چرا بورس حمایت ۲ میلیون واحد را از دست داد؟

امروز و پس از گذشت بیش از ۱۰ روز از روند ریزشی بورس، حمایت سطح دو میلیون واحد از دست رفت که دلایل مهمی از جمله تصمیمات موثر بر سهام پتروشیمی‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای گذشته ترس و ریزش بازار سرمایه را در بر گرفته بود و در ادامه این روند امروز شاخص کل بورس به زیر دو میلیون واحد رسید. شاید بتوان نقطه عطف تغییر روند بازار را از هفدهم اردیبهشت‌ماه دانست، نامه‌ای در خصوص تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و خوراک گاز هفت هزار تومانی منتشر شد که بر اساس صحبت انجمن پتروشیمی کشور با این تغییر قیمت به ازای هر تن ۱۰۰ دلار ضرر می‌کنند. این در حالی است که نرخ گاز در دنیا روند نزولی گرفته و ایران دارای رتبه دوم ذخایر گاز دنیا است.

خبر تعطیلی و فیلم مربوط به مدیرعامل شرکت پتروشیمی کاوه در خصوص تعطیلی این کارخانه به علت نرخ گاز بالا دیروز در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت، این تصمیم ناگهانی منجر به اثرات مخربی بر روند سودآوری شرکت‌های مربوطه در بازار سرمایه شد و عامل ریزش از تاریخ هفدهم اردیبهشت‌ماه نیز بر اساس نظر فعالین بازار سرمایه همین است.

شاخص کل بازار بورس از دو میلیون ۵۵۰ هزار واحد روند معکوس گرفت و امروز نیز سطح حمایتی و مهم دو میلیون واحد را نیز از دست داد، بسیاری از سهم‌های بزرگ بازار در صف فروش قرار گرفتند و خبری از صندوق تثبیت و حمایت حقوقی‌ها در بازار سرمایه نیست و شاخص کل تا این لحظه ۲۳ درصد ریزش داشته است. علت دوم ریزش تعدیل منفی شرکت پالایش نفت اصفهان در عرض یک هفته است که تعدیل مثبت به تعدیل منفی تغییر پیدا کرد.

بر اساس برخی از اخبار منتشر شده در روز گذشته عوارض صادراتی شرکت‌های فولادی چهار برابر رشد کرده است و این عاملی بود که امروز شرکت‌های فلزی نسبت به روز گذشته ریزش بیشتری را تجربه کردند، بسیاری از شرکت‌ها نیز از مجامع برمی‌گردند و در قیمت‌های پایین تأیید می‌شوند، بهترین کار این بود که این قیمت‌ها توسط ناظر تأیید نشود و به زمان دیگری که کمی بازار روند بهتری دارد موکول شود.

روز گذشته خبری مبنی بر انتشار اوراق تبعی فروش به منظور حمایت از بازار منتشر شد که امروز خبری از آن نیست و به نظر می‌رسد هنوز اقدام مشخصی برای جلوگیری از ریزش شاخص و دارایی سهامداران وجود ندارد، بعضی سهام شرکت‌ها از تاریخ هفدهم تیرماه تاکنون نزدیک به ۵۰ درصد ریزش را تجربه کردند، اینکه خروج این سرمایه به کدام سمت‌وسو می‌رود کار دشواری است شاید برخی از بازار خارج می‌شوند که دوباره در قیمت‌هایی پایین‌تر ورود کنند، برخی نیز سرمایه خود را از بازار خارج می‌کنند و به بازارهای موازی می‌برند که هرکدام از اینها می‌تواند اثرات نامطلوبی را داشته باشد؛ بازار بورس در بین مسئولان جایگاه خود را هنوز پیدا نکرده است.

کد خبر 674011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.