بارش‌های خطرناک و سیل‌آسا در راه است؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش‌های سنگین و بسیار خطرناک باران به‌ویژه در غرب گیلان و محورهای مواصلاتی اردبیل-گیلان و بعضی از استان‌ها خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح زرد اظهار کرد: در پی هشدار صادر شده از امروز و تا حدودی روز سه‌شنبه _بیست‌وهفتم تیرماه_ بارش‌های سنگین و بسیار خطرناکی را در غرب گیلان و محورهای مواصلاتی اردبیل-گیلان همراه با سیلابی شدن روخانه‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی درباره ورود سامانه بارشی تابستانه اواخر تیرماه در کشور، افزود: فعالیت این سامانه بارشی قسمتی از موج تراز میانی است که بخشی رطوبت خود را از دریای مدیترانه و دریای سیاه و بخش درگیر را از دریای خزر دریافت می‌کند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امروز در استان‌های گیلان و اردبیل خطرناک‌ترین بارش‌های تابستانه را داشته باشیم، تصریح کرد: اثرات این سامانه امروز نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، زنجان و سمنان و روز سه‌شنبه شمال شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی را تحت تأثیر قرار خواهد داد، اما شدت بارش‌ها به میزان محورهای مواصلاتی اردبیل-گیلان نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان بارش‌ها در استان‌های مذکور گفت: برای بارش‌های تابستانه اعلام اعداد و ارقام قابل پیش‌بینی دقیق نیست، اما احتمال دارد در بعضی از نقاط مانند استان‌های گیلان و اردبیل، میزان بارش‌ها از ۵۰ یا ۶۰ میلی‌متر هم بالاتر برسد، اما در حال حاضر موضوع مهم اطلاع و آگاهی مردم و مسافران این استان‌ها از احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها و تردد نکردن در میسر رودها است، زیرا در روزهای تعطیلات تابستانه حجم گردشگران بیش از پیش است.

ضیائیان پیرامون اینکه آیا در استان‌های مرکزی به‌ویژه استان اصفهان شاهد فعالیت سامانه بارشی تابستانه خواهیم بود، اظهار کرد: این بارش‌های بیشتر مناطق غرب کشور و استان‌های مستعد مذکور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: احتمال آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال در نواحی مستعد از مخاطرات این سامانه خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، خودداری از سفرها و احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، به منظور کاهش و پیشگیری از مخاطرات سامانه مذکور توصیه می‌شود.

کد خبر 673868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.