صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ + امکانات و امنیت Pancakeswap Exchange

پنکیک سواپ (PancakeSwap) یک صرافی غیر متمرکز (DEX) ارزهای دیجیتال است که بر روی زنجیره هوشمند BNB (بایننس اسمارت‌چین) ساخته شده است.

به گزارش ایمنا، صرافی پنکیک سواپ (Pancake Swap) یکی از معروف‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز کریپتوکارنسی است که در بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس راه‌اندازی شده است و امکان مبادله توکن‌های ارز دیجیتال موجود در این دفتر کل توزیع شده را برای کاربران فراهم می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز دسته‌ای از صرافی‌ها هستند که با استفاده از قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک چین‌ها ساخته می‌شوند و مدیریت معاملات در آن‌ها توسط کدهای نوشته شده در قرارداد انجام می‌شود. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز صرافی پنکیک سواپ نیازی به انجام احراز هویت در این صرافی نیست و کاربران می‌توانند با اتصال انواع کیف پول ارز دیجیتال خود به سایت صرافی معاملات خود را نهایی کنند. علاوه بر تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر، پنکیک سواپ از معاملات پرپچوال نیز پشتیبانی می‌کند.

تاریخچه پنکیک سواپ

این صرافی در سپتامبر ۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز کرد و کدهای اولیه این صرافی فورکی از کدهای نسخه دوم صرافی یونی سواپ بود. صرافی پنکیک سواپ توانست در مهرماه سال ۱۳۹۹ و حدود یک ماه پس از راه اندازی، سرمایه ده میلیون دلاری از صندوق شتاب دهنده زنجیره هوشمند بایننس و چندین پروژه دیگر نظیر برگر سواپ، بیکری سواپ و فورتیوب (Fortube) جذب کند. پنکیک سواپ در کنار بیکری سواپ و برگر سواپ به عنوان طلایه داران صرافی‌های غیرمتمرکز در شبکه بایننس شناخته می‌شود. این صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر زنجیره هوشمند، توسط توسعه دهندگانی با علاقه به پنکیک راه اندازی شده است. به دلیل زیر مجموعه بودن این صرافی از صرافی بایننس، احتمال می‌رود مالک صرافی پنکیک سواپ نیز سی زد باشد.

صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ + امکانات و امنیت Pancakeswap Exchange

تفاوت پنکیک سواپ با صرافی‌های متمرکز

در صرافی‌های متمرکز کنترلی بر دارایی‌های خود در والت صرافی نداریم و درواقع کنترل تمام دارایی‌های ما با مدیران سایت است. اگر صرافی بخواهد می‌تواند دارایی ما را بلوکه کند و اگر روزی سایت صرافی دیگر وجود نداشته باشد، ما دیگر به دارایی‌هایمان دسترسی نخواهیم داشت. اما در صرافی پنکیک سواپ این‌طور نیست. در این صرافی شما کنترل دارایی‌های خود را برعهده دارید. همه‌چیز در این صرافی به‌صورت اتوماتیک و با استفاده از قراردادهای هوشمند کنترل و انجام می‌شود. به‌این ترتیب کسی نمی‌تواند دارایی‌های شما را بلوکه کند.

امکانات صرافی پنکیک سواپ

  • مبادله (Swap)

در این قسمت کاربران می‌توانند توکن‌های BEP-20 خود را با یکدیگر مبادله کنند. همچنین علاوه بر کارمزد شبکه، پنکیک سواپ ۰.۲۵ درصد از هر مبادله را کسر می‌کند و ۰.۱۷ درصد به خزانه پنکیک سواپ واریز می‌گردد. لازم به ذکر است که ۰.۰۵ درصد باقی مانده برای خرید توکن کیک از بازار و سوزاندن آن در نظر گرفته می‌شود.

  • سفارش محدود (Order Limit)

صرافی پنکیک سواپ در نسخه جدید خود با استفاده از زیر ساخت شبکه ژلاتو (Gelato Network)، ثبت سفارشات خود را محدود کرده است. با استفاده از این روش کاربران می‌توانند مانند صرافی‌های دارای دفتر سفارش، سفارش خود را به مبلغی دلخواه ثبت نمایند و در صورت رسیدن قیمت به آن سطح، سفارش آن‌ها به اجرا در می‌آید.

  • معاملات دائمی (Perpetual)

این ویژگی به کمک پلتفرم ApolloX محقق شده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا با اهرم حداکثر ۲۰۰ برابری به معامله دارایی‌های کریپتویی در بازار فیوچرز مشغول شوند. امکانات رابط کاربری صرافی پنکیک سواپ قابل قبول است و حتی در مواردی می‌توان در حد برخی از بهترین صرافی‌های متمرکز دانست. کیک (CAKE) توکن بومی پنکیک سواپ است که در اکثر فعالیت‌های این پلتفرم قرار دارد. توکن کیک مبتنی بر استاندارد ،BEP-20 است و تقریباً تمامی پاداش‌ها در پنکیک سواپ با توکن کیک انجام می‌شود. تا به امروز سقفی برای ایجاد توکن در نظر گرفته نشده است‌. از رمزارز کیک می‌توان برای اهداف مختلفی نظیر فارم محصول، استیکینگ، شرکت در قرعه کشی و رأی‌گیری پیشنهادات پنکیک سواپ استفاده کرد.

  • تأمین نقدینگی (Liquidity)

در این بخش کاربران می‌توانند با تأمین نقدینگی برای یک جفت ارز از پاداش هر مبادله به ازای سهم خود از کل نقدینگی استخر استفاده کنند. بعد از تأمین نقدینگی در هر استخر، توکن نقدینگی (LP Token) به کاربران داده می‌شود که سهم هر کاربر از استخر نقدینگی را نشان می‌دهد. کاربران برای برداشت نقدینگی، باید توکن نقدینگی را تحویل دهند و اصل توکن‌ها را به همراه سهم کارمزد خود دریافت کنند. همچنین کاربران باید این نکته را نیز مدنظر داشته باشند که ریسک ضرر ناپایدار در تأمین نقدینگی امکان پذیر است.

  • مزارع کشت سود (Farms)

در این بخش کاربران می‌توانند با کشت توکن‌های نقدینگی یا همان Yield Farming خود از پاداش مضاعف استفاده کنند. البته کاربران باید این نکته را مدنظر داشته باشند که این امکان در دسترس تمامی استخرهای نقدینگی وجود ندارد و برخی از این گزینه‌ها در مدت زمان محدودی فعال هستند.

صرافی غیر متمرکز پنکیک سواپ + امکانات و امنیت Pancakeswap Exchange

  • استخرها (Pools)

برخلاف بخش قبلی، در این بخش کاربران می‌توانند با استیک کردن یک توکن، سود به دست بیاورند. تعداد قابل توجهی از پاداش‌ها به شکل توکن کیک پرداخت می‌شوند با این حال گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. استخر پرطرفدار کسب کیک (Stake Cake) در این بخش قرار گرفته است و دو گزینه استیک منعطف (Flexible) و ثابت (Fixed-Term) برای این استخر وجود دارند.

البته لازم به ذکر است که کاربران تنها در یکی از این استخرها می‌توانند از درصد سود بیشتری در مقایسه با همتایانی که در استخر منعطف استیک می‌کنند، بهره مند شوند. کاربران هرچه مدت زمان بیشتری سرمایه خود را قفل کنند، سود در نظر گرفته شده نیز بیشتر می‌شود و تا پیش از اتمام قفل، امکان خارج کردن اصل و سود کیک وجود ندارد؛ بلکه تنها افزودن توکن‌های اضافه و بیشتر و یا افزایش مدت زمان قفل امکان پذیر است.

  • اطلاعات (INFO)

کاربران در این بخش می‌توانند از حجم معاملات صرافی و میزان موجودی توکن‌ها، استخرهای نقدینگی و آخرین تراکنش‌ها اطلاعاتی کسب نمایند. کسب این اطلاعات در پیدا کردن پرسودترین جفت ارزها برای تأمین نقدینگی می‌تواند کمک کننده باشد.

مانند هر پروتکل دیفای دیگری، PancakeSwap نیز با خطرات ذاتی همراه است. با این حال، سابقه درخشان این پلتفرم در کنار اعتماد گسترده کاربران کمی ذهن سرمایه‌گذاران را آرام می‌کند. از سوی دیگر گویی این پلتفرم قصد متوقف شدن ندارد و مصمم است با افزودن امکانات بیشتر، جایگاه خود را در بین صرافی‌های غیرمتمرکز حفظ کرده و ارتقا دهد.

کد خبر 674156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.