۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
دارو در اروپا کمیاب شد

اروپا این روزها کمبود شدید دارو را تجربه می‌کند، به‌طوری که مردم در بعضی کشورها نظیر لیتوانی برای تهیه اغلب نسخه‌های خود مجبور هستند مدت زیادی را به جست‌وجو در داروخانه‌های سراسر کشور بپردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها بسیاری از بیماران اروپایی، به‌ویژه ساکنان لیتوانی با کمبود شدید دارو مواجه هستند که این شرایط وخیم شدن وضعیت جسمی بیماران مبتلا به بسیاری از امراض نظیر فشار و قند خون را به دنبال داشته است. بسیاری از این افراد ادعا کرده‌اند که حتی قادر به تهیه نسخه خود از سراسر کشور نیستند و آن‌ها را از سایر نقاط قاره فراهم می‌آورند که البته گزارش‌ها حاکی از کمبود داروهای ضروری در اغلب کشورهای اروپا است. بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که کمبود شدید دارو در اروپا بین ۷۲ روز تا ۱۳۰ روز ادامه دارد که در این میان، کمبود داروهای مربوط به سیستم عصبی بیش از هر داروی دیگر تجربه شده و این در حالی است که داروهای عفونت و مشکلات قلبی-عروقی در لیست چهار دارو با سطح کمبود بالا در قاره شناخته شده است.

بسیاری از متخصصان علت کمبود دارو در کشورهای اروپایی را به شیوع بیماری کووید -۱۹ و همچنین شرایط روسیه و اوکراین نسبت داده و مدعی شده‌اند افزایش کمبود دارو در این منطقه طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. میانگین کمبود دارو در اروپا بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ برای بیماری‌های عصبی و قلبی‌عروقی، به ترتیب ۱۹.۸ و ۱۴.۵۲ درصد گزارش شده است.

بحران نگران‌کننده کمبود دارو در اروپا

اقدامات اروپا برای تأمین دارو

بروکسل، پایتخت بلژیک، از دیگر کشورهای اروپایی به‌شمار می‌رود که از سال ۲۰۱۸ با کمبود دارو مواجه بوده و همواره بر شدت آن افزوده شده و کیفیت زندگی افراد بیمار را به‌طور بسیار نامطلوبی تحت تأثیر قرار داده است. در این راستا، استلا کیریاکیدس، کمیسر بهداشت و ایمنی غذایی اتحادیه اروپا، به بررسی مشکل از طریق ارائه پیشنهادهایی برای اصلاحات دارویی کمیسیون اروپا پرداخته و امیدوار است که با نظارت بهتر بر تولید داروهای ضروری به منظور بررسی آسیب‌پذیری‌های زنجیره تأمین، به حل بحران به وجود آمده کمک کند.

وی مدعی شده است که در تلاش برای ایجاد یک آژانس دارویی پیشرفته‌تر است تا در آن اقداماتی برای حل بحران کمبود دارو در اروپا اعمال شود، ضمن این‌که ایجاد یک بخش جدید برای نظارت بر نیاز به تولید بیشتر داروهای خاص برای اطمینان از تأمین آن، پیش از تجربه کمبود توسط بیماران از مهم‌ترین اقدامات وی در این زمینه بوده است.

کد خبر 673990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.