ماهیت فرهنگسراها به‌عنوان مراکز محله‌محور فرهنگی و اجتماعی باید حفظ شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مجموعه فرهنگسراها به‌ویژه آن‌ها که در بافت محلی قرار دارد، باید کارکرد خود را حفظ کند و تبدیل به مراکز پررونق تخصصی فرهنگی و اجتماعی در محلات شود، همچنین محل رجوع مردم محلی باشد.

علی صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره رویکردهای معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با توجه به نگاه محله‌محور "کمال حیدری"، تمام ظرفیت‌های موجود در محلات و فعالیت‌های گذشته را مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه حرکت محله‌محوری باید در ادامه تلاش‌های گذشته باشد و فعالیت‌های جدید را از صفر شروع نکنیم، افزود: شناسنامه محلات، احصای نیازهای فرهنگی و اجتماعی محلات، همچنین شبکه‌سازی اجتماعی محلات در دوره گذشته انجام شده است، لذا اگر از این پس فعالیتی در زمینه شبکه‌سازی اجتماعی در محلات دنبال می‌شود، باید حاصل تجارب و شناسایی نیازها، تهدیدات و فرصت‌های این حوزه باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به طرح‌های پیگیری شده در میز محلات شهرداری این کلان‌شهر تصریح کرد: این طرح‌ها باید ادغامی از تمام مسیرهای پیموده شده گذشته و ایده‌هایی که امروز در بخش‌های مختلف شهرداری روی میز است، باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که دلالت بر محله‌محوری دارد، تبدیل مراکز فرهنگی و اجتماعی شهرداری به مراکز تخصصی محله‌محور است، خاطرنشان کرد: این موضوع باید در نقشه راه فرهنگی و اجتماعی محله‌محور، به‌عنوان بازوهای ساختاری، همچنین محل‌های ارائه دهنده خدمات و هماهنگ‌کننده گروه‌های مختلف قرار گیرد.

صالحی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم که با حفظ شاکله تخصصی فرهنگی و اجتماعی اجازه بهره‌برداری‌های غیر را به این مراکز تخصصی ندهیم، گفت: در عین حال باید این مراکز، تبدیل به مراکز تخصصی در محلات شود و بتواند خدماتی مبتنی بر نیازهای اقشار مختلف در یک محله را ارائه دهد.

وی تاکید کرد: باید مراقبت کنیم موضوعات غیر را که با بافت محلات و ماهیت فرهنگسراهای ما سازگاری ندارد، به این مجموعه تحمیل نکنیم، زیرا هر مجموعه ساختار و کاربری تخصصی مربوط به خود را دارد و باید متناسب با آن ماموریتش را انجام دهد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مجموعه فرهنگسراهای ما به‌ویژه آن‌ها که در بافت محلی هستند باید کارکرد خود را حفظ کند، تبدیل به مراکز پررونق تخصصی فرهنگی و اجتماعی در محلات شود و محل رجوع مردم محلی باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم تصمیمی در حوزه‌های نوین و رویکردهای جدید سایر زیست‌بوم‌ها بگیریم، باید زیرساخت‌های متناسب با آن را در نظر بگیریم، ادامه داد: تاکید شورا این است که مراکز محله‌محور و فرهنگسراها، مراکز پررونق و محله رجوع مردم در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی باشد و کارکرد دیگری را از آن‌ها انتظار نداشته باشیم.

صالحی با ابراز امیدواری از اینکه در دوره جدید مدیریت شهری، سازمان فرهنگی باید با یک نگاه ویژه عمق استراتژیک فعالیت‌ها به عمق محلات و خدمات به در خانه‌های مردم منتقل شود، گفت: باید تمام مردم از رویدادها و فعالیت‌ها اطلاع داشته باشند و متناسب با ذائقه و سلیقه خود بتوانند محتوا را انتخاب کنند و علاوه بر این به تعدادی از مراکز و رویدادهای محله‌محور دسترسی داشته باشند.

کد خبر 673997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.