عوارض مصرف ماده مخدر گُل چیست؟

استفاده از مشتقات گیاه کانابیس ایندیکا با تغییرات ظاهری یا تخریب صورت همراه نیست، اما این مواد اعتیادآور به‌طور معمول وابستگی روانی در مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند که در صورت تداوم مصرف، به بروز علامت‌هایی شبیه اسکیزوفرنیا، روان‌پریشی و جنون ختم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماری‌جوانا، حشیش و علف (وید) گیاهان روان‌گردانی هستند که از گیاه شاهدانه استخراج می‌شوند، مشکل اصلی ناآگاهی افراد به ویژه جوانان است، آن‌ها تصور می‌کنند که محرک گل، اعتیادآور نیست و به‌راحتی می‌توانند روی مصرف آن کنترل داشته باشند، در حالی که گُل، ماده مخدری است که از اصلاح ژنتیکی ماری‌جوانا و ترکیب نوع نر و ماده آن به دست می‌آید و هفت برابر بیشتر از ماری‌جوانای سنتی، مخدر دارد؛ گل دوجنسیتی است، اعتیاد زودهنگامی ایجاد می‌کند و تخریب بالایی دارد، ترک این ماده نیز بسیار سخت است و عوارض جسمی و روانی جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، میانگین سن اعتیاد در کشور ۲۴ سال است که در مقایسه با میانگین دنیا، شرایط بهتر اعلام شده است؛ در مقایسه جهانی نیز ایران از نظر شیوع مصرف شرایط بهتری دارد و شیوع مصرف در میانگین دنیا هفت و در ایران حدود پنج است (پنج درصد جامعه فعال).

علائمی مشابه روان‌پریشی و جنون در کمین مصرف‌کنندگان گُل

جمال شمس، متخصص روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه استفاده از مشتقات گیاه کانابیس ایندیکا با تغییرات ظاهری یا تخریب صورت همراه نیست، اظهار کرد: این مواد اعتیادآور به طور معمول وابستگی روانی در مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند که در صورت تداوم مصرف، به بروز علامت‌هایی شبیه اسکیزوفرنیا، روان‌پریشی و جنون ختم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ماده مخدر حشیش، گل، وید، علف یا ماری‌جوانا برگ‌ها و گل‌های خشک‌شده گیاه کانابیس ساتیوا یا کانابیس ایندیکا هستند، افزود: داخل این گیاه ماده‌مخدر وجود دارد و بسته به این که از کجای گیاه استفاده شود، نام‌های مختلفی برای آن استفاده می‌شود؛ اگر از برگ خشک شده این گیاه استفاده شود به آن علف یا گراس هم می‌گویند.

این متخصص روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مواد مخدر برای بخش‌های مختلف بوته کانابیس ساتیوا، نام‌های مختلفی می‌گذارند تا جذابیت آن برای مصرف‌کنندگان بیشتر شود، تصریح کرد: صمغ این گیاه، حشیش یا ماری‌جوانا است، وید وبنگ نیز بخش‌های دیگر این گیاه محسوب می‌شود و اگر سن گیاه بالاتر رود و گل بدهد به آن گل می‌گویند.

وی تاکید کرد: گل، حشیش، ماری‌جونا، گراس، بنگ ووید از یک ماده اعتیادآور تهیه می‌شود، اما نکته اینجا است که افرادی مواد مخدر را تهیه و تولید می‌کنند با نام‌های خاص و اشکال مختلفی این فرآورده را عرضه می‌کنند و تنها هدفشان فروش و توسعه این محصولات است.

شمس گفت: بسیاری از افراد آگاهی کافی از این ماده اعتیادآور ندارند، بسیاری از افرادی که گل استفاده می‌کنند موقعی که به آن‌ها گفته می‌شود این ماده همان حشیش یا ماری جوانا است، تعجب می‌کنند.

وی با بیان اینکه تمام موادی که مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند، اعتیادآور بوده و وابستگی ایجاد می‌کنند، ادامه داد: فرآورده‌های گیاه کانابیس ایندیکا، شیمیایی هستند، این گیاه در عملکرد مغز تغییراتی ایجاد می‌کند.

این متخصص روان‌پزشکی با تاکید بر اینکه گل، کراک، شیشه، کوکائین، خاصیت اعتیادآوری دارند و افراد برای رسیدن به احساس لذت یا سرخوشی از آن استفاده می‌کنند، اضافه کرد: مواد مضری از طریق این مواد در مغز آزاد می‌شود که نتیجه اولیه آن ایجاد احساسی خوشایند و لذت است، همین مسئله شروع داستان بی‌انتها و مخرب اعتیاد است.

وی با هشدار نسبت به افزایش مصرف گل، حشیش، ماری‌جوانا و سایر مشتقات این گیاه در سراسر دنیا گفت: بعد از سیگار، پرمصرف‌ترین ماده مخدر در دنیا همین ماده یعنی حشیش یا ماری جوآنا یا گل است و باید گفت مصرف آن بین نوجوانان و جوانان بسیار زیاد است، این در حالی است که بسیاری از افراد نمی‌دانند چه ماده خطرناکی را استفاده می‌کنند.

شمس در پاسخ به این سوال که چرا در برخی کشورها مانند کانادا و آمریکا یا برخی اماکن به خصوص در اروپا استفاده از برخی مواد مخدر و اعتیادآور مجاز است؟، افزود: همه می‌دانیم که سیگار مضر است، اما همچنان مردم به صورت آزادانه در اماکن عمومی از آن استفاده می‌کنند، بنابراین این نکته در استفاده از مواد اعتیادآور نیز مصداق دارد، به‌طور قطع دست‌های آشکار و پنهانی پشت این ماجرا هستند که برخی دولت‌ها و سیاست‌گذاران قوانین سفت و سختی برای پیشگیری از آن لحاظ نمی‌کنند.

وی با اشاره به توصیه‌هایی به والدین تصریح کرد: مهمترین عامل پیشگیری و مصرف نکردن مواد اعتیادآور، کسب مهارت‌های فرزندپروری است، در آموزش مهارت‌های فردی، کنترل‌گری از سوی خود فرد تقویت می‌شود و شخص یاد می‌گیرد، زمانی که ماده‌ای برای او مضر است چگونه در برابر آن ایستادگی کند و به‌طور کلی چگونه از لذت‌های آنی چشم‌پوشی کند.

مصرف ماده مخدر گل در رتبه سوم قرار دارد

پیش‌تر نیز منصور براتی، معاون پژوهشی مؤسسه کادراس در مورد اعتیاد به مخدر «گل» اظهار کرد: بر اساس مطالعات شیوع‌شناسی که در دهه ۹۰ در مورد سوءمصرف مواد مخدر در ایران انجام شد، ماده مخدر گل یا ماری‌جوانا جزو ۱۰ ماده مخدر مصرفی در ایران و در رتبه ششم و هفتم قرار داشت، اما امروزه مصرف ماده مخدر گل پس از تریاک و شیشه در رتبه سوم قرار دارد.

وی افزود: بر اساس آمار مصرف تریاک با ۵۰ درصد همچنان در رتبه اول قرار دارد و شیشه ۱۲ درصد و میزان مصرف گل نیز ۹ درصد است.

معاون پژوهشی مؤسسه کادراس با بیان اینکه در بین اقشار جوان و نوجوان این تصور ایجاد شده که این ماده اعتیادآور نیست، خاطرنشان کرد: از زمانی که این قبح‌زدایی انجام شده است، مصرف این ماده مخدر در جهان بالا رفته و از طرف دیگر میزان HTC (ماده روان‌گردان) موجود در گل نیز افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 673976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.