افق طلایی مناسبات ایران با چشم‌بادامی‌ها

اولین جلسه کمیسیون مشترک ایران و چین روز گذشته در حالی برگزار شد که مقدمات گسترش روابط تجاری دو کشور در بهمن ماه سال گذشته و با سفر رئیس جمهور به چین رقم خورده بود. کارشناسان معتقدند استفاده از فرصت‌ سرمایه گذاری چینی‌ها در زمینه‌هایی همچون نفت و معادن می‌تواند در بهبود شاخص‌های اقتصادی موثر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، بیست‌وپنجم تا بیست‌وهفتم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ در سفری سه‌روزه به چین در دیدار با «شیء جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در راستای افزایش مناسبات بین دو کشور، در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی و همچنین تدوین و اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین برای تثبیت صلح و ثبات در منطقه پرداختند.

از جمله همکاری‌های مطرح‌شده در این سفر می‌توان به حوزه کشاورزی، خودروسازی، معدن، گردشگری و همچنین فعال‌تر شدن کمیسیون‌های مشترک اقتصادی اشاره کرد. رئیس‌جمهور چین روابط بین ایران و چین را رو به توسعه دانست و اعلام کرد که اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور بسیار مهم است و چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.

در این سفر ۲۰ سند همکاری به امضای دو کشور رسید که حاوی موضوعاتی چون مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی است. رئیسی در کنار این موارد با نمایندگان ده‌ها شرکت بزرگ اقتصادی چین نیز دیدار کرد و اظهار کرد که در راستای قراردادهای مطرح شده، شرکت‌های اقتصادی دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری‌های مفیدی داشته باشند. همچنین کمربند راه چینی‌ها که از کشور ایران و حدود ۶۸ کشور دیگر می‌گذرد باعث احیای روابط تجاری و اقتصادی منطقه خواهد شد.

در روز گذشته بیست‌وششم تیر ۱۴۰۲ سیداحسان خاندوزی در کمیسیون همکاری مشترک ایران و چین با اشاره به عملیاتی شدن قراردادهای بین ایران و چین اعلام کرد که به‌زودی در حوزه‌های تجاری و سرمایه گذاری شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. وی به سهم ۲۴ درصدی صادرات ایران به چین بدون احتساب نفت در سال گذشته اشاره کرد و گفت که در این جلسه که با حضور وزارت نفت، وزارت کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان امور مالیاتی و وزارت امور خارجه با مشارکت جدی طرف چینی برگزار شد، قرار شد از ماه آینده هر یک از پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شود.

یکی از دستاوردهای این گفت‌گو بر طرف شدن برخی از موانع تجار ایرانی بود. در این جلسه پروژه‌هایی نیز به طرف چینی معرفی شد که در زمینه انرژی، صنعت، معدن، صنایع معدنی، کشاورزی و بهداشت و درمان بود.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری بی‌نظیری در ایران برای چین وجود دارد

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در این زمینه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: چین اقتصاد بزرگی است و اگر اراده به سرمایه‌گذاری در کشوری بکند مزیت برای آن کشور خواهد بود. مدتی پیش که آمار سرمایه گذاری خارجی منتشر شده پس از آمریکا بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی در چین انجام شده که ۱۸۹ میلیارد دلار بوده است. سهم ایران از سرمایه‌گذاری خارجی نزدیک به یک دهم بوده و به این معنی است که از سال میلادی گذشته تنها یک و نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم انجام شده که به‌طور عمده مربوط به سه کشور روسیه، امارات و افغانستان بوده است.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه حداقل در سه موضوع نفت، گاز و معادن امکان سرمایه‌گذاری مستقیم وجود دارد، همچنین بخش گردشگری و در کنار آن طرح کمربند-راهی که چین مطرح کرده و چند کشور جهان نیز درگیر آن هستند، فرصت سرمایه‌گذاری بی‌نظیری برای چین در ایران وجود دارد. اما اینکه جلسات و تفاهم‌نامه‌ها تا چه میزان به نتیجه برسند و ظرفیت‌های بالقوه موجود تبدیل به بالفعل شوند بستگی به بستر این کار دارد.

بحرین بیش از ایران سرمایه‌گذار خارجی دارد / ‏‬ باید موانع رفع شود

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: در سال میلادی گذشته رتبه جذب سرمایه‌گذاری ایران در جهان تقریباً نزدیک به ۸۰ بوده است و تقریباً پس از شروع دوره اول تحریم‌ها در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ میزان جذب سرمایه‌گذار خارجی در ایران روند نزولی داشته و عددی حدود سه الی چهار میلیارد بوده و اکنون به حدود یک و نیم میلیارد دلار رسیده است.

حق‌شناس ادامه می‌دهد: جذب سرمایه‌گذار خارجی بحرین که کوچک‌ترین کشور خلیج فارس است بیش از ما است اما ظرفیت و قدرت اقتصادی ایران اصلاً قابل مقایسه با بحرین نیست. ظرفیت معادن، گاز، نفت، گردشگری، ترانزیت و غیره در ایران زبانزد است. برای بهبود آن باید موانع اصلی مشخص شود و تا زمانی که موانع برطرف نشود، نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌گذار خارجی متناسب با ظرفیت اقتصادی ایران اتفاق بیفتد.

کد خبر 673928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.