۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
یک شهر، بازی!

تغییر طراحی شهرها با هدف زمینه‌سازی برای بازی و سرگرمی هرچه بیشتر مردم به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بسیاری از مدیران شهرهای جهان تبدیل شده است. تغییر شهرها از ساختار خشن بتنی تنها با اعمال تغییرات در شکل ساختمان‌ها مهیا نمی‌شود، بلکه گاهی شوخی با شهروندان از طریق عناصر شهری نیز می‌تواند موثر باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که تنها توجه به هوشمندسازی و افزایش پایداری مناطق نمی‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان منجر شود، بلکه لازم است مدیران زمینه را برای گرد هم آوردن مردم در محیط‌هایی شاد فراهم آورند تا از این طریق، به افزایش نشاط آن‌ها کمک کنند. به‌ویژه در شهرهای امروز که بخش اعظم زیرساخت‌های شهری را بتن، آسفالت و سایر سازه‌های کسل‌کننده تشکیل می‌دهد و پیشرفت فناوری، شور شهروندی را در محیط‌های بیرون از منزل بیش از پیش تهدید می‌کند، اعمال تدابیری برای افزایش سرگرمی شهروندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بدیهی است که در فضاهایی با بیشترین عناصر بازی، کارآمدی مفید محیط شهری کمترین اهمیت را دارد و بیشتر بر جنبه شادی شهروندان تمرکز شده است که این امر به سهم خود مردم را به تأمل در مورد انسان بودن سوق می‌دهد. مردم در چنین فضاهایی به برقراری ارتباطاتی عمیق‌تر با یکدیگر می‌پردازند و مالکیت محیط اطراف زندگی را از آن خود می‌دانند. ساکنان شهرهایی با بیشترین قابلیت بازی حتی شخصاً به ایجاد تغییراتی در محیط اطراف زندگی خود می‌پردازند تا هرچه بیشتر زمینه را برای شادی و سرگرمی کنار یکدیگر فراهم بیاورند. تاکنون مدیران در شهرهای بسیاری از سراسر جهان تلاش کرده‌اند عناصر بازی و سرگرمی را در مناطق افزایش دهند، با این حال برخی از آن‌ها موفق‌تر از سایرین عمل کرده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

یک شهر، بازی!

آستین در ایالات متحده آمریکا

«آستین با قابلیت بازی» رویکرد مدیران شهر برای افزایش نشاط شهروندان بوده که از سال ۲۰۱۷ اجرا شده و جذب کمک‌هزینه‌های بیشتری را برای توسعه به دنبال داشته است. این رویکرد را یکی از مراکز فرهنگی شهر به عنوان بخشی از اداره توسعه اقتصادی آستین به عهده گرفته و هدف از آن را حمایت از ورکشاپ‌ها، ارائه‌ها و نصب هنرهای عمومی معرفی کرده است که می‌تواند به فعال‌سازی هرچه بیشتر مناطق و افزایش گرایش مردم به انجام فعالیت‌های گروهی و بازی با یکدیگر منجر شود.

تاکنون هزینه‌ای بیش از ۸۲ میلیون دلار در آستین برای پیاده‌سازی نوآوری‌های مطرح شده و با هدف افزایش زمینه‌سازی برای بازی مردم مصرف شده است، با این حال مدیران ادعا کرده‌اند که در تمام مناطق شهر زمینه را برای سرگرمی هرچه بیشتر ساکنان فراهم خواهند آورد. البته برنامه‌ریزان آستین پیش از این نیز تغییراتی در زیرساخت‌های شهر به وجود آورده بودند که افزایش نشاط شهروندی را به دنبال داشته است. به عنوان مثال، طرح «Hello Lamp Post» که پروژه‌ای ۱۰ هفته‌ای بود، هزاران شهروند اهل آستین را به آغاز مکالمه با سیستم‌های روشنایی، ایستگاه‌های اتوبوس و سایر مبلمان شهری سوق می‌داد و همین امر تجربه جدید و ایدئالی را از سکونت در شهر برای آن‌ها ایجاد کرد که افزایش حس تعلق نسبت به محیط زندگی همچنین نشاط را برای مردم به دنبال داشت.

امروزه مدیران آستین در تلاش هستند از طریق اعمال مداخلات هنری فضاهایی بسیار پرشور را در سراسر شهر به وجود بیاورند و شهروندان را به حضور در آن‌ها و برقراری تعاملات اجتماعی در محیط‌هایی شاد سوق دهند. در پروژه‌ای که در سال ۲۰۱۷ به مدت شش هفته اجرا شد، امکان ثبت سایه‌های در حال عبور شهروندان از زیر تیرهای چراغ برق شهری و نمایش آن برای مردم فراهم آمده بود که همین امر حضور هرچه بیشتر آن‌ها را بیرون از منزل برای دیدن سایه‌های خود به دنبال داشت.

یک شهر، بازی!

هلند

نهادهای مختلفی در سراسر هلند عزم خود را جزم کرده‌اند تا از طریق اعمال مداخلاتی در فضاهای عمومی شهری، مردم را به حضور در کنار یکدیگر و گذراندن اوقاتی خوش و سرگرم‌کننده در بیرون از منزل تشویق کنند. تمرکز بر افزایش گرایش مردم به انجام فعالیت‌های جسمی در رأس اهداف مدیران شهرهای مختلف کشور برای ایجاد مناطقی با قابلیت بازی قرار داشته و همین امر به توسعه زمین‌های ورزشی شامل تنیس و فوتبال منجر شده است. امروزه اغلب شهرهای هلند زمین‌های بازی چندمنظوره بی‌شماری را در خود جا داده که امکان انجام ورزش را در نزدیکی منازل شهروندان فراهم آورده است. لیدن یکی از شهرهای هلند با بیشترین قابلیت بازی برای شهروندان به‌حساب می‌آید که دست‌کم ۱۰ درصد از مساحت کلی آن به فضاهای بازی اختصاص داده شده است و به همین دلیل، تقریباً تمام مردم در کوتاه‌ترین فاصله از منازل خود به این مکان‌های دسترسی دارند. روتردام نیز مکانی برای گرد هم آمدن شهروندان را به مساحت پنج هزار متر مربع در بر گرفته است و در آن، شهروندان با هر سنی می‌توانند به سرگرمی خود در محیطی شاد کمک کنند.

یک شهر، بازی!

فیلادلفیا در ایالات متحده آمریکا

نصب سازه‌های مختلف مانند آلاچیق‌ها، مبلمان و تجهیزات بازی از مهم‌ترین اقدامات همیشگی مدیران فیلادلفیا در ایالات متحده آمریکا برای تشویق مردم به بازی در محیط‌های بیرون از منزل به‌شمار می‌رود، ضمن این‌که این افراد همواره تلاش کرده‌اند پیاده‌روها، سازه‌ها و حتی اداره‌های شهر را با هدف افزایش نشاط شهروندان از نو طراحی کنند. یکی از مؤسسات غیرانتفاعی فیلادلفیا که همه‌ساله میزبان بیش از پنج هزار شهروند خارجی از ۱۳۰ کشور دنیا است که برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی، دریافت خدمات سلامت و سایر موارد مشابه در آن حضور پیدا می‌کنند، تا چند سال گذشته از محوطه‌ای بسیار کسل‌کننده برخوردار بود در حالی که مکانی بسیار مهم برای اشاعه فرهنگ به‌شمار می‌رود. بسیاری از افرادی که در این مکان حضور پیدا می‌کردند مدعی بودند که زمان خود را بدون امکان انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای سپری می‌کنند و در این میان، فرزندان آن‌ها بیشترین نارضایتی را از حضور در محیطی کسل‌کننده داشتند. البته مدیران شهر در سال ۲۰۲۰ ادعا کردند که تا چند سال آینده به پیروی از طرح «بازی در هر نقطه از فیلادلفیا» بیشترین فضا را برای بازی و سرگرمی بازدیدکنندگان در این مرکز فراهم خواهند آورد که دولت آمریکا از تخصیص بودجه‌ای یک میلیون دلاری برای این منظور خبر داد. به دنبال این اقدام، مرکز ذکر شده فضاهای بازی، باغ‌های کوچک و سازه‌های بی‌شماری را در بر گرفته است که در آن‌ها، بازدیدکنندگان با هر سن و سلیقه‌ای می‌توانند خود را به بهترین شکل ممکن سرگرم کنند و جالب این‌که یک مرکز بازی اختصاصی برای کودکان در آن توسعه یافته که یک کتابخانه، بازار، راهروی الفبا و فضایی برای بازی‌های مرتبط با اعداد را در خود جا داده است.

شهرهای اروپایی

بسیاری از ساکنان شهرهای مختلف اروپایی به پیروی از طرح «خیابان‌های زنده» به ایجاد تغییرات مثبت بسیاری در خیابان‌های اطراف خود پرداخته و توانسته‌اند فضاهایی پایدار و مطابق با نیازهای خود به وجود بیاورند. در این طرح به ساکنان اجازه داده می‌شود خیابان‌های اطراف محل سکونت را سازگار با نیازهای خود از نو طراحی کنند و از طریق ارائه نوآوری‌های مختلف به کاهش ترافیک در آن‌ها بپردازند. شهروندان این مناطق اغلب از طریق توسعه فضاهای سبز بیشترین تغییرات را در خیابان‌های اطراف محل سکونت خود به وجود آورده‌اند و توانسته‌اند از طریق کاهش ترافیک، به افزایش پایداری و به حداقل رساندن وقوع سوانح خیابانی نیز کمک کنند. بهره‌وری از فضاهای بدون استفاده زیر پل‌های هوایی از دیگر اقدامات شهروندان اروپایی به حساب می‌آید که علاوه بر افزایش نشاط شهری به رونق اقتصادی خانواده‌ها کمک کرده زیرا توسعه بازارهای کوچک را در آن‌ها به دنبال داشته است.

یک شهر، بازی!

کد خبر 674138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.