تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سال جاری

با توجه به اینکه تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال منابع طبیعی در سال جاری به طور تقریبی به اتمام رسیده است؛ اعتباری که امسال از محل ردیف بودجه مستقل طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت دریافت می‌شود، صرف عملیاتی همچون مراقبت، نگهداری، وجین کردن و مبارزه با آفات نهال‌های تولید شده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در کشورهای جهان میزان تولید کربن برابر با جذب کربن است، اما ایران در این میان جز هفت کشور تولید کربن بوده و در جذب آن جز ۴۲ کشور جهان به شمار می‌رود؛ در این راستا کاشت نهال ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

در یک قرن گذشته هشت میلیون هکتار از جنگل‌های کشور از دست رفت و بخش‌های زیادی از جنگل‌های هیرکانی، ارسباران و زاگرس نابود شد، اکنون وسعت جنگل‌های کشور ۱۲ میلیون هکتار آن هم با پوشش پنج درصد است، یعنی اگر در یک هکتار زمین پنج درصد آن درخت باشد از آن به عنوان جنگل نام می‌بریم که این با تعریف فائو که دست کم ۱۵ درصد پوشش جنگلی را لازم می‌داند تا به منطقه‌ای جنگل گفته شود فاصله دارد؛ البته وضعیت همین ۱۲ میلیون هکتار هم چندان مناسب نیست و بنا به گفته کارشناسان جنگل واقعی در کشور حدود هفت میلیون هکتار است، بنابراین از همین عرصه‌ها باید به خوبی محافظت شود یا درصدد ترمیم آنها برآمد.

دولت سیزدهم با برداشتن گام بزرگ دیگری برای چندمین بار ثابت کرد که محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از این رو کاشت یک میلیارد اصله نهال را در مدت چهار سال آغاز کرد، برای این منظور پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ همزمان با روز درختکاری پویش کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور با حضور رئیس جمهوری آغاز و مقرر شد در مدت چهار سال سالانه ۲۶۰ میلیون نهال تولید و در نقاط مختلف کشور کاشته شود.

تخصیص ۲۴۰ میلیارد تومان برای نگهداری از درختان

نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از اختصاص ردیف بودجه مستقل به مبلغ حدود ۲۴۰ میلیارد تومان به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سوی سازمان برنامه و بودجه خبر داد، اظهار کرد: این ردیف بودجه مستقل برای تأمین، کاشت و مراقبت از نهال‌های منابع طبیعی در عرصه‌های مختلف و در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت اختصاص یافته و برای سال ۱۴۰۲ از این محل، مبلغ نزدیک به ۲۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: هر چند هزینه کاشت یک میلیارد درخت و نگهداری از آن زیاد است، اما تخصیص ردیف بودجه مستقل به این طرح، اقدامی ارزشمند از سوی دولت محسوب می‌شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال منابع طبیعی در سال جاری به طور تقریبی به اتمام رسیده است، از این رو امسال اعتباری که از محل ردیف بودجه مستقل طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت دریافت می‌کنیم، صرف عملیاتی همچون مراقبت، نگهداری، وجین کردن و مبارزه با آفات نهال‌های تولید شده خواهد شد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود این اعتبار پس از تفکیک و مشخص شدن نیاز استانی بر اساس اقدامات و فعالیت‌هایی که در راستای عملیات کاشت و مراقبت از نهال‌های منابع طبیعی انجام می‌دهند، سریع پرداخت شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ایران از نظر زیرساخت‌های تولید نهال جزو ۱۰ کشور جهان قرار دارد، خاطرنشان کرد: هرچند بسیاری از این زیرساخت‌ها طی سالیان گذشته از بین رفته بودند، اما با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، اکثر نهالستان‌ها احیا شده‌اند.

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تنها مختص کشور ایران نیست

عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت به موضوع جنگ نرم در کشور تبدیل شده است، اظهار کرد: بعضی از کشورها و افراد در فکر ایجاد چالش برای کشور آزاداندیشی به نام ایران هستند.

وی افزود: بنا بر تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین مشکلاتی که در کشور داریم در موضوع بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی می‌طلبد، اقدامات عملی مناسبی داشته باشیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تنها مختص کشور ایران نیست، بلکه به کل دنیا با اسامی مختلف تعلق دارد، تصریح کرد: بر اساس این طرح قرار است تا پایان سال ۲۰۳۰، هزار میلیارد درخت تولید و کاشته شود که سهم کشور ما که می‌تواند بیش از یک میلیارد باشد، تنها یک میلیارد به مدت چهار سال است.

وی گفت: در اجرای این طرح کشور چین ۷۰ میلیارد درخت را در دستور کار خود قرار داده که تاکنون ۵۰ میلیارد کاشته و آمریکا صد میلیارد و ترکیه چهار میلیارد است که موفق نبوده و ۶.۵ میلیارد دیگر را در دستور کار خود قرار داده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: برخی از افراد در کشور بر این باور هستند این طرح یک کار نشدنی است، اما معتقدم که به واسطه مردمی که اولین مردمان روی کره زمین هستند که بیش از سه هزار سال پیش درختکاری را آغاز کردند کشوری هستیم که بیشتر از این را می‌توانیم بکاریم.

کد خبر 674017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.