آغاز دهمین جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز با افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۶ پروژه

دهمین گام جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز با افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۶ پروژه عمرانی، خدماتی و گردشگری با اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسن اسدی صبح امروز _دوشنبه بیست‌وششم تیرماه_ در آئین اجرایی دهمین گام جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز، کلنگ‌زنی، آغاز بازسازی، ساماندهی و ایمن‌سازی ۱۸ کیلومتر از کمربندی شهر اظهار کرد: شورای اسلامی شهر شیراز در دور ششم از سال گذشته جهش عمرانی را تعریف کرد و امروز به دهمین مرحله رسید.

وی افزود: همزمان با تعریف جهش عمرانی، جهش آسفالت نیز تعریف شد تا ظرف دو سال همه معابر و کوچه‌های خاکی سطح شهر آسفالت شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه این دو جهش مهم منجر به امیدآفرینی شهروندان شهر شیراز می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز در دهمین جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز شاهد افتتاح، آغاز عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی ۲۶ پروژه در مناطق ۶،۹،۱۰ و دو سازمان آرامستان‌ها، سازمان سرمایه‌گذاری و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک هستیم.

اسدی در آئین کلنگ‌زنی ایمن‌سازی محور کمربندی با اشاره به وضعیت نابه‌سامان این محور و تداخلی که وجود دارد، تصریح کرد: این مسیر دارای آسفالت، ایمنی مطلوب و ورودی و خروجی مناسبی نیست. ساماندهی این محور جزو وظایف ذاتی شهرداری نیست، اما بنا به دغدغه مدیریت شهری، تکلیف و تصویب شورای اسلامی شهر و نظر استاندار فارس، شهرداری شیراز مکلف به ساماندهی این محور در قالب یک مقطع ۱۸ کیلومتری شد.

وی ادامه داد: ساماندهی سایر نقاط مسیر ۴۲ کیلومتری کمربندی بر عهده اداره کل راهداری است و مقرر شد اجرای دو تقاطع از سوی وزارت راه انجام شود که در این خصوص مدیرکل راه و شهرسازی استان این موضوع را تقبل کرد، با پیگیری صورت گرفته آگهی مناقصه برگزار شده، اما شرکت‌کننده نداشته است.

شهردار شیراز در این آئین تاکید کرد: این موضوع مطالبه مدیریت شهری و مردم است و باید هرچه سریع‌تر این دو قطعه که در تعهدات این اداره کل است، انجام شود.

اسدی ضمن قدردانی از مطالبه اهالی رسانه، ادامه داد: با گذشت بیش از ۱۰۰ سال از تأسیس شهرداری، شهرداری شیراز تا امروز در هیچ دوره‌ای از نظر تعداد، حجم و مبلغ شاهد اجرای این تعداد پروژه نبوده است.

وی با اشاره به اجرای عملیات عمرانی دو پروژه تعریض پل سلمان فارسی و لوله‌گذاری در بلوار دروازه و ترافیک ایجاد شده در این محورها از شهروندان شهر شیراز عذرخواهی کرد و صبوری و همراهی شهروندان را در طی اجرای این پروژه خواستار شد.

افزایش ۳۰۰ درصدی بودجه در دوره ششم شورای اسلامی شهر و راه‌اندازی شیفت شب به منظور اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌ها از دیگر موضوعات مورد اشاره شهردار شیراز بود.

گلایه رئیس شورای اسلامی شهر شیراز از عملکرد وزارت راه در اجرای طرح ساماندهی کمربندی

در ادامه این مراسم مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ضمن گلایه‌مندی خود از عملکرد وزارت راه و شهرسازی، تاکید کرد: شنیده‌ها حاکی از سفر وزیر راه به شیراز است، اما در محاسبات وزارت راه علی‌الحساب استان فارس و شهر شیراز وجود خارجی ندارند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد کمربندی شمال شرق شیراز را شهرداری بسازد و کمربندی جنوبی را هم شهرداری تکمیل کند، وزارت راه باید تکلیف خود و کلان‌شهر شیراز را روشن کند و با صراحت مسئولیت خود را برای شهروندان شیراز اعلام کند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه با عبارات تعارف‌آمیز در صورت‌جلسات چند ده ساله کار مردم شیراز حل نمی‌شود، اظهار کرد: زمانی که می‌شنویم شهر اصفهان در حال تکمیل رینگ چهارم کمربندی است، شیراز حتی یک کمربندی ندارد و اقدامات لازم برای آن انجام نمی‌شود.

طاهری با بیان اینکه بعید می‌دانم وزارت راه تقبل خود برای اجرای دو تقاطع عملی کند، گفت: در نهایت این موضوع به شهرداری تحمیل می‌شود و ما مجبوریم از پول مردم شهر این اقدام را انجام دهیم، اما نباید فراموش کرد که این محور تنها یک گذر شهری نیست و چیزی بالاتر و عزیزتر از جان شهروندان وجود ندارد و نباید با آن شوخی کرد.

وی با بیان اینکه دو تقاطعی که توسط شهرداری شیراز در حال اجرا است لحاظ طول و رمپ در کشور بی‌نظیر است، تصریح کرد: موضوع برگزاری مناقصه از سوی وزارت راه و شهرسازی و شرکت نکردن پیمانکار برای اجرای دو تقاطع شهر باید مورد بررسی قرار گیرد، حضور نداشتن پیمانکاران برای شرکت در مناقصه به این دلیل است که دولت بودجه ندارد. این اقدام درستی نیست که کار مردم زمین بماند و دولت باید به آن بودجه اختصاص بدهد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز به شهردار شیراز پیشنهاد داد تا در کنار اجرای این پروژه اصلاح فضای سبز مسیر کمربندی را در دستور کار قرار دهد، چراکه منظر و فضای سبز کمربندی کم اهمیت‌تر از ساماندهی بخش عمرانی آن نیست.

سال جاری، سال وقوع اتفاقات بزرگ در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است

هادی شهدوست‌شیرازی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این مراسم با اشاره به سه عامل اصلی تصادف در کمربندی شیراز خاطرنشان کرد: توجه نکردن به جلو، تجاوز از سرعت و توانایی کنترل خودرو در اثر سرعت غیرمطمئن از جمله این عوامل است.

وی با اشاره به بعضی اقدامات اجرایی در این محور، افزود: در محور کمربندی دو هزار تابلوی راهنمایی و رانندگی، یک هزار مترمربع تابلو راهنمای مسیر، هشت سامانه پایش تصویری و ثبت تخلف سرعت و ۱۵ سامانه نظارت تصویری نصب خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه ۱۹ نقطه اتصال به کمربندی توسط مناطق ۴، ۵ و ۹ شهرداری اصلاح خواهد شد، افزود: مجموعه اقداماتی که توسط حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در حال انجام است، ۱۰۰ میلیارد تومان است.

شهدوست‌شیرازی با بیان اینکه سال جاری سال وقوع اتفاقات بزرگ در این حوزه است، تصریح کرد: خرید بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۷۵ میدل‌باس، ۴۵ ون و اجرای خط بی‌آرتی شمال‌غرب کلان‌شهر شیراز، هوشمندسازی پارکینگ‌ها و برای نخستین‌بار در شهر شیراز مجهز شدن ۲۰ تقاطع به سامانه تصویری ناظر تقاطع، اجرای سه پروژه هوشمندسازی LEZ و طرح زوج و فرد و طرح کنترل تردد خودروهای حمل بار از اقدامات حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است که تا پایان سال جاری در سطح شهر اجرایی خواهد شد.

در پایان این آئین محمد امین، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با بیان اینکه در دهمین گام جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز پروژه‌های حوزه معاونت فنی و عمرانی در قالب بهره‌برداری از فاز یک مجتمع گردشگری کوهستان دراک است، اظهار کرد: این مجتمع تفریحی اقامتی کوهستان با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز و با اعتبار یک هزار میلیارد ریال اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در این مجتمع اقامتی ۳۲ واحدی فضاهایی برای گردش، کافی‌شاپ و دسترسی به یک مسیر یک و نیم کیلومتری پیاده‌روی در ارتفاعات تعبیه شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه عملیات ساماندهی و بهسازی کمربندی جنوب شیراز با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک آغاز شده است، گفت: این اقدام در قالب دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام می‌شود.

امین تصریح کرد: یکی از مشکلات کمربندی آسفالت آن است که اصلاح آسفالت و خط‌کشی در اجرای خطوط ترافیکی انجام می‌شود و با توجه به اینکه کمربندی شهر شیراز امروز ایمنی ندارد، این موضوع موجب بروز تصادف‌های متعدد در این محور می‌شود که در راستای رفع این مشکلات اصلاح روشنایی معبر، اصلاح اجرای محدود کننده‌های طولی و ساماندهی دوربرگردان‌ها از اقدامات در دستور کار است.

وی اضافه کرد: در محور کمربندی طرح‌های کوتاه مدت در قالب اقدامات شش‌گانه انجام می‌شود و مقر شده است تا کمربندی به یک شریان شهری مشخص تبدیل شود که این اقدام در حوزه برنامه بلند مدت شهرداری لحاظ شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تاکید کرد: اجرای شش هزار تن عملیات آسفالت معابر، اصلاح ورودی‌ها و سرعت‌بخشی به اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح در محور کمربندی از دیگر اقدامات در دستور کار است.

به گزارش ایمنا، دهمین جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز با افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۶ پروژه عمرانی، خدماتی و گردشگری با اعتباری ۱۰ هزار میلیارد ریال است که این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف بوستان، مجتمع گردشگری، تفریحی و اقامتی، حمل‌ونقل ریلی، لوله‌گذاری آب‌های سطحی، زیرسازی و بهسازی آسفالت، احداث بلوار و پیاده‌روسازی و احداث پیاده‌راه است.

با توجه به اینکه این پروژه‌ها در زیرمجموعه‌های مختلف معاونت‌های شهرداری است پروژه‌های معاونت فنی و عمرانی، معاونت حمل‌ونقل ترافیک، احداث قبور عمومی با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال و احداث فضای سبز با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال است که یکی از این پروژه‌ها آغاز بازسازی، ساماندهی و ایمن سازی ۱۸ کیلومتر از کمربندی شیراز است و بر اساس توافق‌نامه بین شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر، استانداری فارس، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل حمل‌ونقل جاده‌ای، فرمانداری، شورای ترافیک استان، نگهداری و ایمن‌سازی مقاطع در خارج از محدوده کلان‌شهر شیراز بر عهده اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس است.

هدف از اجرای این پروژه ساماندهی کمربندی شیراز بخشی از بزرگراه امام خمینی (ره) که در محدوده کلان‌شهر شیراز واقع است، در راستای کاهش تصادف و ایمن‌سازی است که اقدامات در دستور کار شهرداری ترمیم و بهسازی رویه‌های آسفالتی اصلاح خط‌کشی‌های طولی و عرضی، محدود کردن بعضی دسترسی‌ها، اجرا و تکمیل روشنایی‌ها، اصلاح ورودی و خروجی شهرک‌ها، ساماندهی کنارگذر جنوب غربی کلان‌شهر شیراز، مدیریت و اصلاح هندسی دسترسی‌های کمربندی، اجرای تابلوهای راهنمایی و رانندگی، نصب و راه‌اندازی هشت سامانه ثبت تخلف رانندگی و ۱۵ سامانه نظارت تصویری است.

کد خبر 674002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.