نرخ بیکاری ۲۵ استان کاهشی شد / صدور ۶۳ هزار برگه مالیات برای خانه‌های لوکس

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: رشد نقدینگی و سایر اقدامات برای مهار تورم رخ داده در اکثر بازارهای رسمی کشور در تیرماه شاهد ثبات قیمتی بهتری نسبت خرداد و اردیبهشت خواهیم بود که به محض نهایی شدن آمار اعلام‌می شود.

به گزارش ایمنا، سیداحسان خاندوزی امروز _سه‌شنبه بیست‌وهفتم تیرماه_ در نشست خبری خود با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت، آخرین آمارها و شاخص‌های اقتصادی را به رسانه‌ها ارائه کرد.

وی اظهار کرد: یکی از شاخص‌هایی که وضعیت بنگاه‌ها و تولیدکنندگان کشور را و هم چشم‌انداز کوتاه‌مدت را حکایت می‌کند، شاخص مدیران خرید اقتصاد است که در خرداد ۵۳.۲۸ بوده و این شاخص عدد بالای ۵۰ به معنای آن است که اقتصاد در رونق قرار دارد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: این شاخص در حوزه صنایع نیز عدد ۵۵.۳۰ را در خرداد تجربه کرد. شرکت‌های صنعتی بزرگ کشور در خرداد امسال به نسبت خرداد سال قبل ۲.۱ درصد رشد تولیدات صنایع بزرگ کشور را تجربه کردند و از ۱۳ صنعت منتخب ۱۲ صنعت رشد مثبت داشته‌اند.

خاندوزی گفت: تمام این متغیرها حاکی از بهبود تولید در بنگاه‌های اقتصادی است و شاخص‌های نیروی انسانی و سرمایه کشور نشان‌می دهد.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری بهار امسال به عدد ۸.۲ درصد رسید که عددی کم سابقه است، اظهار کرد: در بهار امسال به نسبت سال قبل ۷۲۸ هزار نفر به جمعیت شاغلین اضافه شده و نرخ بیکاری به رغم افزایش جمعیت فعال کشور رقم خورده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با یادآوری اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در کشور ۳.۲ درصد افزایش یافته است، گفت: شاخص مربوط به بیکاری فارغ‌التحصیلان با ۱.۱ کاهش به عدد ۱۲.۱ درصد رسید.

خاندوزی اضافه کرد: اشتغال ناقص در بهار امسال ۱.۴ درصد کاهش یافته و کل اشتغال ناقص به ۸.۳ درصد رسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: در خردادماه گذشته نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهشی، در ۲۴ استان تک رقمی و در هفت استان دو رقمی بوده است.

بازار آفریقا ۱۰ سال مغفول مانده بود

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی در هفته گذشته خاطر نشان کرد: بازار آفریقا بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد ظرفیت دارد که سهم تجارت ایران در پایان دولت قبل فقط ۶۰۰ میلیون دلار بوده ولی در طی یک سال و نیم گذشته به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

خاندوزی با ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده سقف تعاملات تجاری با قاره آفریقا افزایش یابد، گفت: بسیاری از کشورها از این فرصت‌های صادراتی استفاده خوبی می‌کنند؛ فرانسه ۲۷ برابر و آمریکا ۴۰ برابر و برزیل ۱۲ برابر ایران صادرات به آفریقا دارند.

وی افزود: متأسفانه طی دوره‌ای ۱۰ ساله این ظرفیت‌ها مغفول مانده بود و امیدواریم سفر رئیس جمهور گره‌گشایی بسیاری از مسائل باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به سفر هیأت اقتصادی کشورمان به چین گفت: برگزاری کمیسیون مشترک همکاری ایران و چین در این سفر رقم خورد و در دل این سفر توافقات خوبی برای پروژه‌های دقیق وزارتخانه‌ها رقم خورد. در این سفر توافقات خوبی صورت گرفت که در ماه‌های آینده با شروع به کار شدن پروژه‌ها شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

حساب ویژه پیشرفت و عدالت برای همه استان‌ها

به گفته خاندوزی برای نخستین بار برای تمام استان‌ها حساب‌های ویژه پیشرفت و عدالت برای مصارف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تنظیم دستورالعمل این حساب‌ها قدری زمان برد و روز گذشته - ۲۶ تیر - رسماً ابلاغ شد.

وزیر اقتصاد گفت: با این دستورالعمل، در سال جاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از ظرفیت تبصره ۱۶ قانون بودجه صرف اشتغال حمایتی می‌شود.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تحولات قیمتی اقتصاد گفت: باید منتظر آمار تیرماه ماند اما اجمالا آمار تا ۲۲ تیرماه این را حکایت می‌کند که با توجه به اتفاق‌های که در تعاملات بین المللی و کنترل تورم از طریق سقف رشد نقدینگی و سایر اقدامات برای مهار تورم رخ داده در اکثر بازارهای رسمی کشور در تیرماه شاهد ثبات قیمتی بهتری نسبت خرداد و اردیبهشت خواهیم بود که به محض نهایی شدن آمار اعلام‌می شود.

صدور بیش از ۶۳ هزار برگه مالیات بر خانه‌های خالی در سه ماه اخیر

خاندوزی عنوان کرد: بر اساس تلاش‌ها برای کاهش سوداگری و سفته‌بازی، برگه‌های تشخیص و مطالبه مالیات با سرعت بیشتر صادر شد و در سه ماه اخیر بیش از ۶۳ هزار برگه مالیات بر خانه‌های خالی صادر شده است که حدود ۱,۴۰۰ میلیارد تومان ارزش مالیات ۶۳ هزار برگه مطالبات مالیاتی است و چون تمرکز با افرادی بود که دو واحد خالی به بالا دارند در ابتدا از طبقات بالا این مالیات اخذ خواهد شد. علاوه بر استفاده از ابزار مالیاتی، کنترل رشد نقدینگی و برخی مؤلفه‌های دیگر نیز به تعادل قیمت‌ها در ماه‌های آینده منجر خواهد شد.

وی درپاسخ به این سوال که رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفته همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس مصوب شده است، آیا این شامل کارگری هم می‌شود و آیا دولت پرداخت می‌کند یا صندوق، اظهار کرد: متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی از جمله بازنشستگان در دو مرحله انجام شد که رضایت این قشر را به دنبال داشت ولی در مورد خبر کمیسیون برننامه و بودجه فعلاً در لایحه برنامه هفتم توسعه چنین حکمی وجود ندارد. اگر در کمسیون تلفیق و صحن‌مجلس مصوب شود حتماً دولت آن را در دستور کار اجرای خود قرار خواهد داد.

سخنگوی اقتصادی درباره تاکید دولت برای افزایش درآمد مالیاتی و عدم پرداخت مالیات از سوی سلبریتی‌ها و برنامه دولت در این زمینه، تصریح کرد: تمرکز دولت بر مسئله شناسایی درآمدها بوده است و ۵۵۰ کاربر رسانه‌های اجتماعی با درآمد تبلیغاتی بالا شناسایی شده‌اند و ۱۲۳ نفر که حدود دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد واریزی به حساب‌هایشان بوده شناسایی شدند. برای دولت درآمد چهره‌ها و سایر گروه‌های اجتماعی تفاوتی ندارد و بر اساس احکام‌قانون عمل خواهد شد.

خاندوزی درباره اخذ مالیات از مالکان خانه‌ها در منطقه باستی هیلز نشینان لواسان گفت: بر اساس آخرین عدد حدود ۴۵ هزار خانه لوکس برگه مطالبه مالیاتی برایشان صادر شده است‌.

رشد شرکت‌های بورسی بر اساس تولید و قیمت محاسبه می‌شود

وی درپاسخ به این سوال که آمار منتشر شده رشد شرکت‌های صنعتی بورسی نشان می‌دهد رشد نقطه به نقطه روند نزولی دارد، پیشینی دولت از این روند چیست، گفت: رشد شرکت‌های صنعتی بورس بر اساس تولید و قیمت محاسبه می‌شود، این شرکت‌ها در تولید نسبت به آمار مشابه سال قبل ۲.۱ تا ۲.۲ درصد افرایش رشد تولید داشته‌اند. در قیمت هم روند افزایشی بوده ولی انتظارات بیش از این است‌. دولت اکثر شرکت‌ها را دارای پتانسیل بهتر در ماه‌های آینده می‌داند.

با نرخ‌گذاری ثابت خوراک پتروشیمی مخالفیم

سخنگوی اقتصادی دولت درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: وزارت اقتصاد با نرخ گذاری ثابت مخالف و معتقد است باید مبنای نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول باشد؛ مبنا قرار گرفتن فرمول می‌تواند عاملی برای پیش‌بینی پذیر شدن بازارها برای فعالان اقتصادی باشد.

خاندوزی افزود: پیشنهاد وزارت اقتصاد بر این مبناست که فرمول مبنایی برای سه سال و یا حتی تا پایان برنامه هفتم توسعه باشد تا سرمایه‌گذاران بتوانند بر مبنای آن فعالیت‌های خود را سامان دهند در همین راستا فردا جلسه‌ای اضطراری در کمیسیون اقتصادی دولت برگزار می‌شود.

وزیر صمت درباره انتخابات اتاق ایران اطلاع رسانی می‌کند

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حکم شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی درباره انتخابات چه بود؟ گفت: با توجه به اینکه وزیر صمت مسئولیت عالی شورای نظارت را دارد اجازه دهید ایشان با تفصیل جزئیات را اطلاع رسانی‌کنند.

هدف دولت از وضع پایه‌های مالیاتی، تنظیم‌گری در جامعه است

خاندوزی در پاسخ به سوال دیگری با بیان این‌که هدف دولت از وضع پایه‌های مالیاتی و اجرای قوانینی هم‌چون مالیات بر سوداگری، جذب منابع بودجه‌ای نیست، گفت: هدف دولت سیزدهم این است که پایه‌های مالیاتی به تنظیم‌گری در جامعه منجر شود.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: این دولت برای اولین بار نرخ مالیات بر تولید را هفت درصد کاهش داده است و همچنین به منظور کاهش هزینه‌های اصناف، امسال مالیات مقطوع نیمی از اصناف صفر بوده است.

آخرین وضعیت تخصیص سهام به متولدین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به تخصیص اعتبار برای صندوق‌های سهام متولدین ۱۴۰۰ تاکنون، اظهار داشت: قانون جوانی جمعیت مصوب آبان ۱۴۰۰ بود و در قانون بودجه همان سال ردیف اعتبار برای اختصاص سهام در نظر گرفته نشده بود.

وی افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص سهام به یک میلیون متولد همان سال در نظر گرفته شد که تا امروز ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

خاندوزی ادامه داد: وزارت اقتصاد تا امروز برای والدین متولدین سه ماهه اول، و سه ماهه دوم فراخوان داده است؛ ثبت نام متولدین سه ماهه اول به پایان رسیده و سه ماهه دوم در شرف اتمام است.

به گفته وزیر اقتصاد، تا امروز ۴۹۳ هزار و ۶۷۱ نفر از متولدین توسط والدین ثبت نام شده‌اند و بزودی با اتمام آن، والدین متولدین سه ماهه سوم فراخوان می‌شوند.

وی یادآور شد: درباره متولدین ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ در بودجه سنواتی اعتباری در نظر گرفته نشده است ولی با این وجود با نظر مساعد و همراهی رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار است از منابع عمومی تأمین اعتبار صورت گیرد و در این راستا مکاتباتی با سازمان برنامه انجام و درخواست شده مبلغ یکهزار میلیارد تومان جهت اختصاص سهام به متولدین ۱۴۰۰ و دو هزار میلیارد تومان جهت متولدین ۱۴۰۲ اعتبار اختصاص یابد.

خاندوزی ابراز امیدواری کرد که با همراهی سازمان برنامه و تأمین اعتبار مورد نیاز، بتوانیم متولدین این دو سال را هم فراخوان کنیم.

حق رأی مازاد سهامداری چهار بانک خصوصی در اختیار وزارت اقتصاد است

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری مجامع بانک‌های خصوصی اظهار داشت: براساس تبصره ۲ ماده ۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، بانک‌ها باید سقف سهامداری مجاز را مراعات کنند و اگر این نسبت رعایت نشد، حق رأی سهام مازاد در اختیار وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد. بنابراین وزارت اقتصاد سهامدار نمی‌شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: هم‌اکنون به غیر از سه بانک ملت، تجارت و صادرات که از گذشته دولتی بودند، وزارت اقتصاد سهامدار هیچ بانک خصوصی دیگری نیست اما حق رأی سهام مازاد ۴ بانک را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: حق رأی ناشی از ۶۱ درصد سهام مؤسسه ملل، حق رأی ناشی از ۶۶ درصد سهام بانک رفاه، حق رأی ناشی از ۶۰ درصد سهام بانک آینده و حق رأی ناشی از ۶۶ درصد سهام بانک ایران زمین در اختیار وزارت اقتصاد است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در مورد دو بانک رفاه و مؤسسه ملل هیچ مسأله‌ای وجود نداشته و همه مجامع برگزار و صورت‌های مالی تصویب شده است و به محض اینکه صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ نهایی شود مجمع برگزار می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد اما بانک ایران زمین به جهت اینکه مشمول ماده ۳۹ قانون پولی و بانکی شده است، اختیار حق رأی به بانک مرکزی منتقل شده است.

خاندوی همچنین گفت: در مورد بانک آینده به‌خاطر اینکه برخی سهامداران شکایتی را به دیوان عدالت اداری کرده بودند، باوجود اینکه دیوان مصوبه بانک مرکزی را تأیید کرده بود، اخیراً این نهاد مجدداً دستور توقف اجرای مصوبه را داده است. در همین راستا فعلاً اقداماتی انجام داده‌ایم، ازجمله اینکه حسابرس معتمد را معرفی کردیم و همچنین درخواست برگزاری مجمع عمومی را داده‌ایم اما همه اینها منوط به این است که موضوع در دیوان عدالت اداری تعیین تکلیف شود.

رویکرد دولت در مهار تورم

خاندوزی با تشریح برنامه‌های دولت برای مهار تورم اظهار داشت: دولت به منظور مهار تورم، مجموعه اقداماتی را در بسته مهار تورم تصویب کرد. دو دسته عوامل بنیادین و کوتاه مدت در خصوص شکل‌گیری تورم وجود دارد.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: دولت برنامه‌های مهار تورم را با محوریت اعمال سیاست‌های کنترل نقدینگی و مدیریت انتظارات تورمی با تمرکز بر ۵ محور طراحی کرده که شامل باز مهندسی نظام تأمین مالی دولت، تسویه بدهی‌های دولت و بخش دولتی، کاهش ناترازی شبکه بانکی، کاهش ناترازی ارزی و اتخاذ یک سیاست پولی فعال است.

وی همچنین از سهم ۱۱ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومانی دانش بنیان‌ها از بودجه امسال خبر داد و گفت: بر اساس قانون بودجه سهم دانش بنیان‌ها به چند بخش اعتبارات معاونت علمی، پارک‌های وزارت علوم، پارک‌های جهاد دانشگاهی و هم‌چنین حمایت از طرح‌های نوآورانه تقسیم می‌شود.

خاندوزی یادآور شد: در ماه‌های نخست امسال به این دلیل که تحقق درآمدها با کُندی مواجه است، بخش مصارف نیز کمتر از بقیه ماه‌های سال است اما تاکنون نزدیک ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات دانش بنیان‌ها اختصاص یافته است.

به گفته وی، دولت بخشی از منابع تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال را به منظور افزایش سرمایه صندوق‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد که این صندوق‌ها نیز نقش مهمی در تأمین اعتبارات لازم دانش‌بنیان‌ها خواهد داشت.

کد خبر 674184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.