سیاست مالیات بر ارزش افزوده، آفت درآمدهای کوششی شهرداری

سخنگو و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک درباره در آمدهای شهرداری و سیاست های شورای ششم درباره کسب بودجه گفت: مالیات بر ارزش افزوده، باعث فاصله گرفتن شهرداری‌ها از درآمدهای کوششی شده است.

عباس خسروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد از درآمدهای پیش‌بینی شده شهرداری در سه ماهه اول سال محقق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی درباره تأثیر سیاست‌های دولت بر درآمد شهرداری افزود: با توجه به سیاست‌هایی که دولت در زمینه عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده در پیش گرفته، پیش‌بینی می‌شود درآمد شهرداری اراک از این محل نسبت به سال قبل کاهش داشته باشد و شهرداری باید نسبت به جایگزینی سایر درآمدها اقدام کند.

رئیس کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر اراک خاطرنشان کرد: درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده طی سنوات گذشته علی‌رغم فواید فراوانی که داشته است، باعث فاصله گرفتن شهرداری‌ها از درآمدهای کوششی شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه صدور پروانه‌های ساختمانی، اگر چه نسبت به سال قبل، هم در تعداد پروانه و هم در متراژ افزایش داشته‌ایم، اما درآمد حاصل از این محل قابل قبول نیست و باید در این زمینه تحرکاتی صورت گیرد، از جمله رفع ابهامات و بروکراسی صدور پروانه و عوارض حق مشرفیت، تسریع در روند بررسی پرونده‌های کمیسیون ماده ۵ و تعیین تکلیف پروژه‌های بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده که تأثیر مستقیمی در افزایش صدور تعداد پروانه‌ها و در نتیجه افزایش درآمدهای شهرداری خواهد داشت.

خسروانی درباره جذب بودجه شورای شهر تصریح کرد: یکی از تأکیدات شورای ششم به شهرداری، جذب بودجه‌های پیش‌بینی شده توسط سازمان‌ها و مدیران است که در این زمینه شاهد روند کندی هستیم، به خصوص در برآورد قراردادها و آماده سازی اسناد مناقصه که در برخی از موارد تا ماه‌های پایانی سال هم طول می‌کشد و فرصتی برای اجرای پروژه باقی نمی‌ماند.

وی افزود: در بخش هزینه‌های جاری روند کنترل شده‌ای داریم و سقف قانونی رعایت شده است، اما با توجه به صدور احکام جدید کارکنان و اعمال بند سایر خدمات و افزایش ابتدایی سال در حقوق بخش کارگری، در ادامه کار با افزایش هزینه‌های جاری مواجه خواهیم بود که باید پیش‌بینی‌های لازم در متمم بودجه صورت بگیرد.

سخنگو و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: مطالبه دیگر شورا از شهرداری تهیه لایحه متمم بودجه است که تاکید کردیم با توجه به فصل کاری در اراک هرچه سریع‌تر نسبت به تهیه لایحه متمم بودجه و پیش‌بینی پروژه‌های جدید از محل مازاد درآمد سال قبل اقدام کنند.

وی گفت: ما در بودجه سال جاری ۲۱۳ پروژه تعریف کرده‌ایم که ۱۱۸ پروژه از سال‌های قبل در بودجه تعریف شده و روند تکمیل آن‌ها همچنان ادامه دارد. ۹۵ پروژه جدید داریم که نیازمند عقد قرارداد جدید هستند و برخی منعقد و برخی هنوز در مرحله تهیه برآورد و تکمیل اسناد مناقصه هستند که باید سرعت بیشتری بگیرند به‌طوری که شورا مجوز استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را در این زمینه به شهرداری داده است.

کد خبر 674089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.