تأکید بر توسعه روابط در دیدار وزیر راه و شهرسازی با مقامات آذربایجان

وزیر راه و شهرسازی گفت: مذاکرات بسیار خوبی در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان انجام و نسبت به توسعه بیشتر روابط بین دو کشور تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرداد بذرباش عصر امروز_ دوشنبه بیست‌وششم تیرماه_ در حاشیه نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان که در هتل اسپیناس شهرستان آستارا برگزار شد، اظهار کرد: به علت حادثه ناگواری که در سفارت جمهوری آذربایجان در ایران رخ داد، سردی در روابط دو کشور حاکم شده بود.

وی با بیان اینکه ایران و با جمهوری آذربایجان مرز زمینی، دریایی و تجاری طولانی دارد و دارای شبکه حمل‌ونقل بزرگ و گسترده در کریدور شمال‌جنوب است، افزود: برنامه‌ها و پروژه‌های زیادی میان ایران و آذربایجان در حال برنامه‌ریزی است و ما نیاز داشتیم که روابط دو کشور هر چه سریع‌تر به حالت قبل بازگردد و توسعه پیدا کند و این موضوع نیز از تأکیدات دولت جمهوری اسلامی ایران و شخص رئیس جمهور بود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مذاکرات بسیار خوبی در کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان انجام شد. پل مرزی آستاراچای به اتمام رسیده، از این رو مقرر است پایانه مرزی هرچه سریع‌تر به سامانه‌های گمرکی و مرزبانی متصل شود و نیروهای گمرک و مرزبانی در آن مستقر شوند تا بتوانیم پایانه مرزبانی جدید را ظرف چهار ماه آینده به اتمام بفرستیم.

وی تصریح کرد: پایانه مرزی جدید میان ایران و جمهوری آذربایجان ظرفیت بسیار خوبی برای حمل‌ونقل و کامیون‌های تجاری را فراهم خواهد کرد.

بذرپاش با بیان اینکه پل مرزی فلزی قدیمی و کم عرض میان ایران و آذربایجان و سخت‌گیری‌های کشور همسایه موجب ایجاد صف‌های طولانی و کندی حرکت کامیون‌های ترانزیتی می‌شد، لذا عملیات مقاوم‌سازی و تعریض پل سمت ایران در حال انجام است و توافق شد طرف آذری نیز نسبت به تعریض و مقاوم‌سازی پل اهتمام بیشتری داشته باشد تا کامیون‌های بیشتری بتوانند بر روی آن تردد کنند.

وی افزود: افزایش ظرفیت تردد روزانه در مرز آستارا و بیله‌سوار درخواست ایران از جمهوری آذربایجان بود که مورد موافقت مقامات این کشور قرار گرفت که افزایش ظرفیت تردد در این دو مرز موجب تسهیل عبور و مرور و افزایش تجارت بین دو کشور خواهد شد.

به گزارش ایمنا، در نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، وزیر راه و شهرسازی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، استاندار گیلان، استاندار اردبیل، معاون وزارت امور خارجه، نمایندگان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، راه و شهرسازی، مرزبانی، پایانه‌های مرزی، گمرک، رایزن اقتصادی ایران در جمهوری آذربایجان، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از وزارت نیرو، نفت به عنوان هیئت ایرانی حضور داشتند.

در این نشست همچنین شاهین مصطفی‌اف، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران، معاونان وزیر امور خارجه، وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل، وزیر انرژی، وزیر دفاع، معاون آژانس مدیریت منابع آب، معاون کمیته دولتی گمرک، معاون فرمانده نیروهای مرزی سرویس دولتی مرزبانی، معاون شرکت احیا و مدیریت آب، معاون آژانس دولتی راهداری، معاون شرکت (سوکار) و همچنین معاون شرکت (آذرانرژی) جمهوری آذربایجان نیز به عنوان هیئت کشور آذربایجان حضور داشتند.

کد خبر 674107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.