویلچر، عصا و واکر به معلولین داده می‌شود.

طیباتی گفت: پرداخت کمک موردی به معلولان بستگی به تخصیص اعتبارات سازمان بهزیستی دارد.

وی با اشاره به اینکه به واسطه پدر یا مادر معلول فرزند سالم خانواده می‌تواند از قانون معافیت ماده ۶ استفاده کند، افزود: فرد معلول که در کمیسیون پزشکی استان و نظام وظیفه تأیید شود و یا در صورتی که از دو فرزند پسر خانواده یکی از آنها معلول شدید باشد برادر سالم می‌تواند از معافیت استفاده کند.

مسئول واحد توانبخشی بهزیستی گلپایگان با بیان اینکه معلولان ساکن روستا از خدمات طرح "سی بی آر " استفاده می‌کنند، گفت: نصب توالت فرنگی و مناسب سازی منازل معلولان از دیگر خدمات حوزه توانبخشی است.

طیباتی گفت: در حوزه توانبخشی، چهار مرکز روزانه و دو مرکز شبانه روزی برای معلولان فعال است، اما مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان در گلپایگان نداریم.

وی گفت: تسهیلات اشتغالزایی به معلولان دارای شرایط کار پرداخت می‌شود که سال گذشته ۱۷۴ مددجو با استفاده از تسهیلات بانگی اشتغال ایجاد کردند.

زهرا عبیری، مسئول واحد مشارکت‌های مردمی بهزیستی گلپایگان اظهار کرد: در حوزه مسکن به مددجویان تک معلول روستایی یکصد میلیون تومان وام بلاعوض و به مددجویان دو معلول ساکن در شهر ۲۰۰ میلیون تومان، و به خانواده دو معلول ساکن در روستا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به مبلغ ۸۰ میلیون تومان برای هر مددجو خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۷ مددجو انشعاب آب و برق و گاز و پروانه ساخت به صورت رایگان دریافت کرده‌اند.

مسئول واحد مشارکت‌های مردمی بهزیستی گلپایگان با بیان اینکه مددجویان بهزیستی می‌توانند از تسهیلات اشتغال بر اساس دارا بودن شرایط بهره‌مند شوند، گفت: سال گذشته برای ۱۷۴ مددجو با ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال ایجاد شد.

عبیری از پرداخت حق بیمه خویش فرمایی به ۸۳ مددجو با مجموع اعتبار پرداختی بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: کارفرمایان در صورت به‌کارگیری مددجویان بهزیستی از تسهیلات اشتغال و یا پرداخت بیمه خویش فرمایی بهره‌مند می‌شوند.

وی ضمن قدردانی از کمک خیرین در همکاری برای تهیه میوه شب یلدا، تهیه پوشاک و سبد کالاهای غذایی، گفت: خیرین با کمک به بهزیستی گلپایگان در امر یاری رساندن به مددجویان همکاری کنند.

زهرا حقانی، مسئول امور اجتماعی بهزیستی گلپایگان اظهار کرد: ۳۸۰ نفر از زنان سرپرست خانوار و ۴۸ مادر دارای فرزند دوقلو تحت پوشش هستند.

وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار فرزند پسر خود را می‌توانند معاف کنند، خاطرنشان کرد: اکنون ۱۱ کودک پسر ۱۳ تا ۱۸ سال سن در خانه کودک نگهداری می‌شوند، همچنین ۹ فرزند بدون سرپرست مستمری به صورت ماهانه دریافت می‌کنند.


مسئول امور اجتماعی بهزیستی گفت: فرزندخواندگی شامل زوجین بالای ۳۵ سال می‌شود و پس از طی مراحل قانونی می‌توانند فرزند مورد درخواست خود را تحویل بگیرند.

خدمات اورژانس اجتماعی گسترده‌تر شد

ابراهیم داودوندی مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی گلپایگان با بیان اینکه سال ۱۳۹۲ اورژانس اجتماعی بهزیستی گلپایگان با یک کارشناس و یک دستگاه ون راه‌اندازی شد، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم با جذب نیرو خدمات گسترده‌تر و حرفه‌ای و کامل‌تری در سطح شهرستان انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی دارای سه سطح است که سطح یک در مرکز استان تشکیل می‌شود، افزود: سطح دو مرکز اورژانس اجتماعی در گلپایگان به صورت شبانه روزی با یک دستگاه ون سیار فعال است و به صورت آنکال با سامانه ۱۲۳ استان وصل هستیم و موارد مورد نیاز به این مرکز اطلاع رسانی می‌شود تا اقدام کنیم.

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی گلپایگان با بیان اورژانس اجتماعی با دستگاه‌های شبکه بهداشت و دادگستری و نیروی انتظامی و آموزش و پرورش و شهرداری‌ها همکاری و تعامل دارد، افزود: یک مرکز پذیرش سطح سه شبانه روزی به صورت موقت برای مواقع بحرانی در بهزیستی گلپایگان دایر است تا بحران‌های کودک آزاری، همسر آزاری و سالمند آزاری، معلول آزاری و اقدام به افکار خودکشی و بحران‌های فردی و خانوادگی، اختلالات هویتی جنسی، دختران و پسران فراری و یا زنان آسیب دیده و یا در معرض آسیب را در مواقع نیاز با حکم قضائی پوشش می‌دهیم.

داودوندی بیماران اعصاب و روان را چالش کنونی اورژانس اجتماعی عنوان و افزود: با شبکه بهداشت و دادگستری و نیروی انتظامی جلسه‌ای برگزار و مصوباتی به تصویب رسید تا موازی‌کاری صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به نبود گرمخانه در گلپایگان پیگیری‌هایی از سوی شهرداری انجام شده است، افزود: دادستان و فرمانداری گلپایگان در جریان روند نبود آن هستند که اگر صدای اورژانس اجتماعی به جایی برسد تقاضا داریم که مدیریت شهری شهرداری گلپایگان در راستای ایجاد گرمخانه با گنجایش ۱۰ نفر نیز با اورژانس اجتماعی همکاری کند تا با آسیب‌های بحرانی‌تر مواجه نشویم.

مسئول اورژانس اجتماعی اورژانس اجتماعی گفت: بحث معتادین متجاهر و کارتن‌خواب را رسماً نمی‌توان ورود پیدا کرد بنابراین از لحاظ تسهیل‌گری اقدامات ابتدایی داریم.

داودوندی ادامه داد: بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها راه‌اندازی گرمخانه‌ها و جمع‌آوری متکدیان و معتادین متجاهر، کارتن‌خواب و افراد بی سرپناه وظیفه شهرداری است، برای خانم‌ها و کودکان در صورتی که معتاد نباشند و بیماری اعصاب و روان نداشته باشند امکان پذیرش داریم.




کد خبر 674296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.