درباره تمامیت ارضی ایران تعارف نداریم/ توضیحات روسیه را کافی نمی‌دانیم

وزیر امور خارجه با بیان اینکه درباره تمامیت ارضی ایران هیچ تعارفی نداریم، گفت: توضیحات مقامات روسیه را کافی ندانسته و تکرار این رویه را بر نمی‌تابیم.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان عصر امروز_ دوشنبه بیست‌وششم تیرماه_ در نشست مشترک خبری با سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان، اظهار کرد: خوشبختانه در طول یکسال گذشته شاهد دو مرحله دیدار سران دو کشور در عمان و ایران بودیم، در گفت‌وگوهای فشرده امروز یکی از موضوعات اساسی دستور کار مشترک ما پیگیری اجرای کامل توافقات گذشته در جریان دیدارهای انجام شده میان سران دو کشور بود.

وی افزود: در ۲۲ ماه گذشته حجم تبادلات تجاری ایران و عمان به بیش از ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف نیز با هدف شتاب‌دهی بیشتر بر پیگیری همکاری‌های دو کشور در تهران برگزار می‌شود؛ معتقدیم روابط کشورهای همسایه می‌تواند به صورت پیوسته و زنجیره‌ای افزایش پیدا کند و این چیزی است که منطقه ما برای پیشرفت پایدار، امنیت و ثبات به آن نیاز دارد.

وی عنوان کرد: در منطقه خلیج فارس بر اساس گفت‌وگو و همکاری که کلید اصلی صلح، امنیت و پیشرفت پایدار است باید همکاری داشته باشیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: امروز در خصوص ابتکار پیشنهادی ایران برای نشست هشت کشور خلیج فارس به علاوه یمن با وزیر امور خارجه عمان تبادل نظر کردیم. در سفر اخیرم به کشورهای حاشیه خلیج فارس با استقبال آن‌ها از این ایده مواجه بودیم و امیدواریم در آینده این ابتکار عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه روابط تهران و مسقط راهبردی و مستحکم است، ادامه داد: از نقش عمان در تسهیل گفت‌وگوهای منطقه‌ای و نزدیک کردن دیدگاه‌های منطقه تشکر می‌کنیم و این همان نقشی است که مقامات عالی‌رتبه این کشور به خوبی آن را ایفا می‌کنند.

وزیر امور خارجه ایران با قدردانی از تلاش عمان برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، گفت: برادران ما در عمان همواره به تلاش برای لغو تحریم‌های ظالمانه ادامه می‌دهند، امیدواریم گفت‌وگوهای یمن منجر به پایان کامل جنگ و ورود به گفت‌وگوهای یمنی یمنی، پیشرفت، توسعه و آبادانی این کشور شود.

وی افزود: متأسفانه هنوز اهانت به کتب الهی در برخی کشورهای اروپایی ادامه دارد و این گونه رفتارها را که مروج تروریسم است قویاً محکوم می‌کنیم.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: اخیراً بندی در یکی از بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران در خصوص جزایر سه‌گانه گنجانده شد، اما نشان دادیم که در خصوص تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

وی ادامه داد: در پی احضار سفیر روسیه به وزارت امور خارجه توضیحاتی از سوی مقامات روسیه داشتیم، ولی آن را کافی نمی‌دانیم و تکرار این رویه را از سوی روسیه یا هر طرفی در خصوص تمامیت ارضی ایران برنمی‌تابیم.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: در خصوص اوکراین هم معتقد به تمامیت ارضی یکایک کشورها از جمله اوکراین هستیم که باید براساس حقوق بین‌الملل سرلوحه تمام کشورها باشد و البته پایان جنگ از طریق راهکار سیاسی را نیز کماکان مورد تاکید داریم.

همچنین در ادامه بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان نیز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از سفر به ایران، اظهار کرد: امروز هم سفر پرباری از حیث گفت‌وگوها در خصوص موضوعات مشترک داشتیم.

وی با بیان اینکه نشست خوب و مفیدی داشتیم، افزود: در راستای سفرهای رؤسای دو کشور نیز سفرهای دیگری برای تقویت روابط دو طرف و افزایش حجم تبادلات تجاری انجام شد.

وزیر امور خارجه عمان تاکید کرد: ما شاهد یک تحول جدی از حیث حضور بخش خصوصی ایران در عمان هستیم، همچنین از جمله موضوعات مورد بحث دیگر امروز امکان دستیابی به توافقی برای تجارت ترجیحی بود.

بدرالبوسعیدی در خصوص تحولات در منطقه هم گفت: آنچه که آقای وزیر مطرح کردند مبتنی بر نزدیکی عمیق دو کشور بود، سیاست عمان مبتنی بر پیشی گرفتن اصل حسن همجواری است.

وی بیان کرد: سیاست ما همواره مبتنی بر اراده قوی برای تقویت صلح و امنیت بوده است، اگر اراده سیاسی قوی وجود داشته باشد راهکار مناسب برای هر مشکلی هم وجود خواهد داشت.

وزیر خارجه عمان تصریح کرد: اختلاف دیدگاه امری طبیعی است اما تنها راه گذر از این اختلافات گفت‌وگوی صریح و شفاف با هدف دستیابی به راهکارهای مورد توافق همه طرف‌ها است، ما به این روش باور داریم و فکر می‌کنیم این روش درست شیوه‌ای برای تقویت روابط کشورها است.

منبع: ایرنا
کد خبر 674115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.