ثبت ۲۷ روز هوای ناسالم ناشی از گردوخاک در اصفهان / لزوم تأمین حقابه‌های قانونی زاینده‌رود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ روز هوای ناسالم ناشی از گردو خاک در اصفهان و شهرهای محدوده ثبت شده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پیش‌بینی کاهش کیفیت هوا و میدان دید در مناطق شمال شرق و مرکز استان به علت گردوغبار ناشی از وزش تندباد و خیزش کانون‌های فرسایش بادی درون و برون استانی، اظهار کرد: فعالیت این سامانه از اواخر فردا تا روز جمعه _سی‌ام تیرماه_ در مناطق شرقی و شمالی و جنوب سمنان همراه است.

وی افزود: شدت گردوغبار روز سه‌شنبه در شهرستان‌های خوروبیابانک، اردستان، نائین و شهرهای شرق و شمال استان و طی وقت چهارشنبه تشدید آن در مناطق مرکزی و اصفهان خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: طی این مدت هر اقدام که منجر به تشدید گردوخاک و آلاینده‌ها از جمله فعالیت‌های خاک‌ورزی خاک‌برداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی، حمل و نقل خاک و گچ ممنوع است.

وی گفت: کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت، رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گردوخاک به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر استفاده از ماسک استاندارد، ورزش کردن و حضور نداشتن در فضاهای باز در شرایط گردوخاک، رعایت اصول ایمنی، تردد در محورهای جاده‌ای با لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس راه ضروری است.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ روز ناسالم در اصفهان ثبت شده است، اظهار کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شدند و ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده است.

وی افزود: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم‌مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان در اثر خشکی رودخانه زاینده‌رود و عدم کشت به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است به شکلی که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گردو خاک می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: لازم است وزارت نیرو ضمن اجرای طرح‌های تأمین آب و احیای زاینده‌رود نسبت به تأمین حقابه‌های قانونی کشاورزی و زیست‌محیطی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی که ۹۸ درصد آن خشک و تبدیل به کانون گردو خاک شده، اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان منابع طبیعی و سازمان هواشناسی کشور در راستای اجرای برنامه جامع مقابله با گردوغبار نسبت به ایجاد سیستم‌های پیش‌بینی تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی بحرانی، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری و آبخیزداری اقدام کنند.

کد خبر 673864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.