شورای نگهبان تکلیف خود را در این سال‌ها به خوبی انجام داده است

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان گفت: اعضای شورای نگهبان ، دینشان را به دنیا نمی‌فروشند و همیشه خدا را در نظر می‌گیرند در همین راستا امام (ره) و رهبری بر اهمیت شورای نگهبان تاکید داشتند؛ شورای نگهبان تکلیف خود را به خوبی انجام داده است و افراد و اعضای آن شناخته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطابق اصل ۹۳ قانون اساسی، شورای نگهبان یکی از مهم‌ترین نهادهای حکومتی به شمار می‌آید به‌گونه‌ای که نبود آن در کنار مجلس قانون‌گذاری، موجب عدم اعتبار مجلس و مصوبات آن می‌شود.

شورای نگهبان وظیفه دارد تمام مصوبات مجلس را از حیث عدم مغایرت با موازین اسلامی و قانون اساسی بررسی کرده تا مصوبات مجلس در صورت عدم مغایرت با قانون اساسی و موازین شرعی، صورت قانونی به خود گیرند. علاوه بر این نقش برجسته، شورای نگهبان مأموریت تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و نظارت بر فرایند انتخاب آن‌ها را بر عهده داشته همچنین شورای نگهبان، مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی نیز به شمار می‌آید؛ مأموریتی که برخی آن را برنمی‌تابند و همواره با اغراض سیاسی و جوسازی‌ها نهاد شورای نگهبان را آماج حملات خود قرار می‌دهند.

شورای نگهبان؛ پاسدار قانون اساسی و اسلام

در اهمیت جایگاه این نهاد همین بس که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) نه تنها تأکید داشتند که با شورای نگهبان صد درصد موافقم بلکه اعضای آن را حافظ مصالح اسلام و مسلمین دانسته و نسبت به کسانی که بی پروا به فقهای شورای نگهبان می تازیدند، می‌فرمودند «من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است» و حضرت امام خمینی (ره) در ۱۸ خرداد سال ۱۳۶۰ و در میانه آشوب‌آفرینی‌های بنی صدر و حامیانش، کسانی که از قانون یا مصوبات مجلس که به تأیید شورای نگهبان رسیده است، تمکین نمی‌کردند را مخالف با اسلام می‌دانستند.

شورای نگهبان در طول عمر پر برکت انقلاب اسلامی همواره به عنوان پاسدار قانون اساسی وظیفه داشته تا از جمهوریت و اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حراست کند و در این مسیر بارها مورد هجمه‌های دشمنان ایران قرار گرفته است، امروز نیز ضرورت دارد نهاد شورای نگهبان در چارچوب ضوابط و بایسته‌های انقلابی‌گری عمل نماید و دائماً خود را با معیارهای بیان شده بسنجد تا همچنان بر مدار انقلابی‌گری بماند.

شورای نگهبان تکلیف خود را به خوبی انجام داده است / ‏‬نقش به‌سزای آیت‌الله جنتی در حفظ جایگاه شورای نگهبان

مرتضی آرسته، دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان و عضو ادوار هیأت نظارت بر انتخابات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شورای نگهبان از ارکان مهم قانون اساسی است. وقتی همه قوانین دیگر را می‌پذیریم و قبول داریم بنابراین باید این رکن قانونی و مهم را هم قبول داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: امام خمینی (ع) وقتی که مجلس شورای اسلامی با رأی مردم انتخابات شد برای تطبیق قوانین و طرح‌ها با موازین اسلامی دستور تشکیل این شورا را صادر کردند تا با تشخیص فقها رد یا مصوب شوند.

عضو ادوار هیأت‌های اجرایی و نظارتی خاطر نشان کرد: فقهای شورای نگهبان را رهبر انقلاب انتخاب می‌کنند، این افراد بهترین فقها از نظر دانشی و سیاسی هستند، در حقیقت امام (ره) و رهبر انقلاب فقهایی را برگزیدند که تراز اول حوزه‌های علمیه بودند.

وی تصریح کرد: خیلی از مطالب و مسائل وجود دارند که توسط شورای نگهبان رد می‌شوند چرا که اینها نکاتی را می‌بینند و مطلع هستند که بقیه افراد و نمایندگان نمی‌توانند آنها را تشخیص دهند.

آرسته خاطر نشان کرد: در این سال‌ها هجمه‌های زیاد داخلی و خارجی روی شورای نگهبان شد. افرادی که مخالف نظام هستند بیش از همه به این شورا حمله می‌کنند و می‌گویند نباید این شورا باشد

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان گفت: در دورانی که سپری شد، بودند افرادی که در فتنه حضور داشتند و می‌بینیم که ریشه اظهارنظرها و مخالفت‌هایشان در مخالفت با شورای نگهبان است. این عده می‌خواهند آزاد باشند تا هر کار خلافی خواستند انجام دهند.

وی تاکید کرد: کسی که نظام را قبول دارد نمی‌شود بگوید مقداری از نظام را قبول دارم و بخشی از آن را قبول ندارم، همان‌طوری که در زمان امام (ره) برخی اهانت‌هایی را نسبت به نهاد شورای نگهبان مطرح کردند؛ و امام (ره) اهانت به شورای نگهبان را اهانت به اسلام تلقی کردند.

به گفته آرسته، شورای نگهبان معیار سنجش برای مردم است، زیرا سوابق یک فرد برای حضور در عرصه تصمیم گیری باید بررسی شود. زیرا ممکن است فردی خلاف‌هایی داشته باشد و شورای نگهبان همان‌ها را ملاک و معیار نظر خود قرار دهد.

وی تاکید کرد: اعضای شورای نگهبان قانون اساسی، دینشان را به دنیا نمی‌فروشند و همیشه خدا را در نظر می‌گیرند در همین راستا امام (ره) و رهبری بر اهمیت شورای نگهبان تاکید داشتند؛ شورای نگهبان تکلیف خود را به خوبی انجام داده است و افراد و اعضای آن شناخته شده‌اند.

وی در خصوص نقش آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان تصریح کرد: آیت‌الله جنتی از بزرگان نظام اسلامی است، و همواره جلوی ابرقدرت‌ها، منافقان خارجی و داخلی. کسانی که قصد تضعیف شورای نگهبان را داشتند ایستادند و مخالفت دشمنان و ضدانقلاب با ایشان ناشی از روحیه انقلابی و ایستادگی ایشان پای آرمان‌ها و ارزش‌ها است. آیت الله جنتی از یاران نزدیک امام (ره) بودند و در ادامه یاور رهبر فرزانه انقلاب شدند. ایشان هنوز هم مورد تأیید رهبر انقلاب هستند و گردونه شورای نگهبان را حفظ کرده‌اند.

کد خبر 673812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.